اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

30. آذر 1395 - 9:24   |   کد مطلب: 22958
واردات تخم چشم زده از آمریکا در 4 ماهه ابتدایی سال موید بی توجهی مسئولین به امنیت زیستی در کشور است؛ کشوری که بنیاد های صهیونیستی مسلط بر صنعت غذایی آن بوده و دشمن درجه یک خود را ایران می داند، تخم های چشم زده برای ایران تهیه می کند و این مسئله در حالی است که توان و پتانسیل تولید این محصول در داخل وجود دارد.

به گزارش صبح الوند به نقل از راه دانا؛ طی سال های گذشته واردات انواع کالا و محصولات از غرب مشکلات زیادی را برای اقتصاد کشور به همراه داشته است؛ تخم چشم زده اصطلاحی است که طی سال های اخیر در بخش تولید ماهی کشور رواج پیدا کرده است؛ هر ساله پرورش دهندگان ماهی برای تولید نسل ماهی خود با مشکلاتی همراه بودند و بسیاری از تخم ها تبدیل به ماهی نوزاد نمی شد اما در این شرایط فرانسوی ها محصولی را به ایران ارائه کردند.

آنها ماهی را در شرایطی که تخم آن دارای نوزاد ماهی بود و به اصطلاح تخم چشم زده شناخته می شود به ایران صادر کردند و مدعی شدند این تخم ها بالغ بر 95 درصد تبدیل به ماهی شده و ماهی هایی هستند که به وسیله اصلاح ژنتیک سالم و مقاوم به بیماری ها هستند.

تولید کنندگان ماهی نیز به خاطر دستیابی به محصول بهتر از تخم های چشم زده استفاده کردند به گفته فرانسوی ها این تخم ها از برترین نژادهای قزل آلا به دست آمده بودند اما در نهایت پرورش دهندگان ماهی دیدیند که این ماهی ها غقیم بوده و برای نسل های بعدی نیازمند خرید دوباره از فرانسوی ها هستند.

اتفاقی که طی چند سال افتاد این بود که صنعت پرورش ماهی ایران به شدت وابسته به فرانسه شد و ماهی های قزل آلای بومی در رقابت با ماهی های فرانسوی حذف شدند؛ هر ساله برای ثابت نگاه داشتن میزان تولید ماهی در، ایران مجبور به واردات تخم چشم زده از فرانسه شد.

حاجی بیگلو یکی از اساتید و از تولید کنندگان تخم چشم زده قزل آلا می گوید: "تخم های چشم زده ای که کشورهای اروپایی و غربی به ما صادر می کنند عقیم و غیر قابل باروری هستند. ما بعد از پروار کردن این ماهی ها و مصرف آن در کشور دوباره مجبور هستیم از خارج این تخم ها را وارد کنیم. هدف آن ها این است که ما همواره در تولید ماهی قزل آلا وابسته به آن ها باشیم تا منافعشان تامین شود. تعجبی هم ندارد، غربی ها عاشق چشم و ابروی ما نیستند و فقط به سود خودشان فکر می کنند. این میزان وابستگی به کشورهای غربی بدون شک در تناقض با اقتصاد مقاومتی و امنیت غذایی ماست."

وابستگی به فرانسه تنها مورد منفی برای این واردات نبود؛ آلودگی تخم های چشم زده به VHS تولید کنندگاه ماهی را با مشکلات زیادی مواجه کرد؛ در دوره های متوالی این بیماری اگرچه بر انسان تأثیری نداشت اما منجر به تلفات سنگین ماهی در کشور و کاهش سطح تولید ماهی شد.

طی دو سال گذشته اخبار زیادی در این راستا منتشر شد تا جایی که واردات تخم‌ چشم زده آلوده به ویروس VHS از فرانسه و لهستان موجب شد تا این بیماری به مزارع پرورش ماهی سرایت کرده و باعث مرگ و میر ماهیان شود.

تولید کنندگان داخلی با تکیه بر روش های اقتصادی در کشور اقدام به تولید انواعی از تخم های چشم زده کردند و در همین راستا نیاز ایران به واردات این نوع ماهی برطرف شد؛ در سال 93 مهدی خلج رئیس وقت سازمان دامپزشکی گفته بود که برای تولید ماهیان سردآبی به مراکز تکثیر داخلی متکی هستیم و در صورت نیاز به واردات، سازمان شیلات ایران کمیت آن را اعلام و با معرفی شرکت‌های وارد کننده و در نهایت پس از انجام اقداماتی مانند بررسی وضعیت بیماری‌های آبزیان کشور مبدا و ارزیابی دیگر مخاطرات بهداشتی مجوز بهداشتی واردات تخم چشم‌زده صادر می‌شود.

اگرچه مسئولان مدعی هستند که تمامی آزمایش های لازم بر روی این نوع از ماهی انجام گرفته و سپس وارد کشور می شود اما باید در نظر داشت که قاچاق همواره موضوعی است که سلامت جامعه را در مباحث زیستی به خطر انداخته است.

شاید اگر مجال تولید به تولید کنندگان داخلی داده می شد قاچاق نمی توانست تا این حد منجر به گسترش بیماری میان ماهیان و نابودی آنها شود؛ اگرچه در پارهای از زمان واردات این نوع ماهی ممنوع اعلام شد اما در نهایت با آزاد شدن واردات باز هم مرگ و میر ماهی ها شدت گرفته و صنعت تولید نیز لطمه زیادی دید.

اگرچه امکان تولید تخم چشم زده در ایران وجود دارد اما ایران در سال گذشته با واردات بیش از 2 میلیارد تخم چشم زده در سال بزرگترین وارد کننده تخم ماهی چشم زده در جهان لقب گرفت؛ اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و آمریکا تامین کنندگان نیاز ایران به تخم ماهی چشم زده هستند.

در شرایطی که فرومول واردات برای تخم چشم زده دیگر پاسخگو نبوده است باز هم در سال 95، دولت اقدام به واردات این محصول از فرانسه و برخی از کشورهای اروپایی کرده است این در حالی است که توان تولید داخلی این محصول بسیار بیشتر بوده است.

واردات این محصول در شرایطی است که باز هم برخی از آمار و ارقام نشانم می دهد که مزارعی که از تخم چشم زده وارداتی استفاده کرده اند با مشکلات زیادی مواجه شده اند چرا که اثرات آلودگی محصولات جدید نمایان شده و برخی از ماهی های این مزارع از بین رفته اند.

واردات تخم چشم زده از آمریکا در 4 ماهه ابتدایی سال موید بی توجهی مسئولین به امنیت زیستی در کشور است؛ کشوری که بنیاد های صهیونیستی مسلط بر صنعت غذایی آن بوده و دشمن درجه یک خود را ایران می داند، تخم های چشم زده برای ایران تهیه می کند و این مسئله در حالی است که توان و پتانسیل تولید این محصول در داخل وجود دارد.

بررسی آمار واردات کشور نشان می دهد در شش ماهه نخست سال 95 بالغ بر 1654 کیلوگرم تخم چشم زده از کشورهای فرانسه، آمریکا، لهستان، دانمارک و اسپانیا وارد کشور شده است؛ ارزش ریالی این واردات بالغ بر

9,635,337,055 ریال بوده است . این در حالی است که در سال گذشته تنها یکی از استان های جنوب غربی کشور توانسته بود بالغ بر 200 کیلو تخم چشم زده سالم تولید کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان