اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

2. مرداد 1394 - 1:02   |   کد مطلب: 12724
جدای از رد یا تصویب برجام توسط مجلس، اطمینان از حسن انجام و بستن راه عهدشکنی طرف های غربی در طول توافق مساله بسیار مهمی است که بر عهده مجلس و دیگر نهادهای داخلی است.
مجلس چگونه راه خدعه 1+5 را خواهد بست؟

به گزارش صبح الوند به نقل از عصرهامون، نزدیک به 24 ماه ماراتن نفسگیر هسته ای با طرف های غربی بر سر برنامه هسته ای ایران در متنی با نام برنامه اقدام جامع مشترک(برجام) خلاصه شد، به نتیجه رسیدن مذاکرات در طول 13 سال و رسیدن مذاکرات به ایستگاه پایانی گامی مهم در ثابت کردن حق مسلم ایران است اما این پایان راه نیست.

بهارستان نشین ها در حالی بررسی برجام را کلید زده اند که بنا بر گفته سید عباس عراقچی عضور ارشد هسته ای ایران امکان اصلاح در متن برجام وجود ندارد و مجلس درباره کلیات برجام می تواند نظر دهد.

از اینها که بگذریم در صورت نهایی شدن برجام در مجلس، این توافق در مسیر سخت و پرچالش اجرایی شدن قرار خواهد گرفت، از همکنون پالس های منفی در خصوص اجرای این توافق را می توانیم از خارج مرزها مشاهده کنیم، اما در این بین وظیفه ممانعت از بدعهدی طرف مقابل در روند اجرای برجام بر دوش نهادهای مختلف و از جمله مجلس شورای اسلامی گذاشته شده است.

جدای از تایید و یا عدم تایید برجام توسط مجلس، اما واقعیت در خصوص روند اطمینان از حسن اجرای آن در دوره ده ساله آینده مساله ای مهم است، تا راه خدعه احتمالی غربی ها در این مسیر بسته شود.

سه شنبه بود که ظریف به همراه صالحی در مجلس حضور یافت و به ارایه توضیحاتی در خصوص محتوا و متن برنامه اقدام مشترک پرداخت، بعد از این بود که مجلس عزم خود را برای بررسی برجام جزم کرد عبدالرضا مصری در این خصوص گفت: تشکیل کمیسیون ویژه بر اساس تصویب هیات رییسه مجلس انجام شده است و همه نمایندگان می توانند درخواست عضویت خود را در این کمیسیون ارایه کنند.

نماینده مردم کرمانشاه درمجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه این کمیسیون صرفا موضوع توافق نامه را بررسی می کند تاکید کرد: محدودیت زمانی برای بررسی توافق نامه در این کمیسیون وجود ندارد و این کمیسیون می تواند بدون محدودیت زمانی این توافق را ارزیابی و بررسی کند.

مرور بیانات مقام معظم رهبری در نماز عید فطر امسال چراغ راه سیاسیون است، ایشان در خطبه نماز عید فطر در جمع مردم فرمودند: «ده سال، دوازده سال است که شش دولت بزرگ جهانى ـ که از لحاظ ثروت اقتصادى و ... جزو کشورهاى مقتدر دنیا محسوب می‌شوند ـ اینها نشسته‌اند در مقابل ایران، با هدف اینکه ایران را از پیگیرى صنعت هسته‌اى خودش باز بدارند ... نتیجه‌[اش] این شد که این شش قدرت، امروز ناچار شدند گردش چند هزار سانتریفیوژ را در کشور تحمّل کنند؛ ناچار شدند ادامه‌ى این صنعت را در کشور تحمّل کنند؛ ناچار شدند ادامه‌ى تحقیقات و توسعه‌ى این صنعت را تحمّل کنند.»

همان گونه که وب سایت دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب می نویسد، نگاه نقطه ای، مقطعی و فنّی صرف موجب می شود که در تحلیل این مسأله به خطا برویم. برای تحلیل پرونده ای با این زوایای پیچیده که شامل مرور زمان هم شده است، اندکی باید بیشتر تأمل و تحمل کرد و با نگاهی کلی به روند پرونده هسته ای کشور، منصفانه داده ها و ستانده ها را بررسی و قضاوت کنیم.

اما با مرور صحبت های اخیر رهبری به خصوص فرمایشات ایشان در دیدار با مسئولین نظام و سفرای کشورهای اسلامی در روز عید فطر کلید واژه وحدت در سخنان ایشان کاملا مشهود است.

صرف نظر از ضرورت تلاش برای حفظ وحدت داخلی در موضوع برجام اگر این طرح توسط مجلس تصویب و یا حتی رد شود با توجه به پاسخ نامه رهبری به رئیس جمهور در مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل و بستن راه بد عهدی دشمنان وظیفه ای مهم در بستن راه عهدشکنی طرف های غربی بر عهده مجلس و دیگر نهادها است.

بد عهدی هایی که در چند صدایی برخی از داخل آمریکا قابل مشاهده است، البته صهیونیست ها هم در این مدت بیکار نخواهند بود و آنها از همکنون تلاش های خود را برای تاثیر گذاشتن بر کنگره آمریکا را آغاز کرده اند تا به هر قیمتی شده مانع این توافق احتمالی شوند.

این تحرکات طرف های مقابل وظیفه مجلس را دشوار تر کرده است، تا در صورت تصویب راه خدعه و نیرنگ دشمن در طول مدت ده ساله اجرا برجام بسته شود.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان