اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

19. اسفند 1394 - 10:25   |   کد مطلب: 17076
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: مذاکره کنندگان قصد داشتند توافقات صورت گرفته هرچه زودتر به نتیجه برسد ولی طرف های غربی شرایط را به نحوی بیش می برند که آن را دچار وقفه کنند و شرایط به نحوی شد که دولت باید منتظر باشد تا ببیند چه پیش خواهد آمد.
سوئیفت در بانک های دولتی برقرار نشده/مشخص بود که غرب به تعهداتش پایبند نیست

به گزارش صبح الوند، اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا عنوان کرد: در توافقی که بین گروه 5+1 در قالب برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)داشتیم ما به تعهدات خود عمل کردیم، اما طرف  مقابل به توافقات عمل نکرده است.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: طبق تجربیات تاریخی و روابطی که ما با آمریکایی ها و طرف های غربی داشتیم مشخص بود که آنها به تعهدات خود در قبال برنامه جامع و بند های این قرارداد پایبند نیستند و از جمله این عهد شکنی می توان به ارتباطات جهانی مالی بین بانکی (سوئیفت) اشاره کرد.

 

جلیلی در ادامه افزود: مذاکره کنندگان قصد داشتند توافقات صورت گرفته هرچه زودتر به نتیجه برسد ولی طرف های غربی شرایط را به نحوی بیش می برند که آن را دچار وقفه کنند و شرایط به نحوی شد که دولت باید منتظر باشد تا ببیند چه پیش خواهد آمد.

 

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا زیر ساختها در کشور برای اتصال ASP فراهم شده است؛ عنوان کرد: ارتباطات مالی بین بانکی(سوئیفت) در بانک های دولتی همچنان برقرار نشده است و این در حالی است که بانک های خصوصی پیشگام این مسئله هستند و زیر ساخت ها را فراهم کردند. 

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: بانک های دولتی به دلیل قرار گرفتن در لیست تحریم ها نتوانستند زیر ساختها را برای تبادلات جهانی فراهم کنند. و این در حالی بود که سفیر ایران در آلمان هم این را گفت که در خصوص سوئیفت(جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) همچنان نقطه اتصال برقرار نشده است.

 

جلیلی عنوان کرد: دولت باید تلاش های خود را در خصوص عهدشکنی طرف های غربی افزایش دهد تا از راه های قانونی جلوی عهد شکنی طرف های غربی را بگیرد. البته ابزار هایی در توافق نامه پیش بینی شده است که اگر هر یک از طرفین مذاکره کننده به تعهداتشان عمل نکنند، با طی مراحلی می توانند به زمان قبل از مذاکرات برگردند.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات گفت: رویکرد مجلس تلاش و کوشش برای موفقیت کشور و نظام بود و همه گروه در این راستا حرکت می کردند هر چند افرادی هم بودند که می خواستند جو مجلس را متشنج کنند ولی موفق نشدند. در مجلس فعلی مصوبات همچون بودجه و برنامه سالانه دولت؛ اجرای طرح تعهد سلامت؛ خروج از رکود مد نظر دولت و قوانین تمکین مالی دولت بررسی شده است.

 

جلیلی افزود: تفاوت های مجلس نهم و دهم پس از مستقر شدن گروه های سیاسی مشخص می شود که آیا همگام با دولت هستند یا خلاف آن عمل می کنند.

 

عضو کمیسیون بودجه عنوان کرد: مجلس برای سال آینده با در نظر گرفتن شرایط پسا برجام، شرایط بین الملل و منطقه ای، تاثیرات بازار از نوسان قیمت نفت در بازار های جهانی و وضع اقتصادی جامعه تلاش میکند تا بودجه با کمترین ریسکی بسته شود، تا شرایط بهتر شود.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان