اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

17. تير 1394 - 12:35   |   کد مطلب: 12280
یکصدوپنجمین روز تهاجم نظامی عربستان به مردم یمن، مصادف با روز بیست‌ویکم ماه رمضان با خبر خونین حمله جنگنده‌های سعودی به حضرموت آغاز شد؛ جایی که نزدیک به 90 نفر فقط در یک حمله کشته شدند.
سلاخی جنگنده‌های عربستان سعودی در حضرموت یمن

به گزارش صبح الوند به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا عربستان سعودی اول اردیبهشت (21 آوریل) پس از 27 روز بمباران یمن، پایان تجاوز نظامی موسوم به «عملیات توفان قاطع» را اعلام کرد و همزمان از آغاز عملیات جدید موسوم به «بازگرداندن امید» خبر داد. این حملات بیش از 3 هزار کشته بر جای گذاشته است. خبرگزاری رویترز روز 12 ژوئن اعلام کرد که عملیات عربستان شکست خورده و گذر زمان به نفعش نیست.

اخبار روز گذشته، روز صد و چهارم جنگ را اینجا مرور کنید.

اخبار روز یکصد و پنجم حملات هوایی علیه یمن را در زیر بخوانید:

* انفجار یک بسته منفجره در استان «اب» در مرکز یمن

این بسته، صبح امروز چهارشنبه، یک خودرو گشتی نظامی را هدف گرفت و بلافاصله خودروهای امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

 

کشته شدن ۸۴ نظامی یمنی در حمله هوایی عربستان به حضرموت

 

جت‌های سعودی شب گذشته(سه‌شنبه) لشکر «23 میکا» در پادگان «العبر» حضرموت را بمباران کردند که در پی آن 84 نفر از سربازان یمنی جان خود را از دست دادند.

منابع بیمارستانی یمن گزارش دادند که 150 نفر دیگر در حمله هوایی عربستان به پادگان العبر زخمی شدند.

عربستان سعودی شب گذشته همچنین به منطقه «جبل الاسود» در استان عمران واقع در شمال یمن حمله هوایی کردند.

منابع بیمارستانی یمن گزارش دادند که در این حمله هوایی 8 نفر کشته و 10 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

پیش از این حمله هوایی به استان عمران، جنگنده‌های عربستان سعودی بازار جوب در استان عمران را بمباران کرده بودند که در پی آن، 54 نفر کشته شدند.

 

دو انفجار تروریستی صنعاء را لرزاند

تروریست‌ها سه‌شنبه شب یک خودروی بمب‌گذاری شده را در نزدیکی بیمارستان «الثوره» در شهر صنعاء منفجر کردند. در این انفجار چندین نفر کشته و زخمی شدند.

عناصر تروریستی سه‌شنبه شب همچنین یک خودروی بمب‌گذاری را در نزدیکی مسجد «الروض» در شهر صنعاء منفجر کردند که در پی این انفجار نیز چندین نفر کشته و زخمی شدند.

عناصر تروریستی شامگاه سه شنبه نیز خودروی بمب گذاری شده را در نزدیکی یک مرکز امنیتی در شهر البیضاء واقع در جنوب شرق یمن منفجر کردند.

شبکه المیادین گزارش داد که در این انفجار تروریستی 10 نفر کشته و چندین نفر دیگر نیز زخمی شدند.

جنگنده‌های عربستان سعودی روز سه‌شنبه همچنین یک بیمارستان آلمانی را در شهر حرض در استان حجه در یمن هدف بمباران قرار دادند. در این حملات تعدادی  کشته و زخمی شدند.

 

مصر خواستار حل سیاسی بحران یمن شد

وزارت خارجه مصر پس از دیدار «عبدالرحمن صلاح» معاون وزیر خارجه این کشور با هیات اعزامی حزب کنگره ملی خلق یمن به قاهره تاکید کرد که برای جلوگیری از خونریزی بیشتر و ریخته شدن خون مردم بی گناه یمن، احزاب مختلف یمن باید به میز مذاکره برگردند و از راه‌ سیاسی به بحران این کشور پایان دهند به گونه‌ای که راه حل سیاسی استمرار روند انتقالی را شامل شود.

سرپرستی هیات این حزب تحت رهبری علی عبدالله صالح رئیس جمهوری پیشین یمن در این دیدار را «عارف الزوکا» دبیر کل آن برعهده داشت که «ابوبکر القربی» وزیر خارجه پیشین یمن و معاون حزب و «یاسر العواضی» معاون فراکسیون پارلمانی آن هم از اعضای هیات بودند.

دو طرف یمنی و مصری در این دیدار که در قاهره انجام شده است، درباره تحولات اوضاع انسانی یمن با یکدیگر گفتگو کردند. معاون وزیر خارجه مصر در امور کشورهای عربی بر مواضع ثابت و حمایتی مصر از وحدت و امنیت یمن و همچنین ضرروت دستیابی به راه حل سیاسی که ادامه مرحله انتقالی را شامل شود، تاکید کرد.

هیات اعزامی کنکره ملی خلق یمن به مصر به ریاست عارف الزوکا نیز در دیدار با مقامات مصری حادثه اخیر تروریستی در سینا که به کشته شدن ده‌ها سرباز مصری منجر شد را تسلیت گفته و بر روابط دو کشور تاکید کرده است.

دو طرف همچنین درباره تسهیلات مصر در اعطای ویزا به هیات های یمنی و یمنی های مقیم مصر بحث و تبادل نظر کردند. هیات کنگره خلق ضمن تشکر از حمایت مصر از مساعدت ملت یمن در شرایط کنونی از دولت مصر خواستار تسهیلات بیشتر در این زمینه شده است.

نارضایتی شدید انصارالله از عملکرد «ولد الشیخ»

انصارالله و حزب کنگره مردمی یمن که پیش از این از دعوت سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس استقبال کرده بودند و امیدوار بودند که یک آتش‌بس دائمی و صلح دائمی در یمن برقرار شود، به تلاش‌های اخیر«اسماعیل احمد ولد الشیخ»  فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن اندکی امید بستند اما اکنون اغلب اعضای انصارالله در شبکه‌های اجتماعی اعلام می‌کنند که تلاش‌های او در راستای برقراری آتش‌بس بر اساس اصول سعودی‌هاست و این امر بی‌ارزش است.

مقامات و اعضای انصارالله از سخنان ولد الشیخ مبنی بر برقراری آتش بس در ماه مبارک رمضان نیز انتقاد می‌کنند زیرا این ماه در حال اتمام است.

بسیاری از مقامات دولتی و انصارالله یمن، بر این باورند که پیشنهاد آتش‌بس موقت تنها فرصتی برای آغاز جنگ جدیدی علیه یمن است.

بسیاری از تحلیل‌گران به انحصاری کردن آتش‌بس در ماه مبارک رمضان انتقاد دارند زیرا دو سوم این ماه سپری شده است. از سوی دیگر، مقامات سازمان ملل نیز اعلام می‌کنند که هنوز مدت آتش‌بس و زمان ازسرگیری آن یا جزئیات دیگری از آن مشخص نشده است.

از سوی دیگر، «علی العماد» از رهبران انصارالله نیز از انفعال سازمان ملل و آمریکایی‌ها در قبال مسئل منطقه از جمعه یمن و عدم توجه به اقدام عربستان در بمباران ساختمان دفتر سیاسی این جنبش انتقاد کرد و گفت: البته ما در انصارالله تاکید می‌کنیم که با ایفای نقش منفی سازمان ملل غافلگیر نشدیم. زیرا سازمان ملل همواره نقشی ضعیف در قبال مسائل ملتها و دولتها ایفا کرده است.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان