اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

31. خرداد 1394 - 13:41   |   کد مطلب: 11856
مذاکرات ایران و 5+1 گامهای نهایی خود را بر می دارد. دو طرف مذاکره باید تا 10 تیرماه به نتیجه برسند در غیر اینصورت باید در وقت اضافه مذاکرات را ادامه دهند .
چند قدم مانده به موعد پایانی مذاکرات هسته ای/ آیا مذاکرات به وقت اضافه می کشد؟

به گزارش صبح الوند به نقل از زیتون؛ مذاکرات ایران و 5+1 گامهای نهایی خود را بر می دارد. دو طرف مذاکره باید تا 10 تیرماه به نتیجه برسند در غیر اینصورت باید در وقت اضافه مذاکرات را ادامه دهند . نشانه هایی از تمدید مذاکرات و تمایل دو طرف برای این امر دیده می شود.

 

محمد جواد ظریف در مصاحبه با دنیای اقتصاد، تمدید چند روزه مذاکرات را نفی نمی کند «در مورد تمدید؛ ما اعتقاد داریم که باید توافق خوبی به دست بیاید. یعنی احساس فشار زمانی هم نمی‌کنیم، چون آمریکایی‌ها براساس مصوبه کنگره فرصت محدودی دارند، ولی ما این احساس را نمی‌کنیم. اگر به توافق قابل قبول رسیدیم، که همه چیز درست می‌شود، وگرنه می‌توانیم ادامه بدهیم.البته من فکر نمی‌کنم تمدیدی در کار باشد. اما ممکن است مقداری بیشتر برای رسیدن به توافق زمان بخواهیم.» البته از سوی دیگر محمد جواد لاریجانی اعتقاد دارد :«آمریکایی‌ها دوست دارند که این مذاکرات در نیویورک، در مجمع عمومی به نتیجه برسد، برای همین هم احتمال توافق تا 10 تیرماه زیر 10درصد است» 

 

گیر اصلی کار کجاست؟

بحث PMD همچنان گره ناگشوده مذاکرات است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا صراحتا اعلام کرده است که در لوزان تیم ایرانی پذیرفته موضوع ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای یا همان PMD را مشخص کند و بر همین اساس باید دسترسی های لازم را در اختیار آژانس قرار بدهد.

 

اما ظریف اعتقادی دیگر دارد. او در مصاحبه با دنیای اقتصاد می گوید:«ما معتقدیم که اصلا چیزی با عنوان پی‌ام‌دی وجود‌ ندارد چون هیچ‌گاه برنامه هسته‌ای ایران ابعاد نظامی چه احتمالی و چه غیراحتمالی نداشته است. بنابراین با آژانس مشغول همکاری بوده‌ایم و این همکاری را ادامه می‌دهیم تا اگر شبهه‌ای را از طریق اطلاعات غلط ایجاد کرده‌اند حل کنیم. اجازه دهید اینکه این مساله در چه قالبی حل‌وفصل خواهد شد در میز مذاکره تعیین شود.»

 

مهدی محمدی کارشناس ارشد مسائل هسته ای ایران به تیم مذاکره هشدار می دهد که نباید در دام امریکائیها بیفتد. « ایران نباید نه پیش و نه پس از توافق، هیچ رژیم بازرسی را که هدف آن حل و فصل PMDباشد بپذیرد. یکی از اصلی ترین پیش شرط های یک توافق خوب که در آن ایران خواه ناخواه امتیازهایی خواهد داد این است که امریکا بپذیرد که پرونده جعلی به نام PMD برای همیشه بسته شود. این کار دشواری نیست به شرط اینکه شجاعت و اراده سیاسی لازم برای آن وجود داشته باشد.»

 

سرانجام تحریم ها چه می شود؟

ظریف مسئول مذاکرات هسته ای کشورمان درباره این پرسش که آیا تحریم ها لغو می شوند و یا تعلیق می گوید:«ببینید! لغو. ما کاری به مقررات داخلی آمریکا نداریم. دولت آمریکا باید اجرای تحریم‌ها را لغو کند و همین اصطلاحی است که در توافق به کار رفته است؛ باید اجرایش را متوقف بکند. این به خاطر این است که نخواستیم وارد دعواهای داخلی آمریکا بشویم. ما دولت آمریکا را مسوول می‌دانیم نه اینکه در کنگره چه اتفاقی می‌افتد یا رئیس‌جمهور چه اقدامی می‌کند. رئیس‌جمهور آمریکا این اختیار را طبق قانون اساسی دارد که اجرای این تحریم‌ها را متوقف کند و اگر توافق انجام شود،این مسوولیت داخلی رئیس‌جمهور آمریکا به‌عنوان یک وظیفه بین‌المللی رئیس‌جمهور شناخته می‌شود.»

 

از دیگر سو دیپلمات با سابقه کشورمان یعنی امیرررضا آصفی در مصاحبه با نسیم راجع به لغو تحریم ها گفته است:« براساس تجربه و حساب دودوتا چهارتا، تحریم ها لغو نخواهند شد»

 

امریکا برای اجرای توافق هسته ای نماینده ویژه تعیین می کند

منابع غربی می گویند دولت امریکا یک نماینده ویژه برای مرحله مابعد توافق هسته ای به منظور نظارت بر اجرای آن معین خواهد کرد.

 

این خبر را نخستین بار وب سایت پولیتیکو منتشر کرده است.

 

پولیتیکو نوشته است هم اکنون گزینه های متعددی برای انجام این کار در حال بررسی است ولی هنوز هیچ فردی نهایی نشده است.

 

برخی منابع در تهران حدس می زنند ویلیام برنز یا وندی شرمن این منصب را عهده دار خواهند شد چرا که عمر کاری هر دوی آنها به پایان رسیده و از دولت امریکا خارج شده اند.

 

در عین حال کارشناسان می گویند این امر نشان دهنده این است که دولت امریکا حصول توافق را قطعی می داند.  

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان