اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

23. خرداد 1394 - 13:05   |   کد مطلب: 11658
این روزها بازارهای کشور پر شده است از کالاهای وارداتی، دست به هر چیزی که می زنی تولید کشور چین است از ماشین های لوکس گرفته تا ذکر شمار و صلوات شمار، در این میان فقط کارگر چینی نداشتیم که به لطف برخی از مسئولین کارگران چینی هم وارد عرصه شغلی ایران شدند و بسیاری از کارگران ایرانی را از کار بیکار کردند.
از واردات کارگر و مواد غذایی تا سیطره کالاهای خارجی در بازار/ موج بیکاری کشور را فرا گرفت!

به گزارش صبح الوند به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا  واردات بی رویه کالا در طول سال های گذشته سبب شده تا کارگران بسیاری در کشور از کار بیکار شده و همین مسئله موجی از نارضایتی از دولت را میان جوانان و خانواده های سراسر کشور ایجاد کرده است. این در حالی است که البته فقط واردات نیست که موجب شده تا روند بیکاری نرخ رو به رشدی داشته باشد، بلکه عدم توجه به تولید داخلی و همچنین افزایش آمار قاچاق از جمله مواردی است که کشور را با بحران اشتغال مواجه کرده است. در این گزارش به برخی از این دست اقداماتی که موجب بیکاری کارگران یا ضربه وارد شدن به ساختارهای اقتصادی مقاومتی می شود، اشاره شده است.

 

کرمان - کارگران چینی به جای کارگران ایرانی!

حضور کارگران چینی در استان کرمان با وجود افزایش نرخ بیکاری، پیامدی جز از دست رفتن فرصت شغلی جوانان و فرصت پرورش نیروهای متخصص بومی ندارد!

این روزها بازارهای کشور پر شده است از کالاهای چینی، دست به هر چیزی که می زنی تولید کشور چین است از ماشین های لوکس گرفته تا ذکر شمار و صلوات شمار، در این میان فقط کارگر چینی نداشتیم که به لطف برخی از مسئولین کارگران چینی هم وارد عرصه شغلی ایران شدند و بسیاری از کارگران ایرانی را از کار بیکار کردند.

نصب ۴۷ هزار تن تجهیزات ناحیه کوره بلند پروژه فولاد زرند ایرانیان از قرار داد متخصصان ایرانی حذف و به پیمانکاران چینی واگذار شد، حضور کارگران چینی در شهر زرند کرمان برای اجرای کوره بلند و در شرکت مدیران خودروی بم، پیامدی جز از دست رفتن فرصت شغلی جوانان و فرصت پرورش نیروهای متخصص بومی ندارد!

سکوت تمامی مسئولان در حالی است که توانایی انجام این کار توسط نیروهای ایرانی وجود دارد و این مسئله جز برگشتن به دوران استعمار چه معنایی می تواند داشته باشد؟

 

 

خلیج فارس- قاچاق سوخت در خلیج فارس

با گران شدن سوخت لنج های سفاری خیل عظیمی از لنجداران به شرکت نفت مراجعه کردند و در خواست افزایش سهمیه سوخت مازاد بر مصرف لنج کردند و این در حالی است که برخی از لنج داران با یک سوم سوخت قبلی حاضر به مسافرت های درون و بیرون مرزی شده اند.

بسیاری از لنج هایی که با قدرت موتور واقعی شان در سند ثبت شده مغایرت دارد، یعنی اگر موتور آنها 360 اسب بخار باشد در سند 600 قید شده که همین باعث گرفتن 6000 لیتر سوخت اضافه از مصرف موتور واقعی می باشد.

6000 لیتر معادل 30 بشکه که هر بشکه در آبهای کشورهای عربی خلیج فارس نزدیک به 500 درهم به فروش می رسید که با یک حساب سرانگشتی می توان پی برد که سود حاصل از فروش سوخت قاچاق در لوای قانون با احتساب خرید این 6000 لیتر با قیمت لیتری 550 تومان می شود 11 میلیون فقط سود خالص در یافت می کنند.

حالا با توجه به گرانی سوخت عدم خرید و فروش سوخت در کشورهای عربی وقت آن نیست که افراد متخلف جریمه شوند و سوخت مازاد بر سهمیه خود را با قیمت جدید و لیتری 1600 از شرکت نفت دریافت کنند.

 

بندر انزلی- بازارهای شمال کشور اسیر کالاهای بنجل وارداتی!

بیش از یک دهه از عمر بازارهایی که در شهر انزلی به بازار روس معروف هستند می گذرد ،اما در سالهای اخیر این بازار ها با چالشی جدی مواجه هستند ،چرا که علاوه بر ضدیت با اقتصاد مقاومتی و تولید ملی به کاهش بیکاری در کشورهای خارجی و افزایش بیکاری در بین جوانان ایرانی کمک می کند.

بیش از یک دهه از عمر بازارهایی که در شهر انزلی به بازار روس معروف هستند می گذرد.

این بازارها در بدو تشکیل اجناسی با کیفیت را در اختیار مردم قرار می دادند و در اکثر مواقع مردم از خریدشان رضایت کامل داشتند ،اما در سالهای اخیر این بازارها با چالشی جدی روبرو هستند.

ورود کالای چینی علاوه بر تاثیرات منفی در صنعت و تولید داخلی ،این بازارها را نیز با مشکلات فراوانی روبرو ساخت ،به گونه ای که از رونق اقتصادی سالهای قبل برخوردار نمی باشند.

به جرات می توان گفت ؛ مشخصا در دو سال اخیر که واردات کالاهای چینی نسبت به سالهالی گذشته افزایش چشمگیری داشته است ،بیش از 90 درصد کالاها و اجناس بازارهای روس ساخت کشور چین می باشد. برای اثبات این موضوع نیازی نیست که با شخص خاصی مصاحبه کرده و یا یک مقام مسوول درباره آن گزارش ارایه دهد ،گذری درون بازار و نگاهی به مارک اجناس به روشنی ثابت می کند که کشور چین بزرگترین تامین کننده اجناس این بازارها می باشد.

بازارهای روس با اینکه نام روسیه را به یدک می کشند ،از وجود کالاهای روسی تهی هستند و یا اگرهم کالای روسی در آنها موجود باشد بسیار محدود و اندک است.

اما نکته مهم در خصوص این بازارها ضدیت آنها با تولید ملی و اقتصاد مقاومتی است ،چرا که اولا؛ نام یک کشور دیگر بر روی آنها قرار دارد و ثانیا؛ هر جنس خارجی فروخته شده در این بازارها باعث بیکاری یک کارگر در ایران و کاهش بیکاری در چین و رونق اقتصادی کشورهای دیگر می شود.

احداث یک بازار با عرضه تولیدات ملی ،نه تنها به توسعه اقتصادی کشور کمک می کند ،بلکه باعث ایجاد غرور ملی و روحیه ما می توانیم در بین مردم می شود.

 

بوشهر- مراکز خرید جنوب در سیطره کالاهای وارداتی

استان بوشهر یکی از استان‌های مرزی است که از دیرباز در عرصه صادرات و واردات کالاهای ایرانی و خارجی فعالیت داشته و توانسته در حوزه اقتصادی کشور نقش شایانی را ایفا کند.

این استان به دلیل اینکه بیشترین مرز آبی با حوزه خلیج‌فارس دارد روزانه کالاهای زیادی از بنادر و گمرکات این استان صادر و وارد کشور می‌شود و در اختیار مصرف‌کنندگان کالاها قرار می‌گیرد.

استان بوشهر نیز همانند استان‌های دیگر با توجه به نیاز اقدام به ساخت پاساژهای شیک و مراکز خریدهای زیادی کرده است که در این پاساژها بویی از کالاهای ایرانی به مشام نمی‌رسد.

درصد زیادی از کالاهایی که در این مراکز تجاری دیده می‌شود همه دارای مارک‌های خارجی هستند و فروشندگان بوشهری کمترین تمایل برای فروش کالاهای ایرانی داردند.

 

 

سیستان و بلوچستان- واردات مواد سرطان زا

بیماری سرطان معده از جمله بیماری هایی است که بر اثر مصرف زیاد فست فود، کنسرو، چیپس، پفک، نمک و مواد غذایی که مواد نگهدارنده دارند، در کشور بوجود می آید اما در سیستان و بلوچستان تنها این مواد غذایی باعث ابتلا به بیماری سرطان معده نمی شود بلکه واردات ناس و پان از افغانستان و پاکستان یکی از عوامل ابتلا به این بیماری در بین مردم سیستان و بلوچستان است.

وفور فروش این ماده دخانی و سرطانی در حالی در سایه سکوت و بی توجهی مسئولین سیستان و بلوچستان در دکه های روزنامه فروشی، عطاری ها و... به راحتی در اختیار مردم قرار می گیرد که مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت دولت سابق فروش و واردات این محصول را در کشور ممنوع کرده بود با این وجود این واردات همچنان در کشور در حال انجام است و باعث شده تا سیستان و بلوچستان رکوردار بیماری سرطان معده و مری در کشور شود.

 

 

مشهد- سبد کالای حمایتی با کالاهای وارداتی

یکی از مهمترین معضلات اقتصادی که به دردی مزمن تیدیل شده مصرف گرایی ملت و دلگرم بودن دولتها به منابع نفتی و گازی است و به همین خاطر ایران را به کشوری مصرف گرا مبدل کرده که در همین راستا باید ساختارهای اقتصادی کشور از ریشه تغییر کند.

یکی از کارشناسان مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور که در نهایت به ارتقای معیشتی ملت ختم می شود باید همه دست اندرکاران با همراهی مردم سیاست های اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار داده و با دلالان و واردکنندگان بی رویه کالا به کشور برخورد قاطع و قانونی صورت گیرد.

عباس افشار اذعان داشت: در آستانه ماه مبارک رمضان بسیاری از نهادهای دولتی جهت بخشی از تامین معیشت خانواده های خود سبدهای حمایتی را به کارکنان خود ارائه می کنند که در بین اجناس برنج هندی و پاکستانی و سایر اقلام مصرفی خارجی ملاحظه می شود.

وی معتقد است سبد حمایتی تحت نظر مستقیم دولت توزیع می شود و مسئولان می توانند با گنجاندن صد رصدی کالاهای داخلی در این سبدها فرهنگ استفاده از این کالا ها را در بین خانواده ها و جامعه گسترش دهند.

 

 

تبریز- قاچاق سرآغازی برای پیامدهای تخریبی در شاخه کشاورزی اقتصاد ایران

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی گفت:واردات هر محصول متناسب با قوانین و استاندارد های تعریف شده در حوزه کشاورزی خوب است ولی زمانی که شکل و شمایل قاچاق به خود می گیرد تهدیدی بزرگ با پیامدهای تخریبی در شاخه کشاورزی اقتصاد ایران محسوب می شود.

علیرضا آقابالایی افزود:  آنچه که از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته و مجلس و دولت هم برآن اهتمام دارند، تکیه بر محصولات و تولیدات داخلی است.

وی تصریح کرد: دولت باید از تولیدات داخلی حمایت کند و با تشکیل تعاونی برای حل مشکلات کشاورزان تلاش کند.

آقابالایی ادامه داد: عده ای از دلالان و واسطه ها هستند که با قیمت های کمتر میوه های باکیفیّت های نازل را وارد کشور می کنند درحالی که میوه و سایر محصولات کشاورزی در داخل کشور به اندازه تولید می شود.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیلی  که در داخل کشور وجود دارد اکثر محصولات کشاورزی از جمله میوه، سبزی و صیفی جات باکیفیّت  و قیمت مناسب در داخل کشور تولید می شود.

آقابالایی تاکید کرد: حداقل انتظار کشاورزان از مجموعه دولت به ویژه وزارت جهاد کشاورزی این است که از آنها حمایت کرده و اجناس و تولیدات آنها که با هزینه های بسیار تولید شده را با قیمت مناسب خریداری کنند.

 

سیستان و بلوچستان- واردات مواد غذایی به واردات نیروی کار رسید!

در حالی سیستان و بلوچستان رتبه اول بیکاری در کشور را یدک می کشد که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان در اقدامی عجیب از اشتغال اتباع خارجی در استان خبر داد.

نرخ بیکاری و وضعیت ۳۹۷ شهرستان کشور که بر اساس آخرین سرشماری کشور در سال ۹۰ از سوی مرکز آمار ایران انجام شده است، آمار نگران کننده ای را در سیستان و بلوچستان نشان می دهد.

در این آمار 7 شهر سیستان و بلوچستان در میان 20 شهر اول بیکار کشور قرار گرفتند و زاهدان در جایگاه دومین مرکز استان بیکار کشور قرار گرفت و بار دیگر این جایگاه افتخاری بر چهره مسئولین خفته سیستان و بلوچستان گذاشت.

پیش از این نیز سیستان و بلوچستان جایگاه های بسیاری در حوزه های امنیت، بی سوادی و ... کسب کرده بود که لازم است مسئولین و نمایندگان استان نگاهی به کارنامه عملکرد خود در این استان داشته باشند.

 

تصاویر/ اثر واردات بی رویه بر یک شهرک صنعتی!

روز گذشته یکی از مدیر عاملان شرکت های واقع در شهرک صنعتی زاهدان با دعوت از خبرنگار این پایگاه خبری با حضور در شهرک صنعتی زاهدان عنوان کرد که 60 درصدشهرک صنعتی زاهدان کاملا تعطیل است چرا که هیچ مسئولی از تولید کنندگان حمایت نمی کند و تنها شعار حمایت از تولید کننده را سر می دهند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان