اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. اسفند 1394 - 10:06   |   کد مطلب: 17112
تنها سه فروند از هواپیمای RC-135S Cobra Ball ساخته شده که به‌صورت اختصاصی، برای رصد موشک‌های بالستیک از فاصله دور طراحی شده است که در سال‌های گذشته برای رصد فعالیت‌های شوروی سابق و امروز برای اطلاع از توانمندی‌های موشکی کشورمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
سفر 7هزار کیلومتری جاسوس آمریکا برای رصد رزمایش موشکی سپاه پاسداران +عکس

به گزارش صبح الوند به نقل از مشرق، موشک‌های بالستیک از زمان ورود خود به میادین نبرد در جنگ دوم جهانی تا به امروز به عنوان یک عامل تاثیرگذار در میدان نبرد شناخته شده اند و بر همین اساس، اکثر کشورهای جهان به نوعی همیشه به دنبال این بوده اند که درباره توان بالستیک طرف مقابل اطلاعاتی را جمع آوری کنند که بخش زیادی از این مسئله در جریان تست های موشکی کشور رقیب قابل جمع آوری است.

ایالات متحده آمریکا و شوروی سابق از جمله کشورهایی بودند که همواره به دنباله رصد توان بالستیکی طرف مقابل بودند و در این راه از ابزارهای مختلف بهره می برند.

پرواز یک موشک چه اطلاعاتی را مشخص می کند؟

اما شاید سوالی که در ذهن بسیاری شکل بگیرد این مسئله است که اصولا با رصد پرتاب یک موشک بالستیک چه اطلاعاتی را می توان استخراج کرد. برخی از این اطلاعات به این شرح است:

"آیا اصولا این آزمایش موفق بوده است یا خیر، سرعت موشک، سطح مقطع راداری موشک، نقطه اصابت موشک، زمان صرف شده و مسیر طی شده توسط موشک و بسیاری نکات کلیدی دیگر که در بحث فهم توان طرف مقابل بسیار مهم و حیاتی به شمار می رود."
 

 RC-135S Cobra Ball ؛ جاسوس موشکی آمریکایی ها در آسمان
توان موشکی جمهوری اسلامی ایران به اعتراف دوست و دشمن یکی از مهمترین عوامل بازدارندگی برای کشورمان در سالهای اخیر بوده و مسلما از جمله عواملی است که بارها و بارها تا به امروز سران واشنگتن و تل آویو را از دست زدن به هرگونه حماقت باز داشته است.

بر همین اساس، دشمنان جمهوری اسلامی تلاش فراوانی می کنند تا اطلاعات خود را درباره سامانه ها و سایر اجزا توان موشکی کشورمان بیشتر کنند که از طریق ابزارهای مختلفی صورت می گیرد که بخشی از آن انسانی و بخشی دیگر الکترونیکی هستند.

یکی از مهم ترین و شاید به نوعی ناشناخته ترین ابزاری که دشمنان ایران تلاش می کنند با کمک آن تصویری از توان موشکی کشورمان را کسب و در اختیار مسئولان نظامی و امنیتی آمریکا و مشخصا متحدان آن از جمله رژیم صهیونیستی قرار دهند، هواپیماهای سری RC-135S Cobra Ball هستند.

 

با جاسوس خوش خط و خال آمریکا از موشک های ایران آشنا شوید+عکس
 RC-135S Cobra Ball

 

این هواپیمای شناسایی عضوی از خانواده کوچک هواپیماهای سری RC-135 است که توسط شرکت بوئینگ آمریکا و بر پایه هواپیمای C-135 Stratolifter طراحی و ساخته شده است. به طور کلی 14 مدل از هواپیمای سری RC-135 تاکنون ساخته شده است و کل ناوگان این 14 مدل شامل 32 فروند هواپیما هستند.

ساخت این مدل از هواپیماها از سال 1964 آغاز شده است و هم اکنون در نیروی هوایی آمریکا و نیروی هوایی سلطنتی انگلستان مشغول فعالیت و به طور ساده تر، جاسوسی است.
 

با جاسوس خوش خط و خال آمریکا از موشک های ایران آشنا شوید+عکس
 RC-135S Cobra Ball

 

اما به گونه مورد نظر این مطلب یعنی RC-135S Cobra Ball بپردازیم؛ مدلی که تنها 3 فروند از آن ساخته شده است و به صورت اختصاصی برای رصد موشک های بالستیک از فاصله دور طراحی شده است. این هواپیماها توسط اسکادران 45 شناسایی نیروی هوایی آمریکا که در پایگاه هوایی Offutt در ایالت نبراسکای آمریکا مستقر است، مورد استفاده قرار می گیرد.
 

با جاسوس خوش خط و خال آمریکا از موشک های ایران آشنا شوید+عکس
دو فروند اول از جلو در عکس   RC-135S Cobra Ball هستند

 

با نگاهی به تصاویر این هواپیما، با ظاهری متفاوت از جمله یک دماغه کشیده رو به رو می شویم که محل قرارگیری سامانه راداری آن است و انواع رادارها و همچنین سامانه های اپتیکی بر روی این هواپیما نصب شده است.

اطلاعات زیادی در فضای مجازی پیرامون سامانه های نصب شده بر روی این هواپیما وجود ندارد اما آنچه که گفته شده است عبارت از مجموعه ای از سنسورهای مخصوص دریافت سیگنال های الکترونیکی و همچنین سامانه های تصویربرداری اپتیک نیرومند و دریافت کننده سیگنال های الکترومغناطیسی است.

ماموریت های دریافت و جمع آوری سیگنال و همچنین اندازه گیری آنها در عرف نظامی SIGINT و MASINT نامیده می شود.

یک نکته جالب درباره این هواپیما که شناسایی آن را از سایر مدل های RC-135 آسان می کند، رنگ مشکی بال سمت راست و دو موتور نصب شده زیر این بال است. همچنین در سالهای خدمت برخی تغییرات بر روی سامانه های نصب شده بر روی این هواپیما ایجاد شده با مشاهده تصاویر قدیمی و جدید تر می توان به راحتی به تغییرات ظاهری نیز پی برد.

این هواپیما از 4 فروند موتور جت مدل CFM56 بهره برده و می تواند با سرعت 933 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. برد پروازی این هواپیما 5500 کیلومتر بوده و سقف پروازی آن 15200 متر است. در این هواپیما 27 نفر خدمه حضور دارند که شامل 3 خلبان، 2 مسیر یاب و 22 نفر برای کار با سامانه های شناسایی است و توان سوخت گیری هوا به هوا را نیز دارد.
 

با جاسوس خوش خط و خال آمریکا از موشک های ایران آشنا شوید+عکس
تصویری نسبتا جدید از  RC-135S Cobra Ball . به رنگ مشکی بال و موتورها و همچنین تغییرات در ظاهر سامانه های نصب شده به نسبت سایر عکس ها دقت کنید

 

به طور عمده این هواپیما در اطراف مرزهای شرقی شوروی سابق و روسیه فعلی در نزدیکی منطقه کامچاتکای روسیه برای رصد آزمایش های موشکی شوروی سابق و روسیه فعلی پرواز می کند. اطلاعات بدست آمده توسط این هواپیما بخش مهمی از مبنای توافقات کاهش تسلیحات استراتژیک بین آمریکا و شوروی سابق را تشکیل می داد.

پرواز در نزدیکی مرزهای کره شمالی نیز از دیگر نقش هایی است که بر عهده این هواپیما بوده است تا پرتاب های این کشور توسط آن رصد شود.اما ظاهرا این جاسوس پرنده آمریکایی مدتی است که به خاورمیانه نیز آمده بوده و به نظر می رسد از پایگاه آمریکا در گوام پرواز می کند و با پرواز در منطقه دریای عمان، به رصد و جاسوسی از فعالیت های موشکی کشورمان می پردازد.
 

سابقه شناسایی جاسوس پرنده آمریکایی توسط کشورمان
اما اولین بار جاسوسی این هواپیما از فعالیت های موشکی کشور ما توسط سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در مهرماه سال 93 اعلام شد که این فرمانده برجسته نیروهای مسلح کشورمان در گفتگوی خود با یکی از رسانه ها این گونه ماجر ار تشریح می کند:

"حدود 2 ماه قبل، ما یک آزمایش موشک دوربرد در جنوب شرق کشور به سمت مرکز ایران داشتیم. وقتی قرار است چنین موشکی شلیک شود، از آنجا که بسیاری از کریدورهای هوایی را رد می‌کند، ما باید این موضوع را به شبکه هوایی اعلام کنیم تا در این مناطق، پروازی صورت نگیرد. بنابراین دنیا هم متوجه این موضوع می‌شود. در این آزمایش دیدیم که آمریکایی‌ها هواپیمای RC-135S خود را که مخصوص رصد موشک‌هاست، از منطقه «گوام» یعنی فاصله 7 هزار کیلومتری که مشغول رصد چین و کره بود، به منطقه ما اعزام کردند و وقتی این گزارش به ما رسید، فهمیدیم که آنها برای رصد آزمایش موشکی ما می‌آیند."

وی همچنین در این گفتگو اعلام کرد: "البته گاهی ما هم آنها را به بازی می‌گیریم و صبح روز آزمایش دیدیم که هواپیمای RQ4 و RC-135S آنها به نزدیکی چابهار آمد و 13 ساعت در آب‌های آزاد مشغول گشت‌زنی شد و البته ما هم یک مانوری کردیم و آنها را به بازی گرفتیم."

چهارشنبه شب این هفته و پس از پایان رزمایش موشکی اقتدار ولایت، سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوایی سپاه میهمان یک برنامه گفتگو در شبکه خبر بود و دوباره خبر از حضور این جاسوس آمریکایی در نزدیک ایران داد که البته حضور این هواپیما توسط کشور ما شناسایی و رصد شده است.

به نظر می رسد با توجه به حساسیت های خاص این هواپیما، محل استقرار آن در کشورهای منطقه نبوده و این جاسوس مشهور، مجددا حدود 7 هزار کیلومتر پرواز کرده تا شاید اطلاعات جدیدی را به فرماندهان ارتش آمریکا منتقل کند.

آنچه که مسلم است اینکه جاسوس پرنده آمریکایی از جمله مهمترین ابزارهای شناسایی ایالات متحده به شمار رفته و به صورت خاص برای رصد تحرکات موشکی تهدیدات مهم آمریکا مثل شوروی سابق، کره شمالی یا ایران به کار می رود. صحبت های مقامات آمریکایی در سالهای اخیر مبنی بر پیشرفت ادامه دار ایران در بخش موشکی را می توان تا حدی به اطلاعات جمع آوری شده توسط این هواپیما نسبت داد.

البته رصد و تحرکات مستمر پرنده های دشمن توسط سامانه های پدافندی سپاه پاسداران، این امکان را به نیروهای مسلح کشورمان داده که بتوانند همچون دفعه قبل، این جاسوس ها را به بازی بگیرند و صرفا اطلاعات سوخته را برای آنها آشکار کنند اما در عین حال، پرسنل اسکادران شناسایی 45 نیروی هوایی آمریکا از جمله معدود افرادی باشند که تا حدی قدرت واقعی ایران را از نزدیک ترین فاصله ممکن رصد کرده و اطلاعات بدست آمده توسط آنها سران کاخ سفید و به نوعی سگ نگهبان آمریکا در منطقه را از دست زدن به هرگونه حرکتی با نتایج فاجعه بار، برحذر می دارد.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان