اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

8. مرداد 1394 - 12:32   |   کد مطلب: 12935
بازی با جان مردم همدان، آنقدر واضح و روشن است که نه شهروندان به عنوان مصرف‌کننده، نه کشاورزان و سبزیکاران و نه مقام های مسئول مربوطه نمی‌تواند ایم معضل بزرگ بهداشتی را انکار کند.
سبزی‌ کاری با فاضلاب شهری در همدان تمامی ندارد

به گزارش صبح الوند، در مناطق حاشیه شهر همدان محل‌هایی به صورت پراكنده و بعضا دور از چشم مسئولان محترم شهری، بهداشتی، قضایی و محیط زیست برای پرورش سبزیجات آلوده به انواع میکروب مورد استفاده قرار می گیرد.

سبزیجاتی که هر روز من و شما برای خرید آن با قیمت های بالا سر و دست می شکنیم، سبزیجاتی که در سفره خانواده های ما از پولدار تا فقیر مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع مختلف سبزی از جمله پرمصرف ترین تولیدات کشاورزی در همدان است که نقش آن در کاهش امراض مختلف و سلامتی انسان انکارناپذیر است.

طبق آمارهای منتشر شده بیش از 70 درصد مزارع سبزی همدان متاسفانه با آب فاضلاب آبیاری می شوند.

آبیاری سبزیجات با فاضلاب شهری عامل بسیاری از بیماری ها در انسان است که مسئولان امر باید هرچه زودتر جلوی این فاجعه بهداشتی را بگیرند.

وقتی به بازارهای سبزه میدان یا سرگذر و برخی سبزی فروشی ها شهر در بلوار فرودگاه، شهرک فرهنگیان، حیدره پشت شهر و... جهت خرید سبزی مشاهده می کنیم با بنرهای زیبا و متعددی که بر روی آنها نوشته شده است "سبزی تازه با آب چاه" مواجه می شویم.

اما همین که مقداری از سبزی فروشی دور می شویم و به سر زمین ها و مزارع می رویم مشاهده می کنیم که بخش اعظمی از مزارع با فاضلاب شهری در حال آبیاری هستند.

وقتی به سرغ سبزیکاران عزیز رفتیم هیچکدام از آنها حاضر به مصاحبه با ما نشدند.

پس به ناچار به سراغ برخی مصرف کنندگان، فروشنده های سبزی و مسئولان رفتیم تا نظراتشان را در این زمینه جویا شویم.

یکی از شهروندان همدانی که در بازار سبزه میدان همدان در حال خرید سبزی است، در پاسخ به سوال خبرنگار صبح الوند، درباره آلوده بودن سبزی های شهر، با انتقاد از آبیاری مزارع کشاورزی همدان با آب فاضلاب گفت: متاسفانه بسیاری از بیماری ها از طریق همین سبزی های آلوده وارد بدن ما می شود و کسی هم پاسخگوی این مشکل نیست.

اسدی اظهار کرد: به هر سبزی فروشی که مراجعه می کنیم با نوشته " سبزی تازه با آب چاه " مواجه می شویم که باورش برایمان کمی سخت است که آب فاضلاب در پرورش سبزی نتقشی نداشته باشد.

یکی از بانوان همدانی هم که مشغول خرید شوید بود به خبرنگار ما گفت: مسئولان صراحتا به مردم  بگویند که آیا این سبزی ها آلوده است یا پاک؟

محمدی اظهار کرد: حذف سبزی از سبد خانواده بسیار سخت است، زیرا خیلی از غذاها از طریق سبزیجات درست می شوند. پس بهتر است مسئولان فکری برای حل این مشکل در شهر بکنند.

یکی از مغازه داران بازار سبزه میدان هم که انواع سبزیجات و صیفیجات را به همشهریان عرضه می کند، به خبرنگار صبح الوند گفت: ما خودمان کشاورز و تولید کننده محصول نیستیم و سبزی را از طریق میدان بار و از واسطه ها خریداری می کنیم و نمی دانیم که با آب پاک پرورش یافته اند یا با فاضلاب آبیاری شده اند.

این فروشنده محترم اظهار کرد: وقتی ما از کسی که سبزی و صیفیجات را به ما می فروشد سوال می کنیم که سبزی پاک است آنها هم می گویند بله و با آب چاه آبیاری شده است.

وی افزود: بر همین اساس و بنا به حرف واسطه یا تولید کننده ما هم به مردم می گوییم که سبزی با آب چاه است.

در حالی که بسیاری از خانواده های همدانی سبزی مصرفی روزانه خود را با خیالی آسوده از بازار سرگذر یا سبزه میدان تهیه می کنند و مطمئن هستند که مسئولان بر نحوه تولید و عرضه این محصول نظارت کامل دارند ولی به نظر می رسد به دلیل تولید بخشی از این محصول در مزارع حاشیه شهر همدان و آبیاری مزارع با فاضلاب شهری، خانواده ها باید کنترل بیشتری در این راستا داشته باشند.

* سبزیکاران متخلف راهی دادگاه شدند

مسئول بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: با همکاری خوب جهاد کشاورزی شهرستان، شرکت آب و فاضلاب و مرکز بهداشت، برخی از سبزیکاران حاشیه شهر که اقدام به کشت سبزی با آب فاضلاب می کردند جهت سیر مراحل قضایی به دادگاه معرفی شدند.

حسین خالقی‌ مجد اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب همدان هم اقدام به سرپوشیده کردن مسیر جمع آوری فاضلاب همدان نموده است تا جلوی برداشت غیرمجاز سبزیکاران را بگیرد.

وی افزود: با همکاری همه دستگاه های مربوطه دسترسی آسان کشاورزان به آب فاضلاب شهری بسیار سخت و محدود شده است.

* برخورد جدی با سبزیکاران متخلف

فرماندار شهرستان همدان هم با اشاره به کشت سبزیجات با آب فاضلاب در برخی از مناطق حاشیه شهر در خصوص اقدامات انجام شده در جلوگیری از این امر در شهر همدان، گفت: یکی از مشکلات اساسی ما در خصوص عرضه سبزیجات در همدان نبود صنعت بسته‌ بندی است که این امر نیاز به پیگیری ایجاد صنعت آن وجود دارد.

علی تعالی از شناسایی بیش از 20 سبزیکاری متخلف که در زمان پرورش محصولات خود با آب فاضلاب اقدام به کشت می‌کردند خبر داد.

وی اظهار کرد: قطع برق 18 مورد از این واحدها انجام و معرفی آنها به مراجع قضایی صورت گرفته است.

* تنها 20 درصد سبزی مصرفی همدان در داخل استان تولید می شود

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان گفت: در بحث آبیار مزارع سبزی با آب فاضلاب، فرمانداری، مرکز بهداشت، آب و فاضلاب، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و جهاد کشاورزی در جلوگیری از این امر دخیل هستند.

جواد رشیدی اظهار کرد: متاسفانه تمام سبزی های موجود در بازارهای شهر همدان آلوده به فاضلاب هستند.

وی افزود: خوشبختانه اداره امور آب همدان در حال راه انداری ایستگاه تصفیه فاضلاب است تا آب پاک آن را در اختیار کشاورزان عزیز قرار دهد.

وی گفت: در بحث سلامتی شهروندان همه مسئولند و باید تمام تلاش خود را جهت حفظ امنیت سلامت شهروندان بکار گیرند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان