اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. خرداد 1394 - 22:21   |   کد مطلب: 11627
متن کامل بیانیه آمریکا در شورای حکام درباره «اجرای پادمان‌ در ایران»:
ایران باید در خصوص فعالیت‌های گذشته هسته‌ای خود شفاف‌سازی کند
نماینده آمریکا در آژانس در نشست شورای حکام آژانس بیانیه‌ای را درباره «اجرای پادمان در ایران» منتشر کرد و گفت ایران باید در زمینه ابعاد احتمالی نظامی فعالیت‌های هسته‌ای خود در گذشته با آژانس همکاری کند.
ایران باید در خصوص فعالیت‌های گذشته هسته‌ای خود شفاف‌سازی کند

به گزارش صبح الوند، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشست فصلی خود را از روز 8 ژوئن آغاز کرد و تا 12 ژوئن (22 خردادماه) ادامه دارد.

در این نشست قرار بود برخی از کشورهای عضو شورای حکام، بیانیه‌های خود را درباره «اجرای پادمان‌ در ایران» قرائت کنند. نمانیده آمریکا در آژانس بیانیه‌ای با عنوان اجرای توافق پادمانهای پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) و مفاد مرتبط با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل قرائت کرد.

«لورا کندی» بعنوان نماینده آمریکا در آژانس این بیانیه را ارائه کرد و گفت: آمریکا از مدیرکل، معاون مدیرکل و کارکنان آژانس برای گزارش 29 ماه مه درباره "اجرای توافق پادمان‌های ان پی تی و مفاد مرتبط قطعنامه‌های شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران" قدردانی می‌کند. آژانس همچنین با تعهد، بی‌طرفی و مهارت، به اجرای مأموریت راستی‌آزمایی در ایران ادامه می‌دهد.

این بیانیه می‌افزاید: آمریکا تلاش‌های آژانس برای تأیید ماهیت کاملاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تحسین می‌کند. این تلاش‌ها با توجه به پیشینه تلاش‌های 1+5 و با هماهنگی اتحادیه اروپا برای رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص برنامه هسته‌ای ایران است.

این بیانیه تأکید کرد: کار آژانس که شامل پرداختن به نگرانی جامعه بین‌الملل در خصوص ابعاد احتمالی نظامی (PMD) برنامه هسته‌ای ایران می‌شود، عنصر مهمی در اطمینان حاصل کردن از ماهیت کاملاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است.

در این بیانیه آمده است: ما توجه داریم که آژانس و ایران دو مرتبه در سطح کارشناسی تحت چارچوب همکاری ایران و آژانس از زمان نشست ماه مارس شورای حکام با یکدیگر دیدار کردند و ایران ظاهراً اطلاعات محدودی در ارتباط با اقدامات عملی چشمگیر ارائه کرده است. این دو نشست، گرچه برای حل دو اقدام عملی تحت چارچوب، ناکافی بود اما هر دو این نشست‌ها درباره PMD بود.

این نماینده آمریکا در آژانس تصریح کرد: ما از ایران می‌خواهیم که هرچه سریعتر و بدون تأخیر، دو اقدام عملی چشمگیر را به اجرا درآورد و اقدامات عملی جدیدی پیشنهاد دهند. ما امیدواریم که نشست‌های بیشتر بین آژانس و ایران، نتیاج ملموس‌تر و چشمگیرتری داشته باشد.

این بیانیه می‌افزاید: ما به وضوح اعلام کردیم که تلاش‌های آژانس برای پرداختن به نگرانی‌های PMD نباید نامحدود باشد. در واقع مدیرکل تأکید کرده است که آژانس آمادگی دارد تمامی موضوعات مهم را در یک زمان معقول رسیدگی کند اما نتیجه‌گیری سریع در اینباره نیازمند همکاری کامل ایران با آژانس است.  تنها در این شرایط است که آژانس می‌تواند ارزیابی سامانه‌های PMD را داشته باشد. پیوست گزارش نوامبر 2011 مدیرکل به شورای حکام به صورت مفصل به نگرانی‌ها آژانس درباره PMD اشاره شده است.

این بیانیه تأکید می‌کند: ما ایران را ملزم می‌کنیم تا به جامعه بین‌الملل اطمینان واقعی درباره این مسئله دهد که برنامه هسته‌ای این کشور کاملاً صلح‌آمیز است و صلح‌آمیز باقی می‌ماند. در همین راستا، همکاری آژانس با آژانس برای رفع این نگرانی‌های جدی درباره PMD ضروری است.

این گزارش می‌افزاید: ایران همچنین علاوه بر PMD، ملزم است تا کد اصلاحی 3.1 را که مستلزم اطلاع‌رسانی زودهنگام درباره ساخت تأسیسات جدید است را بدون تأخیر اجرا کند.‎

 این بیانیه می‌افزاید: بعلاوه مدیرکل یک مرتبه دیگر بر اهمیت اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران تأکید کرد تا آژانس ا در موقعیتی قرار دهد که بتواند درباره نبود مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اعلام نشده در ایران تضمین ارائه دهد.

این بیانیه ادامه می‌دهد: آمریکا به همراه شرکای 1+5 خود با هماهنگی اتحادیه اروپا به مذاکرات با ایران برای تکمیل گفت‌وگوها درباره برنامه جامع اقدام مشترک تا 30 ژوئن ادامه می‌دهد. ما امیدواریم که ایران این فرصت را غنیمت شمرد. این زمان بهترین فرصت برای رفع صلح‌آمیز نگرانی‌های جامعه بین‌الملل درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

شورای حکام از ایران به دلیل همکاری در زمینه اجرای مفاد توافق موقت ژنو تشکر کرد و گفت: ما از ادامه همکاری ایران در پایبندی به تعهدات هسته‌ای طبق برنامه اقدام مشترک (JPOA) استقبال می‌کنیم. آژانس نقش مهمی در راستی‌آزمایی و تأیید این تعهدات ایفا کرده است و برخی از کشورهای عضو، بودجه زیادی به آژانس در این فرایند ارائه کردند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان