اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

20. خرداد 1394 - 9:47   |   کد مطلب: 11590
فراموش نكنيم كه منابع آبي استان به دليل كاهش بارندگي‌ها و ديگر عوامل طبيعي و غيرطبيعي، محدود شده است و با نيازهاي آنچه در بخش كشاورزي و چه حتي آب مصرفي در ديگر بخش‌ها تناسب ندارد.
عزم جدی و همت همگانی در حل بحران آب همدان

به گزارش صبح الوند، خشكسالي و كاهش بارندگي در شرايطي ذهن مردم و مسئولان استان را به خود مشغول كرده كه تاكنون راهكار جامع و اطمينان‌بخشي كه بتواند نگراني‌ها را كاهش داده و نسبت به وضعيت مناسب آب استان به‌ويژه در فصل گرما اميدوار كند، ارائه نشده است.

البته مشكل آب در استان همدان چندان هم تازگي ندارد و اين استان چندسالي است كه با مشکل جدی کم‌آبی مواجه شده و حتي وضعيت را به سمت نوعي حالت بحراني سوق داده است. به طوري كه کاهش بارندگی‌ها در سال جاری به این مشکل دامن زده و در شرايط فعلي يك نگراني جدي در خصوص آب استان ديده مي‌شود كه به طور قطع بايد براي آن چاره‌انديشي كرد.

امروزه همدان جزو استان‌هايي است كه با نوعي تنش آبي مواجه و انواع و اقسام مشكلات در اين مورد دامنگير استان شده است. از جمله افت شدید منابع آب زیرزمینی، خشک شدن قنوات، چشمه‌ها و چاه‌ها، نشست زمین و ايجاد فروچاله‌ها، خشک شدن زمین‌های کشاورزی، آلودگی منابع آب سطحی استان و مانند آنها كه در كنار كاهش نزولات آسماني و كم شدن ميزان بارندگي‌ها نسبت به سال گذشته موجب شده تا زنگ خطر بحران آب در استاني كه از قطب‌هاي كشاورزي كشور محسوب مي‌شود و بخش مهمي از اقتصاد آن متكي به محصولات كشاورزي است، به صدا درآيد.

علاوه بر اين، كاهش آب‌هاي زيرزميني، جاري و ذخيره سدهاي استان احتمال بروز مشكلاتي را در زمينه تأمين آب مصرفي به‌ويژه در مناطق روستايي و دوردست نيز افزايش داده و بحث جيره‌بندي را جدي‌تر كرده است.

همه اين‌ها به علاوه موارد متعدد ديگري كه نشان از بحران آب در استان دارد، در بردارنده يك پيام جدي است و آن ضرورت چاره‌انديشي اساسي براي مشكلي بزرگ و همگاني است.

البته تاكنون حركت‌ها و اقدامات خوب و ارزشمندي در استان براي اين منظور انجام شده كه در جاي خود قابل تقدير است، اما وقتي صحبت از يك مشكل بزرگ و حتي بحران است كه همه را با خود درگير مي‌كند، ضرورت دارد كه فكر اساسي براي آن شود و در اين راستا همگان وارد صحنه شوند تا با تدبير و حركت‌هاي منطقي، چنين بحراني به بهترين شكل ممكن و با كمترين هزينه‌ها مهار شود.

طرح‌ها و برنامه‌هايي كه براي اين منظور اجرا شده يا در حال اجراست در 2 بخش كوتاه‌مدت و بلندمدت قابل ارزيابي است. ضمن اينكه بحث فرهنگ‌سازي و تشويق مردم به مصرف بهينه آب و جلوگيري از اسراف و هدررفت منابع حياتي آب نيز اهميت بسزايي دارد.

سدسازي و اجراي طرح‌هاي آبرساني مثل بحث انتقال آب از سد تالوار كه البته هنوز تا مرحله بهره‌برداري فاصله زيادي دارد، از مهمترين اقداماتي است كه مي‌تواند به حل مشكل كمك كند، اما از اين نكته نيز نمي‌توان غافل شد كه اين طرح‌ها در ابعاد مختلف، زمان‌بر بوده و در آينده نتايج مورد نظر را به دنبال خواهد داشت، از اين‌رو در كنار چنين اقداماتي بايد حركت‌ها و اقدامات فوري و كوتاه‌مدت نيز انجام شود تا كمبود آب به حدي نرسد كه پيشرفت استان را با موانع جدي مواجه كند.

واضح است كه بخش قابل توجهي از مشكل در حوزه كشاورزي است و عواملي چون برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، آبیاری زمین‌های کشاورزی به روش سنتی و هدررفتن حجم زیادی از آب مصرفی، رعایت نكردن الگوی کشت متناسب با وضعيت آب‌و‌هوايي و شرايط منطقه‌اي و مانند آنها موجب آسيب به وضعيت كشاورزي مي‌شود.

فراموش نكنيم كه منابع آبي استان به دليل كاهش بارندگي‌ها و ديگر عوامل طبيعي و غيرطبيعي، محدود شده است و با نيازهاي آنچه در بخش كشاورزي و چه حتي آب مصرفي در ديگر بخش‌ها تناسب ندارد.

در چنين شرايطي مديريت منابع از يكسو و شكل‌گيري عزم و همت همگاني براي جلوگيري از هدررفت آب و حفظ منابع موجود از اهميت بسزايي برخوردار بوده و مشاركت همگاني را مي‌طلبد تا استان از وضعيت موجود و حتي مشكلاتي كه به جهت كمبود ميزان بارش‌ها قابل پيش‌بيني است، با موفقيت عبور كند.

در همين راستا علاوه بر نهادها و دستگاه‌هاي مربوط به‌ويژه جهاد كشاورزي، آب منطقه‌اي و آبفار، ديگر مجموعه‌ها و نهادها از جمله رسانه‌ها، نهادهاي فرهنگي و آموزشي و مانند آنها نيز مي‌توانند با احساس مسئوليت وارد صحنه شده و براي جلوگيري از بحران احتمالي آب و حل مشكلات موجود نقش‌آفريني كنند.

بدون شك همكاري و هماهنگي ميان اين دستگاه‌ها، نهادها و حتي ديگر بخش‌هاي فعال كه به نوعي مي‌توانند به حفظ منابع حياتي آب در استان كمك كنند، از ضرورت زيادي برخوردار است.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان