اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

19. خرداد 1394 - 14:14   |   کد مطلب: 11585
یک کارشناس بهداشت و تغذیه در گفتگو با صبح الوند:
دخانیات، کم تحرکی و میل به سبک زندگی غربی سه عامل مهم بروز سرطان در ایران
یک کارشناس بهداشت و تغذیه گفت: تمایل به زندگی غربی، کاهش فعالیت بدنی، تغذیه نا صحیح و استعمال انواع دخانیات و بخصوص قلیان از دلایل ابتلا به انواع سرطان به ویژه در نسل جوان کشور به شمار می رود.
دخانیات، کم تحرکی و میل به سبک زندگی غربی سه عامل مهم بروز سرطان در ایران

به گزارش صبح الوند، محمد مسعودی کارشناس بهداشت و تغذیه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: متاسفانه به دلایل گوناگون میزان ابتلا به انواع مختلف سرطان طی چند سال اخیر در کشور افزایش یافته و آمار ثبت آن هر روز بیشتر می شود.

وی گفت: نه تنها آمار سرطان در کشور بالا رفته که سن ابتلا نیز کاهش یافته است.

این کارشناس بهداشت و تغذیعه اظهار کرد: سالانه بیش از 250 نفر از هر صد هزار نفر در جهان به سرطان مبتلا می شوند در حالی که این آمار در ایران بیش از یکصد نفر از هر صد هزار نفر است.

وی افزود: یکی از دلایل عمده  ومهم افزایش انواع سرطان در کشور افزایش متوسط سن جمعیت است هر چه سن بیشتر شود با توجه به تغییرات سلولی و تغییرات ژنی، احتمال ابتلا به سرطان نیز افزایش می یابد.

مسعودی گفت: یکی دیگر از عوامل افزایش سرطان در ایران مربوط به خود افراد است یعنی مسائلی مانند تغییر شیوه زندگی و تمایل به زندگی غربی، کاهش فعالیت بدنی، تغذیه نا صحیح و مصرف دخانیات موجب ابتلا به سرطان می شوند که وضعیت همه این موارد در کشور هر روز بدتر می شود.

وی اظهار کرد: استعمال انواع دخانیات و بخصوص قلیان از دلایل ابتلا به انواع سرطان به ویژه در نسل جوان کشور به شمار می رود.

این کارشناس بهداشتی افزود: متاسفانه مصرف سیگار در مردان ایرانی بیش از 20 درصد و در زنان 3 درصد است و طبق آمار سازمان جهانی بهداشت این آمار در ایران رو به افزایش است.

وی یکی از راه های موثر در پیشگری در ابتلا به سرطان را ورزش منظم و مصرف سبزیجات در وعده های غذایی ذکر کرد و گفت: متاسفانه فقط حدود 10 تا 11 درصد جمعیت ایران در پنج وعده غذایی خود از سبزی و میوه استفاده می کنند و بیش از 30 درصد نیز فعالیت بدنی منظم دارند و بقیه مردم این نکات سلامتی را رعایت نمی کنند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان