اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

31. خرداد 1394 - 13:44   |   کد مطلب: 11858
این فعال سیاسی اصلاح طلب راجع به جلسات مشترک اصلاح طلبان با نمایندگانی از سوی دولت تصریح کرد: ممکن است برخی از افراد که در برخی از جلسات اصلاح طلبان شرکت می کنند، در دستگاه اجرایی و هیئت دولت نیز سمت داشته باشند. اما به صورت نماینده دولت من چیزی به یاد ندارم و به صورت روشن نبوده است.
"ترکان" در جلسات اصلاح‌طلبان حضور دارد؛ولی نه به عنوان نماینده دولت یازدهم/ از رایزنی با جریان عاقل اصولگرا ابایی نداریم

به گزارش صبح الوند، مصطفی درایتی مشاور دولت اصلاحات در امور روحانیت در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا درخصوص روند برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات آتی مجلس ضمن بیان اینکه بیشتر تلاش ها در راستای ایجاد حداکثر همگرایی میان اصلاح طلبان است، اظهار داشت: اصلاح طلبان قصد دارند با ایجاد یک فضای گسترده، حتی بتوانند بخشی از افرادی را هم که در گذشته با جریان اصلاحات تعریف نمی شدند را با خودشان همراه کنند. اصلاح طلبان منتظر اتفاقات آینده اند تا ببینند چه مقدار میدان برای رقابت باز می شود و براساس آن از حداقل های موجود به شکل حداکثری استفاده کنند.

 

برخی اصول گراها خودشان را به جریان اعتدال نزدیک کرده اند؛ اما اعتدال همان اصلاحات است

 

وی درباره افرادی که قبلا در جریان اصلاح طلبی تعریف نمی شدند ولی اصلاحات تصمیم دارد آنها را با خود همراه کند با بیان اینکه این افراد خودشان را چهره های متعادل نشان می دهند و قصد دارند به جریان اعتدال نزدیک شوند بیان داشت: جریان اعتدال و اصلاحات کاملا همسو و همراه حرکت می کنند و هدف نهایی این است که این دو جریان کاملا با هم هماهنگ باشند. ما از رایزنی کردن با جریان عاقل اصولگرا ابایی نداریم و تلاش می کنیم اگر در جایی به اشتراک منافع برسیم، همگرایی هایی ایجاد شود. استفاده از این افراد بستگی به این دارد که ما ببینیم در آینده چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد و آرایش میدان رقابت چگونه شکل خواهد گرفت. تلاش ما بر این است که حداکثر توان را به کار گیریم و توقع مان را نیز حداکثری نکنیم.

 

مشاور دولت اصلاحات در پاسخ به این سؤال که «استفاده از چهره هایی که از ابتدا در جبهه اصلاح طلبی نبوده اند این شائبه را ایجاد نمی کند که این جریان چهره های مقبولی بین مردم ندارد تا بتواند روی آنها برای کاندیداتوری حساب باز کند؟» عنوان کرد: مردم می دانند که اصلاحات کمتر فرصت پیدا کرده است تا در جریان رقابت های انتخاباتی با همه ساز و کارش وارد شود و همیشه موانعی را ایجاد کرده اند که امکان حضور برخی افراد شناخته شده وجود نداشته باشد؛ اما به هر صورت این باعث نمی شود که جریان اصلاحات نسبت به مجلس بی تفاوت باشد. طبیعتا اگر اصلاحات بتواند از تمام نیروهایش در انتخابات استفاده کند از چهره هایی استفاده می شود که هم برای مردم شناخته شده اند، هم چارچوب های اصلاح طلبی را قبول دارند و هم سابقه شان معلوم است. اینها ایده ال های ماست؛ اما آنچه که در آن قرار داریم، چیزی است که به آن عادت کرده ایم و سعی می کنیم از حداقل فرصت، حداکثر استفاده صورت را ببریم.

 

درایتی در مورد انتظارات جریان اصلاح طلب از مجلس آتی گفت: براساس تعریف و طبقه بندی های ایجاد شده، حداقل چیزی که ما از مجلس آینده انتظار داریم، مجلسی است که منافع ملی بر همه چیز آن ترجیح داشته باشد و روش کار هم به جای اینکه براساس سلیقه باشد، بر محور منافع ملی شکل بگیرد و به دولت کمک شود تا انتظارات جامعه را تحقق بخشد. مجلس معقول حداقل انتظاری است که ما داریم.

 

ادبیات دولت همان ادبیات اصلاح طلبی است

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب درخصوص احتمال انشقاق میان جریان اعتدال و اصلاحات و ارائه لیست های جداگانه، با بیان اینکه این دو جریان به هم گره خورده اند و سرنوشت مشترکی دارند؛ اذعان داشت: ما امیدواریم که هیچ گاه این اتفاق نیفتد و به نظر من هم نخواهد افتاد. چراکه هم اصلاحات به عنوان حمایت کننده از جریان اعتدال ضرر می کند و هم جریان دولت صدمه خواهد خورد چراکه ممکن است به تنهایی امکان پیروز شدن در انتخابات را نداشته باشد.

 

وی افزود: ادبیاتی که دولت استفاده می کند، ادبیاتی است که مردم با آن آشنا بودند و در دوره اصلاحات آن را تجربه کردند و به عبارتی شاید اصلا مردم تفکیکی بین این دو جریان قائل نشوند. دولت نیز مجبور است از ادبیاتی استفاده کند که تا به حال استفاده کرده است و اگر این انشقاق که شما می گویید ایجاد شود در جریانی خواهد بود که با همکاری یکدیگر در خرداد 92 ورود پیدا کردند. بنابراین من تصورم این است که این اتفاق نمی افتد که در غیر اینصورت هر دو ضرر خواهند کرد.

 

مشاور دولت اصلاحات نسبت به دیدگاه اعتدال گرایی مبنی بر جلوگیری از افراط و تفریط و ممانعت از ایجاد مجلس هایی نظیر مجلس ششم یا مجلس کنونی که غالبا از اصلاح طلبان یا اصول گرایان هستند و شکل گیری تلفیقی از این دو جریان، واکنش نشان داد و تصریح کرد: به نظر من اصولا نباید مرزبندی این جریان ها برای مردم مغشوش شود. هر کدام از این دو جریان یک چارچوب مشخصی دارند، هرچند ممکن است عده ای از یک جریان به جریان دیگر متمایل شوند، ولی این تمایل نباید به این معنا باشد که می توان اختلاط را میان این دو مرز که به اعتقاد من عمق هم دارد، بوجود آورد. من معتقدم که چنین کاری در جامعه ایران به این راحتی شکل نخواهد گرفت و همیشه این حالت دو قطبی در کشور ما باقی خواهد ماند؛ فقط اتفاقی که ممکن است رخ دهد این است که بخشی از یک قطب به یک قطب دیگر نزدیک شوند که اکنون ظاهرا به نظر می رسد بخشی از جریان اصولگرا به جریان اصلاح طلب نزدیک می شود.

 

حمایت جریان اصلاح طلب از برخی اصولگریان به معنی آوردن نام آنها در لیست خود نخواهد بود

 

وی درباره گزینه های احتمالی اصلاح طلبان نیز با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل شفاف نبودن اوضاع نمی توانم اسمی ببرم عنوان کرد: هیچ یک از اصلاح طلبان بنا ندارندکه  عقب بنشینند و حتی شاید خیلی از افراد اعلام آمادگی کنند و وارد عرصه رقابت های انتخاباتی شوند؛ البته حضور افراد بستگی به این دارد که فضای رقابتی چگونه فراهم شود.

 

این فعال سیاسی در پاسخ به درخواست خبرنگار مبنی بر نام بردن برخی چهره های اصول گرا که احتمالا در لیست جریان اصلاح طلب حضور خواهند داشت، اظهار داشت: به دلیل اینکه هنوز آرایش کار نیروها مشخص نشده است، شاید صحبت کردن در این زمینه ها کار درستی نباشد؛ ولی تصورم این است که اگر جریان اصلاحات بخواهد از شخصی هم در جریان اصولگرا حمایت کند، او را در لیست خود قرار نخواهد داد و صرفا ممکن است به مردم توصیه کند که به این افراد هم رأی بدهند؛ چراکه جریان اصلاحات به دنبال این است که مرز میان اصول گرایی و اصلاح طلبی حفظ شود تا جامعه دچار نگرانی، تشویش و سردرگمی نشود.

 

نسبت به کمک های پنهانی دولت ها به جریان های همسو با خود انتقاد داریم

 

مصطفی درایتی درباره احتمال حمایت های مادی و معنوی دولت از جریان اصلاحات برای پیروزی در انتخابات، با یادآور شدن مصوبه مجلس ششم درخصوص پرداخت یارانه به احزاب، بیان داشت: ما همیشه معتقد بودیم که دولت ها باید در ابتدای کار احزاب، به آنها کمک کنند. ولی این کمک باید به صورت شفاف و قانونمند باشد. بنابراین اگر دولت چنین تصمیمی بگیرد و مجلس نیز تصویب کند، طبیعتا این یارانه ها هم به احزاب اصولگرا و هم به احزاب اصلاح طلب تعلق خواهد گرفت. در غیر این صورت تأمین هزینه ها باید به همان شکلی که در گذشته تأمین می شده است، همچنان ادامه پیدا کند.

 

وی افزود: ما معتقدیم به دلیل اینکه بخشی از کار دولت ها را عملا احزاب انجام می دهند، بهتر است که مساعدت هایی به صورت شفاف به آنها صورت بگیرد تا آنها بتوانند نقش خودشان را بهتر ایفا کنند. ولی تا به حال این ساز و کار ایجاد نشده است و ما نیز همیشه نسبت به کسانی که می خواهند با لابی گری و به صورت غیرقانونی کمک هایی را نسبت به برخی از احزاب همسو با خودشان اعمال کنند، انتقاد داشته ایم.

 

عده ای نظیر ترکان که در دولت نیز سمت دارند، در جلسات اصلاح طلبان حضور می یابند

این فعال سیاسی اصلاح طلب راجع به جلسات مشترک اصلاح طلبان با نمایندگانی از سوی دولت تصریح کرد: ممکن است برخی از افرادی که در برخی از جلسات اصلاح طلبان شرکت می کنند، در دستگاه اجرایی و هیئت دولت نیز سمت داشته باشند. اما به صورت نماینده دولت من چیزی به یاد ندارم و به صورت روشن نبوده است. این افراد به دلیل این که جزئی از احزاب هستند و یا با برخی افراد ارتباط دارند در این جلسات حضور می یابند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر حضور اکبر ترکان در این جلسات اذعان داشت: من نشنیدم که ایشان به عنوان نماینده دولت در این جلسات حضور یابد. اما ترکان در برخی جلسات اصلاحات حضور دارد.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان