اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

29. خرداد 1394 - 11:38   |   کد مطلب: 11819
یک آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به اینکه نیمی از نیروی کار کشور بیکار است، گفت: بر اساس آمارهای به دست آمده تعداد دستفروشان طی ۱۰ سال گذشته ۳.۵ برابر شده است.
افزایش ۳.۵ برابری دستفروشان کشور/ بیکاری ۵۰ درصد نیروی کار ایران

به گزارش صبح الوند، دکتر مجید ابهری در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه نیروی کار ایران ۵۰ درصد شاغل و ۵۰ درصد بیکار هستند، گفت: جمعیت بین ۱۸ تا ۵۵ سال در کشور که نیروی کار محسوب می شوند به دلیل آثار تحریم و مشکلات مدیریتی در واحدهای تولیدی و صنعتی در حال حاضر در برزخ اشتغال به سر می برند.

وی گفت: با توجه به اینکه مشاغل فصلی و دستفروشی شغل مفید به حساب نمی آید، بنابراین در حال حاضر نیمی از نیروی اصلی کار در کشور نه شاغل محسوب می شوند و نه بیکار.

به گفته این آسیب شناس اجتماعی، حضور کارگران فصلی در معابر و هجوم به شهرهای بزرگ موجب تخلیه روستاها و تضعیف زیرساخت های کشاورزی شده است و خشکسالی به دلیل شرایط محیطی و طبیعی و همچنین ضعف مدیریت ذخایر آبی باعث شده کشاورزی به شغل دوم و یا سوم کشاورزان تبدیل شود.

ابهری اظهار داشت: در این میان ضعف مهارت های شغلی و حرفه ای باعث شده بخش اعظمی از نیروی کار در بخش فعالیت های بدنی و کاذب مشغول بکار شوند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت های شغلی به کارگران فصلی می‌تواند آنها را تبدیل به نیروی کار نیمه ماهر و ماهر کند و همچنین بیکاری های یاد شده باعث بروز آسیب های اجتماعی در میان این افراد شده است.

وی افزود: به همین جهت در چهار راه ها و معابر شهرهای بزرگ شاهد تعداد زیاد دستفروشان از گلفروش تا سی دی، ادعیه و کالاهای دیگر هستیم که باعث به هدر رفتن نیروی کار جامعه می شود.

این آسیب شناس اجتماعی به تحقیقات انجام شده و آمارهای گروه اجتماعی بنیاد علوم رفتاری اشاره کرد و گفت: آمارهای بدست آمده از افزایش دستفروشی در کشور خبر می دهد به طوریکه دستفروشی و مشاغل خیابانی در ۱۰ سال اخیر نسبت به دهه قبل ۳.۵ برابر افزایش داشته است.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان