اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

31. خرداد 1394 - 14:36   |   کد مطلب: 11873
همزمان با آغاز سال 94 ، ماراتن انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز کلید خورده و در این میان آذربایجان شرقی نیز به عنوان یکی از استان های تاثیر گذار در فضای سیاسی کشور ، وارد فاز انتخاباتی شده است . اما یکی از مهمترین مسائل مطرح شده در فضای سیاسی انتخاباتی ، بحث وحدت اصولگرایان است که آذربایجان شرقی از این قضیه مستثی نیست.
آیا اصولگرایان کشور دور یک میز خواهند نشست؟

به گزارش صبح الوند به نقل از  آناج، بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 ، اصولگرایان به این نتیجه رسیدند که به دلیل عدم وحدت رویه و ارائه گزینه مشترک در انتخابات ریاست جمهوری ، مجبور به واگذاری فضای سیاسی ریاست جمهوری به طیف رقیب شده اند به همین دلیل شروع بحث "وحدت اصولگرایان" بعد از انتخابات 92 زده شد و جامعتین در محوریت این مسئله حرکت در راستای "وحدت اصولگرایان" را آغاز نمودند.

بعد از اینکه جریان وحدت اصولگرایان کلید خورد ، حجت الاسلام تقوی به عنوان نماینده جامعه روحانیت مبارز و با رایزنی های مرحوم آیت الله مهدوی کنی مسئول برگزاری جلسات و گفت و گو های تخصصی برای رسیدن به وحدت شده و نشست های متعدد و سفر به استان ها را جهت رایزنی برای رسیدن به وحدت اصولگرایان را آغاز کرد.

شاید بتوان گفت که آذربایجان شرقی یکی از اولین استان هایی بود که میزبان حجت الاسلام تقوی برای کلید زدن بحث "وحدت اصولگرایان" شد . با حضور حجت الاسلام تقوی در تبریز  استارت وحدت طیف سیاسی اصولگرا در آذربایجان شرقی با نشست ها و جلسات متعدد و محوریت های مختلف آغاز شده و این روند وحدت اصولگرایان در تبریز همچنان ادامه دارد.

اما نکته بارزی که در رابطه با این روند وحدت به چشم می خورد وجود اختلافات و محوریت های متعدد در استان برای جریان وحدت اصولگرایان است .

محمد حسین فرهنگی و محوریت وحدت اصولگرایان در استان

محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی دعوت کننده حجت الاسلام تقوی به تبریز بود به همین دلیل وی بعد از نشست مذکور به عنوان لیدر جریان وحدت اصولگرایان نام گرفت و به تبع آن نشست های متعددی را نیز در راستای وحدت اصولگرایان برگزار نمود. برگزاری چنین نشستی های با محوریت یک نماینده مجلس شورای اسلامی نکات مثبت و منفی بسیاری در پی داشته است . این طور به نظر می رسد که محوریت قرار گرفتن شخص از بین کاندیداها در وحدت اصولگرایان بتواند پازلی برای طیف رقیب جهت ایجاد شائبه های متعدد ایجاد کرده و اذهان عمومی را برای فردی گرایی بیشتر سوق دهد. در کل حرکت در راستای وحدت اصولگرایان گامی بزرگ و مثمر ثمر است  که باید توسط تمامی چهره های اصولگرای استان برداشته شود .

حجت الاسلام میر تاج الدینی و سلسله نشست های وحدت

برگزاری نشست های وحدت اصولگرایان این چنین باقی نمانده و حجت الاسلام میر تاج الدینی معاون پارلمانی دولت دهم و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز سلسله نشست های وحدت اصولگرایان را با برخی افراد سرشناس اصولگرایی آغاز نمود لازم به ذکر است در انتخابات دوره گذشته وی به عنوان محور اصولگرایان در آذربایجان شرقی شناخته می شد . با این حال برگزاری چنین نشست هایی از جهتی می تواند مفید در بحث وحدت اصولگرایان بوده و از طرفی باعث منفک شدن افراد شاخص اصولگرا در آذربایجان شرقی شود.

بیگی ، جلیل زاده و نوین ، آغاز نشست های انتخاباتی بدون حضور در جلسات وحدت

این طور به نظر می رسد که بیگی و حجت الاسلام جلیل زاده نشست های دیگری در رابطه با وحدت اصولگرایی و فعالیت انتخاباتی آغاز کرده اند و از طرفی علیرضا نوین نیز فارغ از این نشست های وحدت ، به فعالیت انتخاباتی پرداخته است.

این فعالیت های جداگانه به نوعی می تواند تشکیک در روند فعالیت های وحدت اصولگرایان رقم بزند.

جبهه پایداری در وحدت اصولگرایان خواهد بود؟

بعد از مطرح شدن بحث وحدت اصولگرایان ، بحث پیرامون به اجماع رسیدن اصولگرایان با جبهه پایداری مطرح بوده و به همین دلیل نشست های متعددی در رابطه با وحدت تمامی طیف های اصولگرایی انجام گرفته است . در استان آذربایجان شرقی نیز این جبهه به صرف لیست پایداری عملکردی نداشته و ترجیح می دهد تا در نشست هایی که گفته شد به عنوان شرکت کننده حضور داشته باشد.

جبهه پیروان خط امام و رهبری و برگزاری نشست های وحدت اصولگرایان جهت ارائه لیست واحد

شاید بتوان یکی از تشکل هایی را که به جد در راستای وحدت اصولگرایان وارد شده ، جبهه پیروان نامید چرا که این جبهه نشست های خود را با حضور تشکل های سیاسی اصولگرا در استان برگزار کرده و درصدد است با رایزنی های متعدد نفرات بیشتری را وارد حوزه وحدت نماید، با این حال فاصله ای که بین نفرات گفته شده با این جبهه وجود دارد مسئله ای قابل بحث است و در روند وحدت اصولگرایان تاثیر بسیاری خواهد داشت.

تحلیل ها حاکی از آن است که برگزاری نشست های متعدد در روند جریان وحدت اصولگرایان می توان اختلافات غیر قابل حلی را برای رسیدن به اهداف مشترک به وجود آورد از طرفی محوریت اشخاص از بین کاندیداها برای وحدت اصولگرایان موضوعی است که شاید بتوان گفت به ضرر این حرکت بوده و چرا های بسیاری بوجود می آورد و باعث می شود طیف رقیب در انتخابات بتواند بر جریان وحدت اصولگرایی شائبه های بسیاری وارد کند. شاید بهتر است بینش " وحدت اصولگرایان برای یک نفر" از اذهان عمومی پاک شده و اصولگرایان دور یک میز برای رسیدن به اجماع گرد هم آیند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان