اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

27. خرداد 1395 - 8:01   |   کد مطلب: 18425
رئیس سابق دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره گفت: امروز «برجام» در حال تبدیل شدن به «تجربه برجام» است که امیدوارم به عبرت برجام بدل نشود و در آینده از مذاکره کردن پشیمان نشویم.

به گزارش صبح الوند ، مجتبی امانی‌همدانی  در یادواره پنجاه و یکمین سالگرد شهدای حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه در 51 سال پیش حسنعلی منصور، نخست وزیر وقت به دو جرم اعطای امتیاز کاپیتولاسیون و توهین به روحانیت توسط حزب موتلفه اعدام انقلابی شد، اظهار کرد: بر اساس کاپیتولاسیون شهروندان آمریکایی اگر در ایران مرتکب هرگونه جرم و جنایتی می‌شدند حق رسیدگی برای مراجع قضایی ایرانی وجود نداشت و باید در دادگاه‌های آمریکا به جرائم آنان رسیدگی می‌شد.

 

وی با بیان اینکه امام راحل در خصوص کاپیتولاسیون اعلام کردند «والله مسلمان نیست کسی که فریاد نزند»، افزود: پیش از قیام 15 خرداد 42، اخبار رادیو بدون آنکه حرمت امام را حفظ کند نام او را به تنهایی اعلام کرد و خبر از دستگیری و مجازات ایشان داد؛ اما پس از این قیام اخبار رادیو از لفظ «آیت‌الله خمینی» استفاده کرد و خبر داد که ایشان دستگیر و در مکان امنی به سر می‌برند.

 

رئیس سابق دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره با بیان اینکه در نهایت امام در آبان 43 در خصوص کاپیتولاسیون نطق اعتراض‌آمیز خود را اعلام فرمودند، تصریح کرد: وقتی امام این مسائل را مطرح کردند، تبعید ایشان باعث شد سخنی در جامعه بیان نشود و کشتار 15 خردادماه نیز سرخوردگی مردم را سبب شد.

 

وی با اشاره به اینکه موتلفه اسلامی با توجه به تکلیفی داشت فتوای قتل شاه و حسنعلی منصور را طلب کرد، ادامه داد: آیت الله میلانی در آن زمان صدور فتوای قتل شاه را به صلاح ندانستند اما برای قتل منصور فتوا صادر کردند.

 

امانی‌همدانی با اشاره به اینکه بر روی اسلحه شهید بخارایی نوشته بود «برای برقراری حکومت اسلامی»؛، خاطرنشان کرد: اعدام انقلابی منصور نشان داد جامعه نسبت به توهین به روحانیت و امتیاز دادن به بیگانگان بی‌توجه نیست.

 

وی اظهار کرد: اگر این اتفاق روی نمی‌داد ممکن بود که رژیم در توهین به روحانیون و امتیاز دادن بدتر عمل کند.

 

رئیس سابق دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره در ادامه با تأکید بر اینکه با وجود برخی کاستی‌ها ما یک نظام قدرتمند و پیشرو هستیم، گفت: زمانی که در مصر انقلاب شد، با هر یک از رهبران که دیدار می‌کردم، سرنوشت مصدق را در اعتماد به آمریکا‌یی‌ها گوشزد می‌کردم، اما آنها عاقلانه رفتار نکردند و در نهایت شکست خوردند.

 

وی با بیان اینکه خلأ بزرگ انقلاب مصر، نبود رهبری بود، اظهار کرد: در جریان انقلاب مصر مردم می‌دانستند که چه نمی‌خواهند؛ اما نمی‌دانستند چه می‌خواهند؟

 

امانی همدانی با بیان اینکه زمانی که در مصر انقلاب بود همه نهادهای رژیم سابق همچون ارتش، پلیس و سازمان امنیتی بر سر جایشان باقی ماندند، افزود: اما در ایران در کنار ارتش، سپاه و  در کنار شهربانی؛ کمیته تشکیل شد تا انتقال تجربیات صورت گیرد.

 

وی با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران دادگاه انقلاب تشکیل شد، تصریح کرد: در مصر همان دادگاه سابق برای محاکمه سران نظام حسنی مبارک تشکیل شد.

 

رئیس سابق دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره با بیان اینکه آمریکا و بقایای رژیم حسنی مبارک، انقلاب مصر را به انحراف کشاندند، ادامه داد: نتیجه اعتماد مصر به آمریکا این است که کشوری که سواحل آن بسیار گسترده است، در حال حاضر واردکننده ماهی و گندم تبدیل شده است.

 

وی در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه برجام دارد به تجربه برجام تبدیل می‌شود، افزود: امیدوارم «برجام» به «عبرت برجام» تبدیل نشود و در آینده عنوان نشود که «ای کاش مذاکره نمی‌کردیم و همین تجربه کافی است»!.

 

امانی‌همدانی خاطرنشان کرد: امروز طرف مقابل فکر می‌کند که نقطه فشار علیه ایران را پیدا کرده و روند خود را ادامه خواهد داد، بنابراین باید مراقب بود.

 

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان