اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

17. اسفند 1395 - 13:34   |   کد مطلب: 24221
کارشناس جنگل اداره جنگلکاری همدان با اشاره به اینکه کاشت گونه در هر منطقه با توجه به توان آن هست گفت: اهداف ما در جنگلکاری توسعه جنگل و فضای سبز است و توان اکوسیستم مرتع جنگل است و گونه های همچون کاج که از سوزنی برگان هم هست از گونه های موثر است.
کارشناس جنگل اداره جنگلداری همدان

به گزارش صبح الوند، به مناسبت هفته منابع طبیعی و پاسخگویی به درخواست برخی از مردم که خواستار کاشت درختان میوه در سطح شهر جهت کاهش الودگی هوا و توسعه فضای سبز بودند  بر ان شدیم تا از کارشناس جنگل اداره جنگلکاری همدان حمید خزائی در خصوص کاشت درختانی همچون کاج سئوالاتی بپرسیم.

 

*صبح الوند: فواید درختان را بفرمایید؟

حمید خزائی:  درختان فایده های زیادی دارند که یک سری از این فایده ها دارای جنبه های اقتصادی مستقیم هست و  برای تولید مبلمان از آنها استفاده می شود که استان همدان در این زمینه فعال است و بحث اشتغال زایی را خیلی خوب تحت پوشش داده است.

 

*صبح الوند:فواید زیست محیطی درختان را بیان فرمایید؟

حمید خزائی: از فواید غیر مستقیم درختان می توان به جلوگیری از فرسایش خاک، تولید اکسیژن و با توجه به بحث ها و چالش های زیست محیطی همچون ریزگردها و یا خشکسالی که در سالیان اخیر برای کشور ما به وجود امده جنبه زیست محیطی درختان خیلی بیشتر به چشم می آید و نمود بیشتری پیدا کرده است.

 

*صبح الوند: برخی کاشت درخت کاج را فقط از لحاظ زینتی بودن آن می دانند نظر شما چیست:

حمید خزائی : لازم است بدانید در برخی  اوقات مردم دچار شبهه می شوند که باید بدانند گونه های مثمر یا ثمرده تنها گونه هایی نیستند که میوه تولید کنند میوه یکی از ثمرات یک درخت می تواند باشد و ثمرات دیگر تولید اکسیژن، جلوگیری از فرسایش خاک و حتی خاکی که داریم هم می توانیم در بخش اکوتوریسم طبیعت گردی استفاده کنیم.

ببینید درختان کربن هوا را میگیرند و در بافت های چوبی خودشان رسوب می دهند و این بافت های چوبی از برگ شاخه و همه اینها را شامل میشود بنابراین با جذب دی اکسید کربن هوا به پاک شدن هوا کمک می کند.

 

*صبح الوند: پس به نظر شما کاشت درختان بستگی به توان آن اکوسیستم دارد؟

حمید خزائی: لازم است بدانید جایی هست بحث زراعت و یا باغبانی مد نظر است که ما می گوییم فلان درخت که میوه فراوان دارد کشت کنید اما در جنگلداری بحث متفاوت است و تفاوت جنگل با باغ در این است که باغ  سم پاشی، هرس و.. می خواهد و شما بایستی  دائما آبیاری کنید.

 

*صبح الوند: ثمرات جنگل را بیان فرمایید؟

حمید خزائی: در جنگل ثمرات  دیگری داریم که  شامل خود اکوسیستم جنگل است شما وقتی که یک اکوسیستم جنگل ایجاد می کنید انواع موجودات زنده می توانند در آن زندگی کنند ،پرنده ها در آنجا لانه سازی کنند اعم از جانوران گیاهان مختلف و موجودات ریز و ذره بینی خاک در این محیط زیست می کنند.

 

*صبح الوند: در خصوص نقش نوع درختها در کاهش الودگی هوا بفرمایید؟

حمید خزائی:اگر از لحاظ پژوهشی بخواهید نگاه کنید شاخص سطح برگ در سوزنی برگان با گونه های پهن برگ متفاوت است و این شاخص در تعدیل هوا موثر است و وقتی فتوسنتز توسط برگ و قسمت های سبز گیاه انجام میشود بنابراین هر چقدر که سطح برگ شما بیشتر باشد آن عمل فتوسنتز که از طریق برگ و روزنه های سطح برگ انجام میشود بهتر انجام می شود که سوزنی برگان این شرایط را دارند.

 

*صبح الوند: اهداف سازمان جنگلکاری را بیان فرمایید؟

حمید خزائی: لازم است بدانید اهداف سازمانی به ما میگوید که ابتدا جنگلکاری و دوم توسعه فضای سبز را در نظر بگیرید و برای این اهداف استفاده ما فقط از گونه های سوزنی برگ نیست از گونه های بومی همچون ارژن،داغداغان، بلوط و گونه های فضای سبزی شامل توت، زبان گنجشک، اقاقاقیاو افرا را کشت میکنیم و در کنار اینها یک مقداری هم سوزنی برگ کشت میشود تمرکز ما بر روی سوزنی برگ نیست .

 

در نهایت  این موضوع برای مردم باید مشخص شود که کارکرد جنگل و باغ  چه هست ما نباید فلان گونه باغی را در همه‌جا  بکاریم ،هر سرزمینی توان خاصی دارد و  اکوسیستم مرتع توان جنگلی دارد و ما همیشه سعی می‌کنیم گونه‌های بومی متناسب با توان اکوسیستم‌ها بکاریم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان