اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

10. مرداد 1395 - 13:31   |   کد مطلب: 19151
رئیس شورای اسلامی شهر همدان با ابراز اینکه با چابک سازی شهرداری مخالف نیستیم، گفت: ضرب الاجل در ادغام سازمان های وابسته به شهرداری همانند ریختن آب سرد بر ساختار است و این اقدام باید با صرف زمان لازم و به صورت کارشناسی اجرایی شود.

به گزارش صبح الوند، علی‌اکبر نظری در کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر همدان که با موضوع بررسی ابلاغیه ارسالی از سوی وزارت کشور در خصوص چابک‌سازی و ادغام برخی سازمان‌های وابسته به شهرداری برگزار شد، با اشاره به اینکه این امر نیازمند صرف زمان کافی است، گفت: دولت باید چابک‌سازی را ابتدا از خود شروع کند.

وی افزود: اینکه در اواسط سال بخواهیم ساختار شهرداری را به این صورت بر هم بزنیم زیبنده نیست و در این رابطه باید با بررسی‌های کارشناسی اتفاقاتی رقم بخورد.

نظری ادغام برخی سازمان‌های شهرداری به صورت ضرب‌الاجل را به ریختن آب سرد روی ساختار شهرداری تعبیر و اظهار کرد: باید دانست که سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری همگی در ابتدا با تأثیر وزارت کشور شکل گرفته‌ است و نمی‌توان بنابر تعبیر ابلاغیه وزارت کشور این سازمان‌ها را حیاط خلوت شهرداری خطاب کرد!

وی با عنوان این مطلب که ادغام سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری بدون بررسی کارشناسی و در زمان یک ماهه امکان‌پذیر نیست، بیان کرد: اگرچه با اصل این موضوع مخالف نیستیم اما ادغام سازمان‌ها در زمان کوتاه به معنای فرو ریختن شاکله شهرداری است و این موضوع نباید پیش از انجام به صورت معضل در کارگروه‌های تخصصی مورد بررسی قرار گیرد. نظری تصریح کرد: بررسی عیوب و مزایای یک زمان نیازمند صرف زمان است.

وی با انتقاد به اینکه چرا شهرداری همدان در رابطه با موضوع‌های اینچنینی باید به عنوان آزمونه کشوری مطرح باشد، گفت: دولت می‌تواند در این باره از کلانشهرها ادغام را بررسی کند، در حالی که اگر این اقدام در کلانشهرها دارای مزیت باشد ما حاضر به تبعیت هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان، با تأکید بر اینکه ما با موضوع چابک‌سازی و یا ادغام سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری مخالف نیستیم، تصریح کرد: این امر نیازمند صرف زمان برای بررسی مزایا و معایب است و نباید با اجرایی کردن آن در مدت زمان کوتاه شاکله شهرداری را بر هم بزنیم.

وی بر هم زدن ساختار شهرداری به این شکل را به معنای تزریق سستی به این نظام دانست و خاطرنشان کرد: در صورت گرفتن نتایج مطلوب از بررسی‌های صورت گرفته می‌توان با صرف زمان کافی به این امر اقدام کرد.

*قرا‌باغی: ادغام خارج از بررسی سازمان‌های وابسته به شهرداری می‌تواند آسیب‌هایی را به دنبال داشته باشد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر همدان هم در این جلسه ضمن قرائت ابلاغیه ارسالی از سوی وزارت کشور در راستای چابک‌سازی سازمان‌های وابسته شهرداری، به بخشی از این اساسنامه اشاره کرد و گفت: این اساسنامه به تمام استانداران کشور ابلاغ شده است.

حسین قرا‌باغی ضمن بیان برخی مزایای اشاره شده در این ابلاغیه به منظور ادغام برخی سازمان‌های وابسته به شهرداری، عنوان کرد: کاهش هزینه‌های اداری، استخدامی و سربار، عدم پرداخت برخی مالیات‌ها، سرشکن شدن هزینه‌های سربار این سازمان‌ها، حذف عضویت نمایندگی استانداران و ادارات دیگر، رعایت آیین‌نامه مالیاتی، مالی، اداری و استخدامی شهرداری‌ها از جمله مزایای اشاره شده در این ابلاغیه است.

وی افزود: با توجه به ابلاغیه صادر شده از سوی وزارت کشور، شورای اسلامی شهر موظف به بازنگری اساسنامه و بررسی نقاط قوت و ضعف شده تا در نهایت ظرف مدت یک ماه مقرر تصمیمات جامعی گرفته شود.

قرا‌باغی همچنین با اشاره به اینکه این موضوع می‌تواند به عنوان یک فرصت مطرح باشد، بیان کرد: اصل بر این است که این اقدام به چه صورت عملیاتی شود تا تهدیدهای موجود تبدیل به فرصت شود که البته این امر نیازمند یک بررسی علمی پژوهشی طی زمان کافی است.

وی با اذعان به اینکه هیچ کس منکر چابک‌سازی و متناسب‌سازی نیست، تصریح کرد: اینکه وزارت کشور طی فرصت یک ماهه به دنبال اجرای این اساسنامه است تا حدودی به بی‌توجهی سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها برمی‌گردد؛ چراکه این ابلاغ مربوط به اردیبهشت‌ماه سال گذشته است در حالی که سازمان مربوطه تا الان اقدام خاصی را انجام نداده و نمی‌توان به صورت ضرب‌الاجل به این موضوع پرداخت.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر همدان خاطرنشان کرد: چابک‌سازی و متناسب‌سازی تشکیلات اداری از سیاست‌های کلی نظام و ابلاغیه از سوی مقام معظم رهبری است اما با فرصت زمانی یک ماهه نمی‌توان به این مهم اقدام کرد.

وی تصریح کرد: نیاز است تا این موضوع در محیطی آرام و به دور از حواشی، چکش کاری شود؛ چراکه به یقین پرداختن اصولی به آن به نفع مردم، شهرداری‌ها و قوانین بالادستی خواهد بود.

وی یادآور شد: با چابک‌سازی اصولی شهرداری می‌توان خدمات بهتر، سریع‌تر و مطلوب‌تری را به شهروندان ارائه داد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: البته نباید از نظر دور داشت که پرداختن سریع و خارج از منطق به این موضوع می‌تواند آسیب‌هایی را به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه هدف از تشکیل این جلسه، پرداختن به اهمیت موضوع بود، گفت: در این جلسه، مقرر شد با تشکیل کارگروه همفکری، ضمن بهره‌گیری از نظر نخبگان و کارشناسان، اساسنامه پیشنهادی وزارت کشور مورد توجه قرار گیرد.

معصوم‌زاده: نقاط ضعف و قوت اساسنامه باید بررسی شود

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری همدان نیز با بیان اینکه این اساسنامه برای تصویب به شورای اسلامی شهر فرستاده شده، گفت: این اساسنامه به عنوان الگو پیشنهاد شده و باید فاز اول اشکالات و نقاط ضعف آن به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

حسین معصوم‌زاده افزود: در حال حاضر نیز شهردار هر شهر به منظور ادغام سازمان‌های وابسته، دارای اختیار است و نیاز به این الگو نبود اما این اساسنامه به صورت کشوری ابلاغ شده است.

وی اظهار کرد: ما معتقدیم، هم‌اکنون، هم سازمان‌های شهرداری براساس آیین‌نامه‌های مالی فعالیت می‌کنند و حدود اختیاراتشان نیز از شهردار بالاتر نیست.

معصوم‌زاده با عنوان اینکه در حال حاضر بحث حاکمیت شهردار در همه سازمان‌ها اعمال می‌شود، گفت: این جمله تنها به عنوان بررسی مزایا و معایب اساسانامه پیشنهادی است و بحث ادغام در فاز بعد است.

وی تأکید کرد: نباید بدون اقدامات کارشناسی، مواردی در شورا به تصویب برسد که پس از آن مشکلاتی به وجود آید.

معصوم‌زاده با اشاره به اینکه نباید فعلاً نگران ادغام سازمان‌های وابسته بود، گفت: این اساسنامه به عنوان ابزار قانونی است که هویت سازمان‌ها براساس آن شکل می‌گیرد و در این راستا باید با تفکر و اندیشه کارشناسانه مزایا و معایب ابلاغیه بررسی شود تا در نهایت الگوی مناسبی برای سازمان‌ها ایجاد گردد.

*حضرت‌زاده: اصلاح اساسنامه را مطابق شرایطی می‌توان به فال نیک گرفت

معاون اداری و مالی شهرداری همدان هم با اعلام اینکه این اساسنامه به صورت حاکمیتی از سوی وزارت کشور ابلاغ شده است، گفت: در حال حاضر باید بحث ادغام سازمان‌های وابسته به شهرداری را کنار گذاشت و مطابق شرایط، بحث اصلاح اساسنامه‌ها را به فال نیک گرفت.

مرتضی حضرت‌زاده در ادامه با اذعان به اینکه شاید سیاست شهرداری در بحث ادغام سازمان‌ها مثبت نباشد، افزود: در حال حاضر تنها باید روی اصلاح اساسنامه متمرکز بود که البته در این باب هم، چنانچه وزارت کشور بخواهد بدون توجه به بررسی‌های هر شهرداری، تنها نظرات خود را در اساسنامه اعمال کند، اتفاق خوبی نخواهد افتاد. وی بیان کرد: هر شهرداری باید مطابق شرایط خود به اصلاح اساسنامه بپردازد اما اینکه آیا وزارت کشور به این اساسنامه تمکین خواهد کرد یا نه و یا موارد طرح شده از سوی هر شهرداری وتو خواهد شد، این موضوع مهم است!

حضرت‌زاده اظهار کرد: چنانچه شورای اسلامی شهر عقیده دارد که این اساسنامه باید تغییر پیدا کند، ما هم از آن استقبال می‌کنیم. وی در نهایت عنوان کرد: به عقیده من، در حال حاضر باید از این فرصت به منظور پیشبرد اساسنامه و بررسی وضعیت سازمان‌ها استفاده کرد و فعلاً بحث ادغام را کنار بگذاریم.

*صوفی: سازمان‌های وابسته به شهرداری براساس نیاز تشکیل شده‌ است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان نیز در این جلسه با اذعان به اینکه، سازمان‌های وابسته به شهرداری براساس نیاز و شیب ملایم تشکیل شده‌ است، گفت: تصمیمات غیرمنطقی در برهم زدن این سازمان‌ها مشکلاتی را برای شهرداری به وجود خواهد آورد.

عباس صوفی بیان کرد: ورود غیرتخصصی به اینگونه حوزه‌ها می‌تواند منجر به مشکل شود.

وی افزود: در بحث ادغام سازمان‌های وابسته به شهرداری، کسانی که در حال تصمیم‌گیری هستند باید با حساسیت ویژه‌ای این موضوع را بررسی کنند.

صوفی تصریح کرد: برای دستیابی به اساسنامه مطلوب، ضروری است کارگروهی در جهت تدوین اساسنامه تشکیل شود.

انتهای پیام/

   

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان