اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

15. خرداد 1394 - 10:18   |   کد مطلب: 11492
اگرچه در برخی از شهرهای کشور در روز ۱۵ خرداد سال ۴۲ حرکت هایی انجام شد اما قیام تاریخی مردم ورامین از جنس دیگری بود که برای همیشه در صفحات تاریخ انقلاب اسلامی حک شد.
نیمه خرداد سال 42 در ورامین چه گذشت؟/ تغییر مسیر تاریخ ایران با کفن‌پوشان ورامین

به گزارش صبح الوند به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، ۱۵ خرداد سال ۴۲ را باید نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی دانست به طوری که این قیام تاریخی سبب آغاز یک نهضت اسلامی به رهبری امام راحل شد که روند پیروزی انقلاب اسلامی را سرعت بخشیده و سرنگونی رژیم شاه را تسریع کرد.

کفن پوشی مردم ورامین در ۱۵ خرداد سال ۴۲

مردم ورامین در این روز ولایتمداری خود را به اثبات رساندند و با پوشیدن کفن به سمت تهران حرکت کرده و نشان دادند که برای دفاع از مرجعیت و ولایت حتی از جان خود نیز می گذرند.

نام مردم ورامین از سال ۴۲ تاکنون در تاریخ انقلاب اسلامی با ولایتمداری عجین شده است و همواره بزرگان به دلیل شاخصه ولایتمداری از مردم این دیار به عظمت یاد می کنند.

                         

دشت ورامین از دیرباز با فرهنگ ناب اسلامی عجین بوده است و تاریخ ایران به خوبی گواه نقش مردم این دیار در گسترش و تعمیق ارزش های اسلامی است.

ولایتمداری ویژگی بارز مردم خطه ورامین است

سید حسین نقوی حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اگرچه مردم ورامین همواره در زمینه های گوناگون نشان داده اند که برای حفظ و گسترش ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی از بهترین سرمایه های خود نیز می گذرند اما یکی از ویژگی های بارز مردم این خطه ولایتمداری آنان است.

نویسنده کتاب انقلاب اسلامی و ریشه های آن افزود: مردم ورامین در برهه ها و شرایط مختلف و گوناگون نشان دادند که در راه حفظ و تعالی ارزش های انقلاب اسلامی جزو پیشتازان هستند و قیام تاریخی مردم این خطه در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ برگ زرینی بر تاریخ پرافتخار این دیار محسوب می شود.

وی ادامه داد: قیام تاریخی ۱۵ خرداد آنچنان از اهمیت و جایگاه رفیعی برخوردار است که امام راحل، مقام معظم رهبری و اندیشمندان انقلاب اسلامی آن را نقطه شروع نهضت اسلامی ملت ایران می دانند که روند سقوط رژیم پهلوی را سرعت بخشید.

                         

 

تجلیل بزرگان از ولایتمداری مردم ورامین در ۱۵ خرداد ۴۲

شاید پس از قیام تاریخی ۱۵ خرداد سال ۴۲ ارزش و اهمیت این قیام به خوبی برای مردم و بسیاری از خواص عیان نشد و انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در سال ۵۷ به خوبی ماهیت و نقش این قیام را در پیروزی نهضت اسلامی ملت ایران هویدا ساخت. 

قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ کفن پوشان شهرستان ورامین باعث شد که روند پیروزی نهضت اسلامی با سرعت و شتاب بیشتری به پیش رود؛ در واقع می توان با قاطعیت بیان کرد که پیروزی انقلاب اسلامی ایران و سرنگونی سلطنت ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی مرهون و مدیون قیام ۱۵ خرداد مردم است که مردم شهرستان ورامین در آن نقش محوری و مرکزی را ایفا کردند.

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران بسیاری از علما، بزرگان و شخصیت های کشوری و لشکری از نقش مردم ورامین در قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ تجلیل کرده و عنصر ولایت پذیری مردم این دیار را عامل رقم زدن این حادثه بزرگ و فراموش نشدنی دانستند.

تجلیل امام راحل از قیام تاریخی مردم ورامین

نقطه اوج تجلیل بزرگان و علما از مردم دشت ورامین را باید در سخنان و بیانات امام راحل و مقام معظم رهبری جستجو کرد که از نقش مردم این دیار در قیام تاریخی ۱۵ خرداد سال ۴۲ تجلیل کردند.

                        

امام خمینی(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در دیدار با مردم شهرستان ورامین از نقش مردم این خطه در قیام تاریخی ۱۵ خرداد تجلیل کردند.

ایشان فرمودند که «من با هر قشری که از ملت بزرگ اسلام و ملت عظیم ایران مواجه می‌شوم، می‌بینم که به ما حق دارند. من هر قشری را که ملاقات می‌کنم، می‌بینم که حق خاصی به ما دارند. آقایان محترم و جوانان معظم ورامین، به ما حق ویژه‌ای دارند؛ آنها در۱۵ خرداد زحمت کشیدند و جوانان خودشان را از دست دادندو برای اسلام فعالیت کردند؛ و تاکنون هم به فعالیت خود باقی هستند. تمام اقشار ملت سهیم در این حق هستند. اگر نیروی بزرگ ملت، با وحدت کلمه و با اتکا به خدای عظیم نبود، نمی‌دانم که حالا حال ما چه بود؛ در زندانها به سر می‌بردیم یا در تبعید این همت بزرگ شما جوانان بود و این اراده قاطع ملت ما بود که با توجه به خدای بزرگ، این نهضت را پیش بردید؛ و ما را در بین دنیا روسفید کردید و اسلام را سربلند کردید. شما به اسلام حق پیدا کردید؛ چنانچه اسلام به همه حق دارد. اسلام حق هدایت دارد بر همه. ما خدمتگزار هستیم؛ و شما که خدمت به اسلام کردید، اسلام برای شما حق قائل است.»

تجلیل خاطره انگیز رهبر معظم انقلاب اسلامی از ولایت پذیری مردم ورامین

رهبر معظم انقلاب در سفر سال ۸۲ خود به شهرستان ورامین در سخنان مهم و تاریخی از نقش و جایگاه مردم ورامین در قیام تاریخی ۱۵ خرداد تجلیل کردند.

ایشان در بخشی از سخنان خود که برای همیشه به عنوان سند ولایتمداری مردم ورامین در تاریخ ماندگار شد فرمودند که خرداد ورامین، یک خاطره فراموش نشدنی است.   

           

از روزی که فرزند بزرگوار موسی‌بن‌جعفر بعد از آسیب دیدن به‌وسیله دشمنان و مخالفان، به مردم ورامین پناهنده شد و مردم ورامین این امامزاده عالی‌مقام را چون جان شیرینی در برگرفتند نشانه‌های توجّه این مردم به ارزشهای والای اسلامی آشکار شد؛ به خصوص چیزهایی که احتیاج به عزم و مجاهدت دارد.

 در ۱۵ خرداد سال ۴۲ هم مردم ورامین نشان دادند که در راه حقیقت و دفاع از حق و اسلام ایستاده‌اند حتی به قیمت جانشان.

 ورامینیها در حرم مطهّر حضرت جعفربن‌موسی‌ سوگند یاد کردند و به سمت تهران راه افتادند و در میانه راه در مواجهه با شدّت عمل و خشونت رژیم سفّاک پهلوی، خون پاکشان در همین منطقه باقرآباد و قرچک بر زمین ریخت و مظلومانه جان دادند.

آن روز هیچ‌کس گمان نمی‌کرد روزی خواهد رسید که این شهدای مظلوم و گمنام، مثل ستاره‌های درخشان، نه فقط در آسمان ورامین بلکه در آسمان ایران اسلامی خواهند درخشید. آنها در مظلومیت جان دادند و خدا به مظلومیت و غربت آنها برکت داد و مجاهدت آنها در پی خود مجاهدتهای دیگری را به‌وجود آورد و حرکت حق، هر روز قویتر و ستبرتر شد.

 

قیام تاریخی ۱۵ خرداد را باید بزرگترین اتفاق در عصر معاصر در ورامین دانست

حجت الاسلام سید محسن محمودی رییس ستاد گرامیداشت ۱۵ خرداد شهرستان های استان تهران و از پژوهشگران تاریخ انقلاب در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قیام تاریخی ۱۵ خرداد سال ۴۲ مردم ورامین ابعاد مختلف و گوناگونی دارد  که با گذشت بیش از نیم قرن از این قیام هنوز به صورت کامل و مبسوط به آن پرداخته نشده است.

وی افزود: قیام تاریخی ۱۵ خرداد سال ۴۲ را باید بزرگترین و مهم ترین رخداد در عصر معاصر در ورامین دانست که نشان داد مردم دشت ورامین برای دفاع از مرجعیت و ولایت از بهترین سرمایه های خود یعنی جانشان نیز می گذرند.

این کارشناس تاریخ انقلاب افزود: مردم دشت ورامین به جرم ولایت پذیری و دفاع از امام و رهبر خود از اولیه ترین امکانات محروم شدند و مراکز امنیتی نظیر ساواک، شهربانی و ژاندارمری در این شهر پس از واقعه قیام ۱۵ خرداد گسترش پیدا کرد.

                            

مردم ورامین برای دفاع از ولایت از جان خود نیز گذشتند

محمودی ادامه داد: باید توجه داشت که مردم دشت ورامین ولایت پذیری خود را تنها در سال ۴۲ و در قیام ۱۵ خرداد نشان ندادند بلکه حضور مداوم مردم این خطه در هشت سال دفاع مقدس و تقدیم بیش از ۱۴۰۰ شهید با لبیک گویی به فرمان رهبری، تجدید میثاق با مقام معظم رهبری در اولین روزهای انتخاب ایشان به عنوان رهبر انقلاب، حضور  حماسی در دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی در فتنه سال ۷۸ و حرکت کفن پوشان ورامینی به سوی بیت رهبری و تجدید میثاق دوباره با آرمان های ولایت در فتنه سال ۸۸ نشان داد که وارثان قیام ۱۵ خرداد همچنان ورامین را به عنوان یک منطقه ولایت مدار در کشور معرفی می کنند.

این مسئول یادآور شد: به هر ترتیب مردم ورامین در ۱۵ خرداد ۴۲ بار دیگر ولایتمداری خود را به اثبات رساندند و با پوشیدن کفن به سمت تهران حرکت کرده و نشان دادند که برای دفاع از مرجعیت و ولایت حتی از جان خود نیز می گذرند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان