اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

4. دى 1395 - 9:12   |   کد مطلب: 23052
در دوران فتنه 88 سفارت انگلیس با ارائه گزارش هایی به مقامات لندن، خط خبری رسانه های اپوزیسیون نظیر بی بی سی را مشخص می کرده و این رسانه ها نیز با تأثیر مستقیم بر مخاطبان خود و همچنین القای مسائل انحرافی در انتخابات نظیر تقلب ایران را به آشوب کشیدند

به گزارش صبح الوند به نقل  راه دانا؛، در حالی وارد هفتمین سالگرد فتنه 88 می‌شویم که هرساله ابعاد و زوایای جدیدی از فتنه 88 منتشر می شود، از همان سال 88 تردد برخی از فعالان فتنه به سفارت انگلیس از ماه های قبل از انتخابات موید تحرکات جدید و فتنه ای با نقش فعال انگلیس در کشور بود.

 

سفارت انگلیس نقش مهمی در فتنه 88 داشت و حتی بعد از انتخابات هم شاهد ارتباط عوامل سفارت انگلیس با فتنه گران در جریان آشوب های سال 88 بودیم.

 

زهره الهیان در واکاوی نقش سفارت انگلیس در فتنه 88 می گوید: نکته دیگر که نشان از نقش انگلیس در فتنه 88 دارد، افزایش قابل توجه پرواز های لندن به تهران در هفته های منتهی به انتخابات بود که نشان از برنامه ریزی انگلیس برای انتخابات سال 88 داشت.

 

وی معتقد است که سفارت انگلیس در آن ایام مانند یک اتاق جنگ عمل کرده و بسیاری از اغتشاشها و اتفاقات ناگوار در آن دوران از سفارت انگلیس هدایت و رهبری می شده است.

 

ساموئل مورگان، دیپلمات بخش روابط عمومی سفارت انگلیس یک روز بعد از انتخابات و آشوبهای تهران در حوالی خیابان مطهری و شریعتی حین آشوب دیده شد، وی بعد هابه حضور خود در اغتشاشات خیابان کریم‏خان و راه‏پیمایی غیرقانونی اعتراف کرده است.

 

سران فتنه 88 دانسته یا نادانسته در پازل عملیاتی سرویس های اطلاعاتی بیگانه عمل کردند تا جایی که برآیند عمل سران فتنه دقیقا طبق خواسته آمریکا، اسرائیل و انگلیس بود؛ سرویس‌های جاسوسی بیگانه گاهی از امثال امیرارجمند برای عملیاتی کردن اهدافشان بهره می بردند و گاهی از طریق رسانه هایشان مثل بی بی سی، تلاش خود را برای تخریب نظام جمهوری اسلامی انجام می دادند.

 

حسین رسام، یکی از بازداشت‌شدگان فتنه 88 که کارمند سفارت انگلیس در تهران بود، اعترافات بسیار تکان‌دهنده‌ای در این زمینه دارد. وی در این اعترافات خود از ارتباط‌گیری سفارت با اصلاح‌طلبان، نفوذ در ستاد کاندیداهای انتخابات، حضور فعال در اغتشاشات و برنامه‌ریزی درازمدت انگلیسی‌ها برای تأثیرگذاری در روند سیاسی کشور سخن می‌گوید.

 

رسام کارمندی ایرانی بود که به استخدام سفارت انگلیس در آمده بود و در ایام فتنه دستگیر شد؛ او در اعترافاتی که در دادگاه داشت، گفت که در سفارت انگلیس مامور ایجاد شبکه ای از نخبگان ایرانی شده و نزدیک به 160 نفر از نخبگان را به سفارت متصل کرده و در جریان فتنه از این شبکه استفاده کرده است.

 

وی در اعترافات خود در دادگاه های 88 می گوید: وظیفه ‌اصلی من فکر می‌کنم این‏جا نیاز به اشاره باشد به آن، در سفارت جمع‌آوری اطلاعات و اخبار مورد نیاز انگلستان بود از طریق ارتباط با مرتبطین سفارت در تهران و شهرستان‌ها که از عناصر سیاسی و حزبی گروه‌‌های خاص بودند و عمدتاً با آنها به تبادل نظر می‌پرداختیم و بعد از اینکه نظرات این در واقع مرتبطین خودمان را دریافت می‌کردیم گزارش‌هایی را که متکی بر این نظرات بود اینها را برای لندن ارسال می‌کردیم.

 

این کارمند سفارت انگلیس همچنین اعتراف می کندکه در طول 5 سالی که در سفارت انگلستان کار می‌کردم حدود 130 مرتبط داشته و متعهد شده بوده است که با افزایش حدود 50نفری آنها تعدادشان را به 180 نفر برساند.

 

وی در ادامه می گوید: بخش عمده مرتبطین ما را افراد به­‌اصطلاح روشنگر و کسانی که به‌نوعی نسبت به حاکمیت فعلی دارای زاویه بودند تشکیل می‌داد و در همین رابطه بیشتر ارتباط ما با اصلاح‌طلبانی مثل آقای عطریانفر، آقای شمس ­الواعظین و آقای سعید لیلاز بودکه البته من این‏جا باید بگویم که دوستانی مثل این آقایان به‌راحتی با دیپلمات‌‌‌های ‌خارجی، خبرنگاران خارجی صحبت می‌کردند و این مشکلی بود که ایجاد می‌شد که ما هم به‌هرحال با اینها ارتباط‌گیری کرده بودیم.

 

رسام در بخشی دیگر اعتراف می کند که بر اساس دستور العمل های رسیده از لندن به سفارت انگلیس در ایران، کارمندان این سفارت خانه به سفرهای استانی رفته و برخی از هماهنگی های لازم برای اغتششات در استان ها در این سفر ها صورت می گرفته است.

 

وی درباره ارتباط گیری با ستادهای انتخاباتی برخی از کاندیداها می گوید: برای پیگیری برخی از امور و کسب اطلاعت به ستادها می رفتیم که در این راستا باید به تلاش‌‌های الکس پین‌فیلد که دبیر اوّل‏ سیاسی سفارت انگلستان در تهران هستند برای ملاقات و مذاکره با چند نفر از اعضای ستادهای انتخاباتی نامزدهای مختلف اشاره بکنم و همین‌طور یکی دیگر از دیپلمات‌‌ها از سفارت به‌­اسم آقای تام برن دبیر دوم سیاسی سفارت انگلستان بودند که تحت پوشش توریست به ستاد انتخاباتی آقای موسوی و آقای احمدی‌نژاد در رشت و قم رفتند، به ستاد‌‌های انتخاباتی این دو کاندیدا و هم‏چنین ستاد آقای موسوی در تهران.

 

وی به القای تقلب در جامعه هم پرداخته و می گوید: در اولین گزارش ارسالی هم که بعد از انتخابات برای لندن داشتیم روی ادعای تقلب از سوی یکی از طرفین انتخابات سفارت انگلستان تأکید کرده بود.

 

رسام همچنین بارها در این اعتراف تأکید می کند که دولت ‌انگلیس‌ درصدد بود به‌ مرتبطین‌ خودش‌ القا کند که‌ این‌ انتخابات‌ نقطه عطفی‌ است‌ برای ‌کسانی‌ که‌ با نظام‌ زاویه‌ دارند تا آنها به‌ این‌ باور برسند که‌ با اقدام‌ مؤثر در این‌ دوره ‌انتخابات‌ می‌توانند کشور را دچار تغییر ساختار و یا حداقل‌ تغییر رفتار بکنند و به‌ آنها امید بدهند که‌ در صورت‌ بروز مشکل‌ از حمایت‌های‌ اروپایی‌ها و اتحادیه اروپا برخوردار خواهند بود.

 

اسناد اسنودن هم بخشی از دخالت های سفرات انگلیس در فتنه 88 را آشکار کرده است؛ بر اساس اسناد اسنودن، اداره ارتباطات دولتى بریتانیا که وظیفه جاسوسى اینترنتى را بر عهده دارد و خواهرخوانده آژانس امنیت ملى آمریکا به شمار مى آید، تیم ویژه اى در ایام فتنه براى تمرکز بر ایران ایجاد کرده بود.

اسناد اسنودن نشان مى دهد که سرویس اطلاعات انگلستان با به کارگیرى تکنیک هاى مهندسى اجتماعى و با ساخت حساب هاى جعلى در شبکه هاى اجتماعى و از طریق یک سایت کوتاه سازى آدرس اینترنتى، سعى در جذب معترضان و تهییج و خط دهى به آنها داشته است. فعالیت این سایت بعد از ناآرامى ها در ایران، در شبکه هاى اجتماعى تقریبا به صفر رسیده است. این سایت بعدها براى یک دوره زمانى در ابتداى ناآرامى ها در سوریه هم فعال شده است.

 

حیدر مصلحی وزیر اطلاعات هم درباره نقش انگلیس در فتنه 88 و دخالت های سفارت‌خانه این کشور در ایران، می‌گوید: در فتنه 88 بیش از 250 نفر که در سفارت انگلیس کار می‌کردند و 200 نفر آن‌ها ایرانی بودند، در سطح کشور پراکنده شده بودند و با ارتباط برقرارکردن با خواص و ملاقات‌های مختلف، سعی در ایجاد شک و تردید و اشتباه در آن‌ها را داشتند.

 

در دوران فتنه 88 سفارت انگلیس با ارائه گزارش هایی به مقامات لندن، خط خبری رسانه های اپوزیسیون نظیر بی بی سی را مشخص می کرده و این رسانه ها نیز با تأثیر مستقیم بر مخاطبان خود و همچنین القای مسائل انحرافی در انتخابات نظیر تقلب ایران را به آشوب کشیدند.

 

آنها همچنین با ارتباط گیری مستقیم با برخی از عوامل خود و همچنین خط دهی به مشاوران سران فتنه در کنار حضور گسترده خود در آشوب ها نقش پررنگی در هدایت و گسترش آتش فتنه داشتند.

 

تلاش برخی در هفتمین سال فتنه 88 و در آستانه انتخابات 96 گسترش ارتباطات با انگلیس است؛ انگلیسی که هر بار با نزدیک شدن انتخابات در ایران، فعالیت های خود در کشور به ویژه تهران را گسترش داده است.

 

قطعاً تلاش انگلیس در آستانه انتخابات برای برقراری رابطه با ایران دلیلی نخواهد بود تا مردم نقش این کشور و خباثت های آنها در طول تاریخ ایران به ویژه فتنه 88 را فراموش کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان