اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

25. تير 1394 - 10:48   |   کد مطلب: 12522
جلسه هیات دولت بیشتر به مسئله هسته ای اختصاص داشت که مسئولان اظهار نظرهای جالبی داشتند. رئیس‌جمهور مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با شش قدرت جهانی را در تاریخ دیپلماسی دنیا اقدامی بی سابقه و کم‌نظیر دانست و با اشاره به دستاوردهای بزرگ در عرصه‌های مختلف گفت: توافقی که انجام شد در تاریخ ماندگار شد.
اظهار نظرهای جالب هسته ای مسولان دولتی

به گزارش صبح الوند به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا جلسه هیات دولت بیشتر به مسئله هسته ای اختصاص داشت که مسئولان اظهار نظرهای جالبی داشتند.

روحانی:مذاکرات یک پیروزی حقوقی، سیاسی و فنی برای ایران محسوب می‌شود

حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت با اشاره به اینکه امروز روز ویژه و بی‌نظیری برای هیأت وزیران محسوب می‌شود، گفت: قضاوت من این است که با این توافق تاریخ ایران ورق خورده است و تصور غلطی که از اول انقلاب تا امروز در سطح افکار عمومی غرب و مسئولین بلندپایه سیاسی آن به جمهوری اسلامی ایران مطرح بود، تغییر کرده است.

روحانی با بیان این که آنها همواره جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک تهدید و کشوری غیرقابل پیش‌بینی مطرح می‌کردند و نگاه آنها به ایران نگاه تهدید بود نه فرصت، گفت: نگاه آنها این نبود که از توانمندی ایران بعنوان قدرت منطقه‌ای می‌توان برای حل و فصل مسایل و بحران‌های منطقه‌ای و جهانی استفاده کرد و صرفاً به دنبال آن بودند که ایران چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: همه افکار، اندیشه‌ها و برنامه‌های آنها در دنیا به این صورت بود که ایران کشوری است که برای صلح، امنیت و ثبات منطقه و جهان تهدید است که البته بی‌تردید اخبار دروغ و تحلیل‌های کذب بدخواهان و دشمنان نیز به این مسأله دامن می‌زد تا جایی که پرونده هسته‌ای کشورمان را به شورای امنیت کشانده و تحت فصل هفت،به عنوان کشور تهدید کننده صلح و امنیت جهانی قرار دادند.

روحانی افزود: درست است که این گونه اقدامات، تحت فشار قدرتهای بزرگ و بدخواهان ایران انجام شد اما با تصویب قطعنامه علیه کشورمان در شورای امنیت و قرار گرفتن ذیل فصل هفت، قوی‌ترین کشورهای دوست ایران هم پس از این قطعنامه‌ها حاضر نبودند با ما همکاری کنند.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در مقطع سال 82 که از یک طرف طالبان و از طرف دیگر صدام از بین رفت و حامیان آنها در منطقه تضعیف شدند بهترین فرصت تاریخی برای ایران فراهم شد که می‌توانست بزرگترین و مؤثرترین قدرت منطقه باشد اما تحت عنوان ساخت سلاح هسته‌ای و با اتهامات و پرونده‌سازی‌هایی ما را وارد ماجرایی خسارت بار کردند و درست در زمانی که می‌شد به این پرونده سامان بخشید دومرتبه، حوادثی اتفاق افتاد که تا امروز ادامه پیدا کرده و 12 سال خسارت دیدیم.

روحانی گفت: سال 92 که سال رقابت‌های انتخاباتی بود مردم به خوبی تشخیص دادند که در میان مشکلات اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی، مهم‌ترین مسأله آنها موضوع هسته‌ای است و به دنبال آن بودند که در میان نامزدها کسی را پیدا کنند که بتواند این پرونده را به سرانجام برساند.

رییس جمهوری اظهار داشت: مردم در خرداد 92 رأی دادند که باید پرونده هسته‌ای در چارچوبی عزتمندانه حل و فصل شود و دولت یازدهم هم از روز اول این مسئولیت سنگین را احساس کرده و آن را در اولویت اقدامات خود قرار داد و بدون این که سایر امور و وعده‌های خود را کنار گذاشته باشد در کنار آنها این موضوع را هم پیگیری کرد.

روحانی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و تورم بالای 45 درصد زندگی مردم را با مشکل مواجه کرده بود و باید برای آن چاره اندیشی می‌شد، اظهار داشت: لازم بود در موضوع هسته‌ای و سیاست خارجی فعالانه عمل کنیم و آن را حل و فصل نماییم.

رییس جمهوری تیم مذاکره کننده کشورمان را بسیار متعهد، مجرب و فنی توصیف کرد و با قدردانی از تلاش‌های خستگی ناپذیر آنان ضرورت وجود تیم مجرب برای مذاکرات را مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر رهنمودهای مقام معظم رهبری در بالاترین سطح و بهترین دولت هم روی کار باشد و اراده قوی رییس جمهور هم وجود داشته باشد اما تیم مذاکره کننده ،حرفه‌ای نباشد، بی‌تردید نمی‌توان به مقصد رسید.

روحانی با بیان اینکه قدرتهای جهانی نیز به این نتیجه رسیده بودند که فشار و تحریم‌های اقتصادی بی‌فایده است و به جایی نمی‌رسد، گفت: آنها نیز به خوبی می‌دانستند که راهی که انتخاب کرده‌اند تبعات و خطرات زیادی علیه منافع‌شان دارد بنابراین راهی جز مذاکره نداشتند و از نظر ما هم بهترین راه مذاکره بود و از ابتدا آن را مورد تأکید قرار دادیم.

رییس جمهوری با اشاره به تخصص و تجربه‌های ارزنده دانشگاهی و علمی آقایان ظریف و صالحی در موضوع و مذاکرات هسته‌ای گفت: برای مذاکره داشتن تخصص، ادب، ابتکار، شهامت و اتکاء به خدا مهم است و آقای ظریف هم خودشان و هم تیم‌شان از چنین روحیه‌ای برخوردار هستند.

رییس شورای عالی امنیت ملی همچنین با قدردانی از حمایت‌ها و رهنمودهای دقیق مقام معظم رهبری نسبت به مذاکرات اظهار داشت: حضرت آقا با دقت مسأله را پیگیری می‌کردند و به طور دقیق بر آن نظارت داشتند و انصافاً مسئولیت سنگین‌تری در این زمینه بر دوش گرفتند.

روحانی افزود: وحدت و انسجامی که در جامعه مشاهده می‌شود تنها با حضور و حمایت ایشان شدنی است و اگر هدایت، کمک و ارشادات ایشان نبود امروز بی‌تردید در این نقطه قرار نداشتیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: همواره ولی امر در همه مقاطع و در روزهای سخت پناه مردم بودند و توانسته‌ است گره‌ها را باز و راه‌ها را گشوده و وحدت و انسجام را حفظ و تقویت کنند.

روحانی با اشاره به حساسیت و سختی مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: مذاکره حتی با یک کشور معمولی هم دشوار است و ما با شش قدرت بزرگ و مدعی گفتگو کردیم و در تاریخ جهان کمتر سابقه دارد این قدرتها با یک قدرت منطقه‌ای حدود 23 ماه مذاکره جدی داشته باشند ضمن اینکه امروز هیچ کس در دنیا چنین نمی‌گوید که ایران در این مذاکرات تسلیم شد بلکه این اطمینان را پیدا کردند که ایران کشوری است که به خوبی مذاکره کرده و مسایل خود را حل و فصل می‌کند.

رییس جمهوری گفت:‌ به فرض اگر این توافق هیچ دستاوردی هم نداشته باشد فی نفسه انجام این مذاکرات یک پیروزی حقوقی، سیاسی و فنی برای ایران محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران در سطح بالایی می‌تواند به مذاکره بپردازد.

روحانی گفت: به فضل الهی تا امروز موفق بودیم و روزهای آینده و در ادامه مسیر نیز موفق و پیروز خواهیم بود.

رییس جمهوری با بیان اینکه وفای به عهد یکی از اصول دینی و اخلاقی ملت ایران است، اظهار داشت: ‌تصمیم ما این است که به آنچه در این توافق آمده متعهد باشیم مگر اینکه طرف مقابل نخواهد به آن پایبند باشد.

روحانی در ادامه ماه رمضان را ماه برکت برای همه مردم دانست و اظهار داشت: دولت فعالیت خود را از ماه مبارک رمضان آغاز کرد و دیروز نیز به برکت همین ماه و دعای خیر مردم این موفقیت بزرگ بدست آمد.

در ابتدای این جلسه ظریف و صالحی گزارشی از روند مذاکرات هسته‌ای کشورمان در وین ارائه کردند.

 

وزیر نفت: صادرات نفت ۶ماه بعد از لغو تحریم به یک‌میلیون بشکه افزایش می یابد

بیژن زنگنه در این جلسه با بیان اینکه ۵-۶ ماه طول می‌کشد تا تحریم‌ها برداشته شود، اظهار کرد: ما از امروز اقداماتی که به افزایش تولید نفت منجر می شود را آغاز می کنیم.

بعد از لغو تحریم ها ۵۰۰ هزار بشکه به صادرات نفت خود اضافه می کنیم

وی افزود: ما بلافاصله بعد از لغو تحریم ها ۵۰۰ هزار بشکه به صادرات نفت خود اضافه می کنیم و بعد از ۵-۶ ماه صادرات نفت را به یک میلیون بشکه نفت خام خواهیم رساند.

زنگنه ادامه داد: ما برای توسعه میدان های نفتی و گازی هم برنامه خواهیم داشت چه با ظرفیت های داخلی و چه با ظرفیت های خارجی؛ البته شرکت های خارجی راغب هستند که در ایران کار کنند که ما در حال مذاکره با آنها هستیم.

وزیر نفت تاکید کرد: در بخش پتروشیمی نیز امیدواریم آن جهشی که طراحی کردیم بعد از لغو تحریم ها بتوانیم به آن سرعت دهیم و به تولید سالانه ای که برای آن برنامه داریم یعنی ۷۰ میلیارد دلار دست پیدا کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در داخل ایران اعلام آمادگی کردند یا خیر، گفت: دوشنبه هفته آینده معاون صدراعظم آلمان به دعوت وزارت نفت به ایران سفر می کند و علاوه بر مذاکراتی که ما با او خواهیم داشت، در خصوص توسعه روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور نیز رایزنی هایی صورت خواهد گرفت.

۴ میلیارد دلار رقم پول های بلوکه شده ناشی از فروش نفت

زنگنه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه میزان پولی که از فروش نفت بلوکه شده است چه مقدار است، خاطرنشان کرد: تقریبا ۴ میلیارد دلار رقم پول های بلوکه شده ناشی از فروش نفت است.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که امروز میزان فروش نفت ما چه میزان است، تصریح کرد: من در این خصوص نمی توانم اطلاع رسانی کنم.

فروش نفت پس از اجرایی شدن توافق به ۲.۵ میلیون بشکه می رسد

وی در خصوص میزان فروش نفت بعد از رفع تحریم ها اضافه کرد: این میزان پس از اجرایی شدن توافق به ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت خواهد رسید.

زنگنه اضافه کرد: قیمت نفت در روزهای گذشته به دلیل مشکلات بازار بورس چین یک مقدار پایین آمد ولی تاکید می کنم ما مسئول حفظ قیمت نفت نیستیم. جمهوری اسلامی صرفا بازار خود را حفظ خواهد کرد و همچنین مسئول بازگرداندن بازار از دست رفته خود است.

وزیر نفت تاکید کرد: قیمت نفت را کسانی باید تنظیم کنند که سهم بازار ما را بردند.

چیت‌چیان در حاشیه جلسه هیات دولت:تلاش می‌کنیم جیره‌بندی آب اعلام نکنیم

حمید چیتچیان وزیر نیرو  نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به روند مصرف آب و برق در کشور اظهار داشت: طبعا وقتی فصل گرما می‌رسد فصل اوج مصرف آب و برق به شمار می‌رود.

وزیر نیرو بر همین اساس شنبه هفته گذشته را اوج مصرف برق در کشور دانست و یادآور شد: در آن روز از 50 هزار و 200 مگاوات عبور کردیم و با اقداماتی که همکاران ما انجام دادند این پیک با موفقیت پشت سر گذاشته شد.

وی با بیان اینکه اطمینانی وجود ندارد و شاید در روزهای آینده پیک بالاتری باشد گفت: تاکنون بیشترین پیک ما در شنبه هفته گذشته بوده است.

وزیر نیرو همچنین از بستن قراردادهایی با کشاورزان و کارخانه‌داران خبر داد و گفت: به آنها گفتیم 4 ساعت میانی روز موتورهای خود را روشن نکنند ولی در 20 ساعت آینده مجانی کار کند.

وزیر نیرو در رابطه با جیره‌بندی آب در کشور نیز در خصوص جیره‌بندی آب نیز خاطرنشان کرد: کشور شرایط سختی در رابطه با آب دارد اما تلاش می‌کنیم جیره‌بندی را اعلام نکنیم وم تاکنون موفق بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه کاهش بارندگی در هرمزگان 65 درصد، در خوزستان و بوشهر 45 درصد و همچنین در گلستان شرایط به همین شکل بوده گفت: برای اولین بار در کشور ایستگاه پمپاژ در سنندج ساخته شد که آب این شهرستان را تامین می‌کند.

نوبخت:پس از رفع تحریم به دنبال تقویت تولید داخلی هستیم

سخنگوی هیأت دولت نیز گفت:‌ منابع آزاد شده حاصل از رفع تحریم‌ها در جهت افزایش تولید داخلی استفاده می‌شود.

نوبخت در حاشیه جلسه هیأت دولت با اشاره به اینکه ما با افزایش تولید به دنبال رونق اقتصادی ایجاد اشتغال و رفاه مردم هستیم، گفت: سیاست ما در دوران پس از رفع تحریم تقویت تولید است.

وی در ادامه افزود: ما واردات را جز در موارد ضروری محدود کرده و تولید داخلی را افزایش می دهیم. در این خصوص برنامه دولت به صورت مفصل ارائه خواهد شد.

نوبخت در ادامه گفت: ظریف و صالحی امروز جزئیاتی از مذاکرات به ویژه در روزهای آخر مذاکرات را ارائه کردند. ما این رخداد بزرگ ملی را تبریک می‌گوییم. اکنون همه ایرانیان چه در داخل کشور و چه خارج از کشور به این موفقیت مباهات می‌کنند و پس از این‌که جزئیات این مذاکرات توسط تیم مذاکره کننده بیان شود مردم اطلاعات بیشتری را در مورد مذاکرات به دست می‌آورند.

وی با بیان این‌که شایستگی دانشمندان ایرانی، حمایت مردم، هدایت‌های رهبری، توانایی تیم مذاکره کننده و مدیریت مناسب شخص رئیس جمهور موجب موفقیت مذاکرات شد، گفت: دانشمندان هسته‌ای با شایستگی‌های خود توانستند چرخه سوخت هسته‌ای را به طور کامل در کشور راه بیاندازند.

سخنگوی دولت همچنین با بیان این‌که اگر حمایت‌های مردم از مذاکرات نبود این موفقیت به دست نمی‌آمد، خاطرنشان کرد: رهبری هم با جهت‌گیری‌های کلی راه را به ما نشان دادند. شجاعت و درایت رهبری قابل ستودن است و ما از حمایت‌های ایشان تقدیر می‌کنیم.

نوبخت در ادامه با بیان این‌که اگر انتخاب درست رئیس جمهور در خصوص انتخاب آقای ظریف و همچنین انتخاب تیم مذاکره کننده توسط ظریف نبود شاید با همه حقانیتی که داشتیم موفقیتی به دست نمی‌آوردیم، گفت: رئیس جمهور به درستی مشکل کشور را متوجه شد و آن را با مردم در میان گذاشت و مردم هم راه مذاکرات را تعیین کردند. آقای رئیس جمهور با مدیریت لحظه‌ای مذاکرات موجب موفقیت مذاکرات شد. وی با فرستادن دستیار ویژه خود در مذاکرات تأثیر زیادی در روند مذاکرات داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: رفع تحریم‌ها فرصت زیادی برای کشور ایجاد می‌کند و ما در شرایط جدید به برنامه ریزی نیاز دارم. دولت پیش از موفقیت مذاکرات سه برنامه بدبینانه،‌ خوشبینانه و روال جاری را تهیه کرده بود و ما خوشبختانه اکنون برنامه خوشبینانه را اجرا می‌کنیم. ما می‌توانیم اکنون برنامه ششم توسعه را با سناریوهای خوشبینانه خود منطبق کنیم. ما پس از رفع تحریم‌ها منابع قابل توجهی به دست می‌آوریم که باید با برنامه‌ریزی درست از این منابع استفاده کنیم. یک منبع، منابع بلوکه شده بانک مرکزی، منبع دوم افزایش سرمایه‌گذاری خارجی، افزایش صادرات نفت و گاز و سایر کالاها و همچنین به دست آوردن منابع حاصل از فروش نفت است.

نوبخت با اشاره به این‌که تحریم فضای کسب و کار را ناامن کرده، بنابراین، امکان سرمایه‌گذاری از بین رفته بود، گفت: با رفع تحریم‌ها مسیر برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی باز می‌شود. با این وجود ما سیاست صرفه‌جویی هزینه‌های جاری را ادامه می‌دهیم. زیرا ما به این نتیجه رسیده‌ایم هر مقدار به دستگاه‌ها پول بدهیم آنها پول بیشتری از ما می‌خواهند بنابراین، ما دنبال افزایش تولید داخلی و کنترل واردات هستیم. واردات فقط در موارد ضرور انجام می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که آثار رفع تحریم‌ها در زندگی مردم زمان‌بر است، گفت: مردم ما فهیم هستند و می‌دانند که ما با برنامه ریزی به دنبال استفاده از منابع آزاد شده خود هستیم. تلاش دولت این است که ثبات و رفاه برای مردم ایجاد شود که البته به مدتی هم زمان نیاز است.

سخنگوی هیأت دولت با اشاره به تأثیر توافق بر کاهش نرخ ارز نیز گفت: مسأله نوسانات نرخ ارز می‌تواند در کوتاه مدت ناشی از انتظارات عرضه و تقاضا باشد. متقاضیان ارز ممکن است پیش بینی کنند که قیمت ارز کاهش یابد پس به بازار رفته و عرضه افزایش می‌یابد. اما دولت در حال تلاش است که به قیمت ارز ثبات بدهد. نرخ ارز در موقعیت مناسب تثبیت می‌شود.

وی همچنین درباره اظهارات مقامات آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: دولت آمریکا تحت فشار رقبای سیاسی خود بود و رژیم صهیونیستی هم از هیچ کاری برای به نتیجه نرسیدن این توافق فروگذار نکرد. در این شرایط توضیحات دولت آمریکا برای قانع کردن رژیم صهیونیستی و رقبای سیاسی خود است. پس آنها را باید درک کرد. اصل توافق هم مکتوب شده و به زودی منتشر می‌شود و توصیه من این است که با وجود متن توافق درباره مذاکرات قضاوت شود.

نوبخت در پایان با بیان این‌که توافق هسته‌ای به نفع دولت آمریکا هم است، خاطرنشان کرد: اکنون افکار عمومی دنیا معتقد است ایران توانست حقوق ملی خود را استیفا کند

 

طیب‌نیا: لغو تحریم به تنهایی مشکلات اقتصادی را حل نمی‌کند

همچنین علی طیب نیا وزیر اقتصاد گفت: با توجه به توافق، زمینه مناسب‌تری برای اصلاحات اقتصادی فراهم می‌شود.

وی افزود:‌ لغو تحریم به تنهایی مشکلات اقتصادی را حل نمی‌کند، قطعا محدودیتهای منابع ارزی برداشته می‌شود اما درباره عدد آن در رسانه‌ها مبالغه شده است.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان