اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

27. آبان 1395 - 9:36   |   کد مطلب: 21914
یک عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا معتقد است ایرانی‌ها حق دارند که نگاه دوستانه‌ای به آمریکا نداشته باشند.

به گزارش صبح الوند به نقل از تسنیم، «ارل بلومنوئر» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه از طرح ممنوعیت فروش هواپیمای مسافربری به ایران انتقاد کرد و چنین اقداماتی را «احمقانه» توصیف کرد.

وی با بیان اینکه ایران تا پیش از توافق هسته‌ای تنها چند ماه تا دستیابی به بمب هسته‌ای فاصله داشت، گفت: «به همین دلیل هم هست که ایالات متحده، وزیر (جان) کری و پنج کشوری دیگر با هم همکاری کردند تا از قدرت تحریم و همکاری بین‌المللی استفاده کنند تا احتمال گریز هسته‌ای را کاهش دهند.»

این نماینده آمریکایی افزود: «این چیزی است که پس از امضای توافق هسته‌ای رخ داد و در عمل ایران آنچه را که باید انجام می‌داد، انجام داده و فاصله بالقوه ایران با بمب بیشتر شده است.»

وی با بیان اینکه توان هسته‌ای ایران محدود شده، گفت: «مسیر زیر سوال بردن توافق هسته‌ای و تلاش احتمالی سران جمهوری خواه و (دونالد) ترامپ برای اینکه آن را به کلی نابود کنند، ادامه سوءمدیریت ایالات متحده در روابط با قدیمی‌ترین تمدن در خاورمیانه خواهد بود.»

بلومنوئر ادامه داد: «سابقه آن‌ها به 3000 سال قبل بازمی‌گردند. ایرانی‌ها عرب نیستند، آن‌ها پارسی هستند و منافع و هویت خودشان را دارند. این کشور دو برابر عراق و افغانستان است، جمعیت بیشتری دارد و پیچیده‌تر است.»

وی افزود: «القای این مسئله که می‌خواهیم به آن‌ها حمله کنیم، آن هم با توجه به برخی افرادی که آقای ترامپ برای پست‌های کلیدی در نظر گرفته، کابوس خواهد بود.»

او ادامه داد: «به یاد داشته باشید که ایالات متحده با همکاری بریتانیا در سال 1953 رهبری را که با رأی مردمی انتخاب شده بود، سرنگون کرده و شاه را در قدرت قرار داد. ایالات متحده در کنار صدامی قرار گرفت که آنقدر شرور بود که ما (برای کنار زدنش) نظم خاورمیانه را به هم زدیم و آن جنگ فاجعه‌بار را به راه انداختیم. ما در حالی که او علیه ایرانی‌ها از سلاح کشتار جمعی استفاده می‌کرد، در کنار او ایستادیم. خوب با توجه به این سابقه، چه کسی را باید مقصر عدم نگاه دوستانه ایرانی‌ها نسبت به ما دانست؟»

وی گفت با وجود تمام این مسائل، هنوز هم دیدگاه مثبتی از سوی شهروندان ایرانی نسبت به مردم آمریکا وجود دارد و بعد از یازده سپتامبر ایرانی‌ها با آمریکایی‌ها ابراز همدردی کردند.

بلومنوئر گفت هرچند که آمریکا باید در برابر مقامات ایرانی و «سوءرفتارهای ایران» بایستد، اما «جلوگیری از پایبندی ایالات متحده به توافق هسته‌ای از جمله از طریق ممانعت از فروش هواپیمای بوئینگ به ایران که درآمدی 17 میلیارد دلاری به ارمغان آورده، بیش از 100 هزار شغل جدید ایجاد کرده و موجب برقراری رابطه می‌شود، احمقانه است.»

وی افزود: «اگر توافق بر هم بخورد... آن‌ها به هر حال هواپیماهایشان را خواهند خرید، حالا شاید ایرباس نخرند یا بوئینگ نخرند. اما مهم‌تر اینکه ما فرصتی را برای استفاده از دیپلماسی برای امن‌تر کردن جهان از دست داده‌ایم. اینکه تمرکز بر تصویر کلان، تا این حد برای ما دشوار است، برای من مایه تأسف است.»

به نقل از فارس، او با اشاره به اینکه حامی طرح‌هایی بوده که در برابر اقدامات منطقه‌ای ایران می‌ایستد، گفت اگر اما اگر توافق هسته‌ای که تاکنون کارآمد بوده، بر هم بخورد، «افکار عمومی جهان با آن‌ها خواهد بود و آن‌ها می‌توانند بروند و بمب‌شان را بسازند. این دیوانگی است.»

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان