اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

8. بهمن 1394 - 21:21   |   کد مطلب: 16073
در سفر اروپایی رئیس‌جمهور رخ داد؛
مذاکره زیر سُم اسبِ فاتح ایران؟
فعالین سیاسی رسانه‌ای به نحوه برگزاری آداب دیپلماتیک در سفر روحانی به ایتالیا واکنش نشان دادند.
مذاکره زیر سُم اسبِ فاتح ایران؟

به گزارش صبح الوند به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در جریان سفر حسن روحانی، رئیس جمهور به اروپا که با سفر به رم پایتخت ایتالیا شروع شد در اقدامی عجیب نشست خبری رئیس دولت یازدهم با نخست وزیر کشور میزبان زیر سایه مجسمه ی فاتح ایران برگزار شد.

حسین دهباشی سازنده فیلم انتخاباتی رئیس جمهور در صفحه فیس‌بوک خود در ذیل عکس نشست خبری روحانی با نخست وزیر ایتالیا در محل موزهء Capitoline شهرداریِ رُم نوشت: اطمینان دارم که رئیس‌جُمهورِ میهن‌دوستی چون آقای دکتر روحانی بعدا بسیار رنجیده | امّا یعنی مُشاورانِ فرهنگی و رسانه‌ای ایشان نیز سواد و حواس‌اش را نداشته‌اند؟ | که لحظه‌ای تردید کُنند | در انتخابِ بی‌سابقهء محل موزهء Capitoline شهرداریِ رُم برایِ برگزاریِ جلسهء رسمیِ روسای دو کشور و امضاء انبوهی از پیمان‌های تفاهم؟ | آنهم در سایه مجسمه و زیرِ سُم اسبِ «مارکوس آئورلیوس آنتونیوس»؟ | که ایرانیان را در عصرِ پارتیان و سلسلهء اشکانی به سختی شکست داده و مغلوبِ خود ساخته.

رضا سراج، کارشناس سیاسی نیز در مطلبی با عنوان «اقدام تأمل برانگیز آقای روحانی در سفر روم» نوشته است: اولین سفر آقای روحانی بعد از برجام بسیار تامل برانگیز شد. ایشان در موزه  capitoline شهرداری روم و در زیر سم اسب های مارکوس آئورلیوس آنتونیوس مشغول انعقاد قرار داد با میزبان خود شدند.

این اقدام آقای روحانی را از دو منظر می توان تحلیل کرد :
1- کم اطلاعی ایشان ومشاورانشان از تاریخ
2- معنادار بودن و حامل پیام بودن این اقدام

مارکوس آئورلیوس از امپراطوران روم بود که نقش برجسته ای در آخرین دوره جنگ های روم علیه پارت ها (ایرانی ها) داشت.

وی در سال 162 میلادی برادر خوانده اش ( لوسیوس وروس) که جانشین او در امپراطوری بود را به برای مقابله با گسترش نفوذ پارت ها در ارمنستان و غرب بین النهرین به جنگ با آنان فرستاد.

لوسیوس علاوه بر اشغال ارمنستان و غرب بین النهرین ( فرات تا رود خابور ) تیسفون پایتخت اشکانیان را نیز فتح کرد و کاخ بلاش سوم را با خاک یکسان کرد و نواحی غربی بین النهرین را از دولت اشکانی جدا کرد.

این دوره از جنگ های رومیان که از سال 162 میلادی آغاز شده بود، در سال 166 میلادی با پیروزی رومی ها خاتمه یافت و مارکوس آئورلیوس (امپراطور روم ) القاب پارتیکوس و مادیکوس ( فاتح پارت ها و مادها ) را به لوسیوس اعطا کرد.

 در حالی که غربی ها به شدت نگران نفوذ و اقتدار منطقه ای ایران به ویژه توسعه عمق راهبردی ایران در عراق و سوریه می باشند، انعقاد قرارداد در روم و در زیر سایه سم اسب مارکوس آئورلیوس که در زمان او بخشی از حوزه عراق و شام از پارت ها ( ایران ) جدا شد، حامل چه پیامی می تواند باشد؟!

گفتنی است پس از برجام، غربی ها با اقدامات گسترده ای از جمله تحریم های جدید و توسعه نفود در ایران، به دنبال مهار عمق راهبردی ج.ا.ا در منطقه به ویژه در عراق و سوریه می باشند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان