اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

9. تير 1395 - 13:21   |   کد مطلب: 18589
نشریه فوربز در گزارشی مدعی شد انجام فعالیت‌های اقتصادی در ایران هنوز هم با ریسک فراوانی همراه است.

به گزارش صبح الوند،  پایگاه اینترنتی نشریه فوربز در گزارشی به قلم "مارک دوبویتز" و "توبی دِرشویتز" نوشت: نهاد ضربت اقدام مالی (اف اِی تی اف)، موسسه غیردولتی در حفظ استانداردهای مالی، مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریست‌ها و افزایش ثروت از این راه، هفته گذشته حاضر نشد در فهرست سیاه جدید خود نام ایران را از میان کشورهای پرخطر مبادلات اقتصادی خارج کند. این موسسه مدعی شد به رغم بازگشایی دروازه‌های ایران به روی بازارهای جهانی؛ هنوز هم سرمایه‌گذاری در این کشور با خطرات زیادی همراه است.

باشگاه خبرنگاران گزارش داد: فوربز در ادامه این گزارش مدعی شد: گزارش "اف ای تی اف" آشکارا تمام تلاش و لابی‌گری ایران برای قانونی جلوه دادن معاملات اقتصادی این کشور را بر باد داد. این نهاد غیردولتی مدعی شد: تا زمانیکه ایران حاضر نشود ابهامات موجود در فعالیت‌های اقتصادی خود و نواقص برنامه اقدام مشترک را برطرف کند، "اف ای تی اف" همچنان درباره احتمال کمک‌های مالی ایران به تروریسم نگرانی‌هایی دارد و هشدار می‌دهد اقدامات غیرقانونی این کشور از جمله پولشویی، به نظام مالی جهان صدماتی وارد کند. "اف ای تی اف" از همه اعضا و موسسات فعال در حوزه‌های اقتصادی این نهاد خواست، مشاوره و آگاهی لازم را به شرکت‌هایی که علاقه‌مند به فعالیت و سرمایه‌گذاری در ایران هستند، بدهند. این شرکت‌ها باید درباره شبهات مالی ایران آگاهی داشته باشند و پس از آن در صورت تمایل سرمایه خود را در معرض ریسک قرار دهند. این موضوع برای فعالان اقتصادی یک کابوس خواهد بود و ممکن است آنها را به طور کامل از مشارکت تجاری در پروژه‌های ایران منصرف کند.

"اف ای تی اف" برای خارج نکردن نام ایران از فهرست سیاه مناطق پرخطر اقتصادی دلایلی را ذکر کرده است که عبارتند از:

اول؛ بسیاری از شرکت‌های ایران به ویژه آنهایی که در ارتباط با نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند، به دلیل آنکه نام این نهاد نظامی در فهرست تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفته است، از ساختار غیرشفاف و نام شرکت‌های صوری استفاده می‌کنند. در برخی موارد نیز از شرکت‌های "سایه" که وجود حقیقی ندارند استفاده می‌شود تا منافع شرکت اصلی در پس نام یک شرکت جعلی حفظ شود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 30 درصد از اقتصاد شرکت‌های ایرانی را در دست دارد و باید به موسسات خارجی هشدار داد ممکن است آنها بدون آگاهی و سهوا با یکی از همین شرکت‌های وابسته به سپاه پاسداران قرارداد همکاری امضا کنند و به همین دلیل خود را در معرض جریمه‌های سنگین آمریکا به دلیل نقض تحریم‌های سپاه پاسداران قرار دهند.

دوم؛ ایران همچنان به حمایت خود از گروه‌های تروریستی مانند حزب الله لبنان، جهاد اسلامی فلسطین، حماس و دیگر گروه‌های نظامی شیعه در خاورمیانه ادامه می‌دهد. ایران به طور مستقیم از دولت "بشار اسد،" رئیس جمهور سوریه، حمایت می‌کند. ایران به حزب‌الله کمک مالی و نظامی ارائه می‌دهد.

سوم؛ تلاش ایران برای تصویب قانونی بر ضد تامین مالی تروریست‌ها، غیرقابل باور و توخالی است بطوریکه با استانداردهای مورد قبول "اف ای تی اف" فاصله دارد. به عنوان مثال ایران واژه تروریسم را به تلاش گروهی برای پایان دادن به تجاوز خارجی، استعمار و نژادپرستی تعبیر می‌کند و از سوی دیگر آمریکا و متحدانش را تروریست می‌داند. مقامات ایرانی می‌گویند ما هر گروهی را که مایل باشیم تجهیز نظامی و تامین مالی می‌کنیم و آنها را نیز تروریست نمی‌دانیم.

فوربز در ادامه این گزارش مدعی شد: نهادهای تجاری که قصد فعالیت در ایران را دارند باید هشیار باشند تا به اشتباه در اموری که ایران آن را تروریسم نمی‌داند؛ ولی از دیدگاه جامعه جهانی غیرقانونی است، وارد نشوند. کابینه "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، پذیرفته است ایران کشور پیشتاز در حمایت از تروریسم در جهان است. به تازگی "سید حسن نصرالله،" دبیرکل حزب الله لبنان، نیز اظهار داشت تمام منابع مالی این گروه از سوی ایران تامین می‌شود.

چهارم؛ ایران الزامات "اف ای تی اف" را مبنی بر مطابق بودن فعالیت‌های مالی با آنچه در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل ذکر شده است، رعایت نمی‌کند. تهران در انجام آزمایشات موشکی با کره شمالی همکاری می‌کند، ممکن است این همکاری‌ها در مورد فعالیت‌های هسته‌ای نیز وجود داشته باشد، ایران در حال نقض آشکار تحریم‌های سازمان ملل علیه پیونگ‌یانگ است و تخلفات متعدد این کشور از قوانین بین‌المللی جای نگرانی دارد.

در پایان شفافیت اقدامات مالی ایران نیز یکی دیگر از نگرانی‌های بزرگ سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور خواهد بود. این کشور در فهرست 189 عضو بانک جهانی نیز در دره 150 قرار گرفته و چشم‌انداز روشنی درمورد آینده اقتصادی پیش روی سرمایه‌گذاران خارجی قرار نمی‌دهد.  

"اف ای تی اف" مدعی است بنا به دلایل یاد شده، باید نام ایران را همچنان در فهرست سیاه کشورهای پرخطر اقتصادی باقی گذاشت. 

فوربز در پایان مدعی شد: بنا بر دلایل ذکر شده، ایران جای مناسبی برای فعالیت تجاری نیست و انجام مبادلات بازرگانی با هر شرکت و یا فردی در این کشور می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای سرمایه‌گذار خارجی به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان