اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

23. خرداد 1394 - 7:58   |   کد مطلب: 11652
معاون وزیر امور خارجه گفت: از آنجا که گزاره‌برگ یک سند مکتوب است، در صورت انتشار نمی‌توان در ادامه مذاکرات در برابر غرب چانه‌زنی کرد، منتشر نکردن گزاره‎برگ، تقابل با اراده رهبری نیست.
رهبری جزئیات مذاکرات هسته ای را می‎داند/منتشر نکردن گزاره‎برگ تقابل با اراده رهبری نیست/مشکلات اقتصادی با مذاکرات رفع نمی‌شود

به گزارش صبح الوند به نقل از مشهدسر، حسن قشقاوی در همایش «ایستادگی هسته‌ای؛ ایستادگی ملی» که به میزبانی سپاه بابلسر در متل بانک ملی این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: مذکرات هسته‌ای را همواره در مربعی چهار ضلعی می‌بینیم که باید هر چهار ضلع را درنظر گرفت.

وی افزود: اشکالی که در تحلیل‌های برخی منتقدان وجود دارد این است که هر چهار ضلع این مربع را درنظر نگرفته‌اند.
معاون وزیر امور خارجه، اصل مذاکره و استمرار آن را نخستین ضلع این مربع معرفی کرد و گفت: اصل مذاکره و استمرار آن به اذن مقامات نظام بوده است.
این مسئول تصریح کرد: این مذاکرات حاصل یک تصمیم جمعی بوده است و این گونه نیست که وزیر امور خارجه بدون اجازه مسئولان ارشد نظام بتواند مذاکره کند.
قشقاوی با بیان اینکه مذاکرات سیاسی همواره بخشی از کارهایی بوده که از ابتدای انقلاب صورت پذیرفته است، خاطرنشان کرد: حتی در زمان جنگ هم ما مذاکرات را رها نکرده بودیم.
وی با اشاره به حضور ایران در مذاکرات افغانستان و عراق با آمریکا، اضافه کرد: ایران برای حفظ منافع ملی در مذاکرات متعددی شرکت کرده است و مذاکرات هسته‌ای پدیده‌ای جدید نیست.
معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: در مذاکرات افغانستان، ظریف مسئول تیم مذاکره‌کننده بود که این مذاکرات با موفقیت به پایان رسید.
این مسئول با بیان اینکه مذاکره دو نوع است، خاطرنشان کرد: یک مذاکره از نوع خواستگاری است که اعتماد، پیشینه و شخصیت طرفین مذاکره، حرف اول را می‌زند و جنس آن با مذاکرات خرید و فروش فرق می‌کند.
قشقاوی افزود: در خرید و فروش پیشینه افراد مهم نیست و مذاکرات هسته‌ای نیز از این نوع است.
وی تصریح کرد: تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم یک معامله درست و حسابی انجام دهیم.
 

* جزئیات مذاکرات را همه مسئولان نظام می‌دانند
معاون وزیر امور خارجه بیان اینکه جزئیات مذاکرات را همه مسئولان نظام می‌دانند، گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند بنده در جزئیات دخالت نمی‌کنم جدا از مطلع بودن از جزئیات است.
این مسئول با بیان اینکه وظیفه مذاکره با وزارت امور خارجه بوده و مدیریت‎کننده آن شورای امنیت ملی است، تاکید کرد: هیچ نقطه مبهمی برای اعضای این شورا وجود ندارد و وظیفه آنها است که مردم را در جریان جزئیات مذاکرات قرار دهند.
قشقاوی ضلع دوم مربع مذاکرات را خطوط قرمز نظام دانست و بیان کرد: این خطوط قرمز را رهبر انقلاب و مسئولان نظام تعیین می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر کسی از خطوط قرمز ترسیم شده عبور کند، به نظام خیانت کرده است.
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه گشایش اقتصادی ضلع سوم مربع مذاکرات است، اظهار کرد: این مقوله که تحریم‌ها چه تاثیری بر روی اقتصاد داشته موضوع روشنی است.
این مسئول اضافه کرد: تحریم‌ها نه صددرصد تاثیر موفق بر اقتصاد کشور داشته‌اند و نه صددرصد تاثیر ناموفق.
قشقاوی تاکید کرد: البته تحریم حتی یک درصد هم بر راهبرد هسته‌ای ما تاثیر نداشته است.
وی افزود: اگر کسی مشکلات اقتصادی کشور را نقد می‌کند، باید راهکار برون‌رفت از آن را نیز ارئه دهد.
معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که چرا باید زلف اقتصاد کشور را به اقتصاد بین‌المللی ببندیم و اقتصاد مقاومتی نادیده گرفته شود، گفت: اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر انقلاب، بستر اجرایی ندارد و کسی کاری عملی برای آن انجام نداده است.
این مسئول تصریح کرد: وقتی بانک وام با سود 24 درصد می‌دهد، پول در حوزه دلالی می‌رود و اشتغال پایدار ایجاد نمی‌شود.
قشقاوی ابراز تاسف کرد: مسیر ما در جهت تحقق فرمایشات رهبری نیست و مشخص هم نیست که مقصر اصلی چه کسی است.
* دیپلماسی عمومی مهم‌ترین ضلع مربع مذاکرات
وی ضلع چهارم مربع مذاکرات را دیپلماسی عمومی معرفی و خاطرنشان کرد: دیپلماسی عمومی حتی از اقتصاد هم مهم‌تر است.
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه باید منطق و مظلومیت ما را جهان بپذیرد، اضافه کرد: اگر در google جست‌وجو کنید بیش از 20 میلیون خبر درباره مسائل هسته‌ای ایران یافت می‌شود و این در حالی است که حتی هزار خبر هم درباره برنامه هسته‌ای رژیم متجاوز صهیونیستی وجود ندارد.
این مسئول افزود: این امر نشان از ضعف ایران در دیپلماسی عمومی دارد.
قشقاوی با بیان اینکه ما موظف به توجیه افکار عمومی جهان و به‌ویژه جهان اسلام هستیم، تاکید کرد: راه آن این است که خوب حرف بزنیم.
وی تصریح کرد: گاهی مجبور هستیم بر اساس ذهنیت مخاطب غربی صحبت کنیم و این به معنای عقب‎نشینی نیست.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما مذاکره می‌کنیم تا به جهان ثابت کنیم منطقی هستیم، گفت: ما نمی‌توانیم نسبت به حرف زدن با جهان بی‌تفاوت باشیم.
قشقاوی در پاسخ به این سوال که چطور دولت ادعا می‌کند با مردم صادق است ولی گزاره‎برگ را منتشر نکرده است، بیان کرد: نظر ابتدایی مسئولان بر این بود که گزاره‎برگ منتشر شود، این گزاره برگ هم از سوی وزارت امور خارجه و هم از سوی سازمان انرژی اتمی تهیه و به رئیس جمهور ارجاع شد ولی منتشر نشد.
* عدم انتشار گزاره برگ برای حفظ قدرت مانور ایران در مذاکرات
وی دلیل این امر را حفظ قدرت مانور ایران در مذاکرات عنوان و خاطرنشان کرد: از آنجا که گزاره‌برگ یک سند مکتوب است، در صورت انتشار نمی‌توان در ادامه مذاکرات در برابر غرب چانه‌زنی کرد.
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه نظر رهبر انقلاب بر انتشار گزاره‎برگ بوده است، خاطرنشان کرد: عدم انتشار گزاره برگ، تقابل با اراده رهبری نبوده است.
این مسئول اضافه کرد: اگر گزاره‎برگ را منتشر کرده بودیم الان نمی‌توانسیم زیر نظارت غرب از مراکز هسته‌ای بزنیم.
قشقاوی در پاسخ به این سوال که هم وضع‌کننده و هم ناظر بر مذاکرات آمریکا است، پس چه کسی داور بر عهدشکنی‌های طرف غربی است، گفت: بهترین داور مذاکرات، دقت طرف ایرانی در نوشتن جزئیات است.
وی تصریح کرد: البته در مذاکرات ژنو پیش‌بینی یک تیم مشترک داوری شده است.
معاون وزیر امور خارجه در پایان با بیان اینکه اگر فکر کنیم مشکلات اقتصادی با به نتیجه رسیدن مذاکرات رفع می‌شود فکر غلطی است، گفت: لازمه رفع مشکلات اقتصادی کشور، اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر انقلاب است.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان