اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

19. تير 1394 - 16:58   |   کد مطلب: 12362
رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا تاکنون با تاخیر در تصمیم گیری سیاسی خود در قبال نقاط اختلافی، منجر به استمرار مذاکرات و ایجاد جوی مبهم درآن شده است. با این حال اخبارموجود حاکی از آن است که پس از برگزاری جلسات داخلی اوباما در کاخ سفید و خصوصا دیداری که وی با سناتورهای دموکرات در واشنگتن داشته است، نظر نهایی خود را در خصوص نقاط اختلافی به وزیر امور خارجه اش ابلاغ کرده است.
اوباما نظر نهایی خود درباره توافق هسته ای با ایران را گفت

به گزارش صبح الوند به نقل از میزان، نزدیک بودن یا نبودن توافق هسته ای میان ایران و اعضای ۱+۵ به سوال معمایی بزرگ و پررنگ در ذهن مخاطبان این مذاکرات تبدیل شده است. اخباری که از داخل اتاق مذاکرات منتشر می شود به اندازه ای گنگ و مبهم است که نمی توان بر اساس آن رسیدن یا عدم رسیدن طرفین به توافق نهایی را پیش بینی کرد. در این میان، برخی اخبار غیر رسمی حکایت از پایان مذاکرات هسته ای و رسیدن طرفین به توافق نهایی تا ساعات آتی دارد اما برخی نشانه ها و اخبار دیگر، چنین فرضیه ای را زیر سوال برده است.

یک منبع غربی: اختلافات در برخی موارد همچنان باقیست

یک منبع غربی نزدیک به مذاکرات هسته ای در گفت و گو با خبرنگار میزان در وین در خصوص آخرین شرایط جاری در مذاکرات هسته ای اظهار داشت :"اختلافات میان طرفین کمتر شده است اما برخی از آنها همچنان به قوت خود باقیست. حل و فصل این اختلافات نیاز به تصمیم سیاسی هر دو طرف دارد.مذاکرات همچنان به صورت فشرده ادامه دارد .با این حال ضرب الاجل تعیین شده برای پایان مذاکرات صبح جمعه است ."

این منبع غربی در خصوص ماهیت و نوع اختلافات جاری میان طرفین اشاره ای نکرده است اما به نظر می رسد این اختلافات بیشتر در حوزه تحقیق و توسعه و نحوه برداشته شدن تحریمها و همچنین تحریمهای تسلیحاتی شورای امنیت خود را بروز داده است.

خوشبینی پررنگ روسها نسبت به توافق نهایی

ارسال سیگنالهای مثبت روسها در خصوص توافق نهایی با ایران، به صورتی خاص مورد توجه تحلیلگران و روزنامه نگاران حاضر در محل مذاکرات هسته ای قرار گرفته است.

سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز صبح تاکید کرده است که اختلافات باقی مانده میان ایران و اعضای ۱+۵ هیچ یک لاینحل و سخت به نظر نمی رسد و از این رو دستیابی به توافق نهایی نزدیک است. همچنین لاوروف از بازگشت خود از مسکو به وین خبر داده است، هر چند که زمان بازگشت وی هنوز مشخص نیست.

علاوه بر لاوروف،سرگی ریابکوف مذاکره کنند ارشد روسیه و معاون وزیر امور خارجه این کشور از طی شدن ۹۵ درصد مسیر توافق خبر داده است. ارسال این علایم توسط مسکو، گمانه زنی های مربوط به نزدیک بودن توافق و حتی انجام آن طی ساعات اتی را افزایش داده است. نکته بسیار مهم و قابل تامل اینکه سرگی ریابکوف حصول توافق نهایی طی ساعات آتی را به هیچ عنوان بعید ندانسته است .

آیا موگرینی جمعه در مذاکرات غایب خواهد بود؟

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی روزها و ساعات اخیر حضور پررنگی در محل مذاکرات هسته ای ایران و اعضای ۱+۵ داشته است. با این حال برخی منابع از سفر کاری موگرینی به بوسنی و هرز گوین خبر می دهند.قرار است این سفر از قبل برنامه ریزی شده جمعه صورت می گیرد.

تا کنون خبری مبنی بر لغو این سفر منتشر نشده است. از این رو ممکن است موگرینی یکی دیگر از افراد غایب در مذاکرات هسته ای فردا باشد. البته این غیبت دیپلماتیک منجر به خوشبینی برخی کارشناسان نسبت به احتمال اتمام مذاکرات تا بامداد جمعه گردیده است. با این حال هنوز اخباری موثق از داخل اتاق مذاکرات در این خصوص منتشر نشده است.

اتریشی ها مانند همیشه بی خبر هستند!

مقامات وزارت امور خارجه اتریش که بعضا به محل مذاکرات هسته ای ایران و اعضای ۱+۵ رفت و آمد دارند، صرفا بر روی وظیفه میزبانی خود در مذاکرات متمرکز بوده وفراتر از آن،اظهار نظری در خصوص جو حاکم بر مذاکرات نمی کنند.

با این حال یکی از مقامات وزارت امور خارجه اتریش در پاسخ به سوال خبرنگار میزان در خصوص برگزاری یا عدم برگزاری جشن هسته ای در وین (در صورت رسیدن طرفین به توافق نهایی) اظهار داشت:"این موضوعی است که باید در همان زمان توافق نسبت به آن تصمیم گیری شود. به هر حال ممکن است وزارت امور خارجه اتریش در صورت توافق هسته ای برنامه خاصی ترتیب دهد."

شاید یکی از اخباری که بار دیگر نام وزارت امور اتریش ر وارد گردونه خبری مذاکرات کرد، موضوع حضور یا عدم حضور کاترین اشتون مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین بود.

مقامات وزارت امور خارجه اتریش صراحتا عنوان کرده اند که فعلا از اشتون دعوتی برای حضور در وین (جهت حضور در جشن هسته ای احتمالی) به میان نیاورده اند.

مذاکرات فنی صالحی و مونیز در ساعات پایانی

طی دو روز اخیر، مذاکرات فشرده ای میان رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان و وزیر انرژی ایالات متحده امریکا صورت گرفته است. با این حال، هتل کوبورگ طی ساعات اتی میزبان آخرین دور مذاکرات فنی میان این دو مقام ایرانی و آمریکایی است.

علی اکبر صالحی در این خصوص تاکید کرده است که احتمالا امشب آخرین دور مذاکرات فنی میان ایران و اعضای ۱+۵ با هدف حل موارد اختلافی باقیمانده صورت خواهد گرفت.

با این حال درکنار مسائل فنی، لازم است تصمیم گیری های سیاسی از سوی طرف مقابل بر سر مواردی مانند رفع تحریمها و ...صورت گیرد.از این رو حلو فصل مسائل فنی به معنای پایان مذاکرات هسته ای و قطعیت یافتن توافق نهایی میان طرفین نخواهد بود.

اوباما نظر نهایی خود را ابلاغ کرد

خبر دیگری که از محل مذاکرات هسته ای ایران و اعضای ۱+۵ منتشر می شود، مربوط به پاسخ نهایی اوباما به تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا در خصوص موارد اختلافی است. رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا تاکنون با تاخیر در تصمیم گیری سیاسی خود در قبال نقاط اختلافی، منجر به استمرار مذاکرات و ایجاد جوی مبهم درآن شده است. با این حال اخبارموجود حاکی از آن است که پس از برگزرای جلسات داخلی اوباما در کاخ سفید و خصوصا دیداری که وی با سناتورهای دموکرات در واشنگتن داشته است، نظر نهایی خود را در خصوص نقاط اختلافی به وزیر امور خارجه اش ابلاغ کرده است.

این پیام در جریان ویدئو کنفرانسی که اخیر میان اوباما و تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا برگزار شد ، به آنها منتقل شده است.

استفان گرام تحلیلگر دانمارکی حاضر در محل مذاکرات در این خصوص به میزان می گوید:"واقعا فضا پیچیده است. اختلاف نظری که میان طرفین بر سر برخی موارد وجود دارد جدی است. در چنین شرایطی باید تصمیم های سیاسی لازم برای گذار از وضعیت موجود گرفته شود.

مشورتهای مکرر کری و اوباما نیز در همین راستا قابل تحلیل و ارزیابی است. حال باید دید که آیا در نهایت تصمیم های سیاسی لازم برای رسیدن به توافق هسته ای میان ایران و طرف مقابل اتخاذ خواهد شد یا خیر."

غوغای وایبری و توییتری در وین

پیامهای وایبری، توئیتهای خبرنگاران و بحثها و بعضا منازعات داغی که در شبکه های مجازی در خصوص موضوعات اصلی و حاشیه ای جاری در مذاکرات هسته ای ایران و اعضای ۱+۵ صورت می گیرد، به سوژه هایی داغ تبدیل شده است.اصلی ترین مباحث وایبری صورت گرفته میان خبرنگاران و تحلیلگران حاضر در وین را طی ساعات اخیر، زمان دقیق رسیدن به توافق تشکیل می دهد.

در این میان، هر یک از خبرنگاران و تحلیلگران در صدد به اشتراک گذاشتن شنیده ها و تحلیلهای خود در خصوص زمان دقیق پایان مذاکرات هستند. با این حال هنوز برخی از توئیتها و تحلیلها نیز حاکی از باقی ماندن اختلافاتی بوده که ممکن است هر یک به تنهایی مانع از رسیدن به توافق نهایی شود.

بازی دقیقه ۹۰ آمریکا در زیر ذره بین تحلیلگران

بازی دقیقه ۹۰ ایالات متحده آمریکا درمذاکرات هسته ای همچنان زیر ذره بین رسانه ها و تحلیلگران مسائل بین المللی قرار گرفته است. یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته ای در گفت و گو با خبرنگار میزان در وین در این خصوص اظهار داشت:"نسبت به بازی دقیقه ۹۰ امریکا در مذاکرات هسته ای به هیچ عنوان خوشبینی وجود ندارد. در جریان مذاکرات هسته ای آذرماه سال گذشته در وین نیز واشنگتن بازی را در دقایق پایانی مذاکرات بر هم زد. واشنگتن نشان داده است که به سادگی زیر تعهدات خود می زند. اصلی ترین دلیل عدم اطمینان مطلق نسبت به توافق نهایی در بین بسیاری از تحلیلگران، همین بازی دوگانه و غیر قابل پیش بینی آمریکاست."

بازی درصدها میان واشنگتن و مسکو

نکته دیگری که طی ساعات اخیر مورد توجه رسانه ها و خبرنگاران حاضر در وین قرار گرفته است، به درصد بندی پیشرفت مذاکرات از سوی مقامات آمریکایی و روسی باز می گردد.

باراک اوباما در دیدار با دموکراتهای آمریکا شانس رسیدن به توافق را زیر ۵۰ درصد می داند اما در مقابل، رویکرد مذاکره کنندگان آمریکایی و احساس نیاز و اشتیاق انها برای توافق با ایران چیز دیگری را نشان می دهد. البته اوباما هنوز رسما نقل قول صورت گرفته از سوی وی در جمع دموکراتهای سنا را تایید نکرده است.

در مقابل، مقامات روسی شانس توافق را عملا بالای ۹۵ درصد می دانند.فاصله میان این درصدها در نوع خود قابل توجه است. در این میان دیگر اعضای ۱+۵ ازجمله فرانسه،آلمان، انگلیس و چین سعی دارند برآورد عددی و درصدی نسبت به مذاکرات هسته ای به خبرنگاران ارائه ندهند.

بازیگران منفعل در وین چه کسانی هستند؟

تروییکای اروپایی همچنان بازیگرانی منفعل در مذاکرات هسته ای ایران و اعضای ۱+۵ محسوب می شوند. البته در این میان فرانسوی ها سعی دارند با ابراز برخی مواضع سلبی و بازدارندگی نقش آفرینی مستقیمی در مذاکرات ایفا کنند اما در نهایت، پاریس نیز حرارت دفعات قبل را در طول مذاکرات اخیر نداشته است.

موسی عاصی خبرنگار شبکه المیادین که هم اکنون در یونان به سر می برد در این خصوص به خبرگزاری میزان می گوید:"همزمانی موضوع بحران یونان و آنچه در مذاکرات هسته ای با ایران می گذرد را نباید در تحلیلهای خود نادیده بگیریم.بحران یونان هر لحظه سخت تر می شود. همین موضوع ذهن سران اروپا را نسبت به خو مشغول ساخته است. آنچه امروز در اتن می گذرد یک انقلاب به تمام معناست. انقلابی اقتصادی که می تواند سرتاسر اروپای واحد را در بر گیرد.همین مسئله منجر به عدم تمرکز سه کشور اروپایی در مذاکرات هسته ای با ایران شده است. با این حال به نظر می رسد فرانسه کماکان حداقل سعی دارد در ظاهر مواضع خود را حفظ کند."

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان