اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

19. تير 1397 - 8:58   |   کد مطلب: 29556
همدان تا چه اندازه آماده خدمت رسانی به گردشگران تابستانی است؟
آماده سازی شهر در دقیقه 90 ممنوع
هرساله شاهد حضور مسافران و گردشگران زیادی در همدان هستیم و همین حضور پرشور مردم، یکی از هزاران دلایلی است تا مسئولین هرساله خدمات بهتری را برای جلب رضایت مسافران و گردشگران در نظر بگیرند.

به گزارش صبح الوند، با گذشت نیمی از نخستین ماه از فصل تابستان شاهد حضور مسافرین زیادی در شهر و استان هستیم که جای امیدواری به جهت توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان و شهرستان دارد.

بدون شک زمانی که مسئولین انتظار دارند مسافران و گردشگران زیادی به شهر و استان آن ها بروند ابتدا باید زیرساخت های گردشگری و ظرفیت پذیرایی از آنان را نیز فراهم سازند تا در وهله اول خاطرات خوبی برای مسافران و گردشگران در ذهن باقی بماند ودر وهله دوم باعث جذب گردشگر بیشتر شوند که خود آثار وفواید بی شماری برای توسعه استان خواهد داشت.

 

یکی از نکاتی که امسال به شدت مورد توجه همگان قرار گرفته، انتخاب شدن استان به عنوان یکی از قطب های گردشگری در آسیا است که خود باعث حضور اقشار مختلف از داخل و خارج از کشور در استان است و همین حضور گردشگران نیازمند به برنامه ریزی هایی به جهت پذیرایی صحیح از آنان است تا در سال های آتی نیز شاهد حضور پرشور همگان در استان خود باشیم و فقط به سال 2018 اکتفا نکنیم.

حضور گردشگران در استان بهانه ای شد تا به سراغ مسئولین رفته تا از میزان آمادگی استان برای پذیرایی از گردشگران، اطلاعاتی کسب کنیم.

 

* مسئول پشتیبانی آموزش و پرورش استان:162 آموزشگاه، آماده اسکان دهی به مسافران

  مسئول پشتیبانی آموزش و پرورش استان، در گفت و گو با خبرنگار صبح الوند با بیان این که امسال 162 آموزشگاه در سراسر استان برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده است گفت: در مجموع هزارو 471 اتاق وجود دارد که اگر هر اتاق پنج نفر پذیرش داشته باشد میتوان شاهد اسکان دادن به هفت هزارو 355 نفر در شبانه روز باشیم.

بداقی، در ادامه با اشاره به رویداد همدان 2018 از وجود 184 اتاق ویژه خبر داد و افزود: در سال گذشته فقط 81 اتاق ویژه داشتیم اما این تعداد افزایش یافت واتاق دارای تخت خواب، تلوزیون، یخچال، سیستم گرمایش و سرمایش، حمام و سرویس بهداشتی مشترک هستند.

وی با بیان اینکه تعداد 151 اتاق الف نیز وجود دارد تصریح کرد: این اتاق ها نیز همه امکانات اتاق های ویژه را دارند و تنها فرقشان نداشتن تخت خواب است و اتاق های ب نیز به تعداد 236 اتاق وجود دارد که فقط یخچال و تلوزیون مشترک با سایر اتاق ها دارد.

 مسئول پشتیبانی آموزش و پرورش استان، در پاسخ به اینکه قیمت اتاق ها به چه صورت است تصریح کرد: قیمت ها به صورت دقیق در پایگاه های اسکان نصب شده اما برای فرهنگیان مبالغ کمتری در نظر گرفته شده که بالاترین قیمت نفری هزارتومان برای اقشار غیر فرهنگی و برای فرهنگیان حدود پنج تا شش هزارتومان است.

بداقی، در ادامه ضمن تاکید بر اینکه امسال سه مدرسه ویژه مثبت است اظهار کرد: تفاوت اتاق های این مدارس با اتاق های ویزه در این است که در انتهای اتاق ها پکیج و دکوراسیون طراحی شده و تخت خواب های تا شو و قفسه های تلوزیون، یخچال و فرش دارد و مدارس بسیار مرتبی هستند که البته حدود پنج میلیون تومان برای هراتاق هزینه شده است.

وی در پایان با بیان اینکه از ابتدای تابستان تا 9 تیرماه پذیرش 30 هزارو 529 نفر صورت گرفته است گفت: علاوه بر مدارس، خانه های معلم و اردوگاه ها و خوابگاه ها نیز آماده اسکان برای مسافران و گردشگران هستند.

 

 

* مدیر گردشگری شهرداری همدان :گردشگری یکی از محور های مهم توسعه

علی اصغر شیری، مدیر گردشگری شهرداری همدان در گفت و گو با خبرنگار صبح الوند ضمن اشاره بر مهم بودن معقوله گردشگری گفت: گردشگری بسیار پیچیده و گسترده است و به لحاظ اهمیت بالایی که در توسعه اقتصادی هرمنطقه دارد به عنوان صنعت شناخته شده و تاثیرات مهمی در رویکردهای اقتصادی اجتماعی و فرهنگی دارد.

وی با بیان اینکه گردشگری میتواند باعث اشتغال و رفع بیکاری، توسعه پایدار و مسائل فرهنگی شود یادآور شد: خوشبختانه همدان دارای قابلیت های بسیار فراوانی در حوزه گردشگری است و یکی از محور های مهم توسعه می باشد ما باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

شیری، اقدامات چند سال گذشته و به ویژه چندماه اخیر شهرداری به جهت تقویت ظرفیت ها و ایجاد چشم انداز ها برای حضور مسافرین و گردشگران را مثبت دانست و تصریح کرد: یکی از مسایلی که دارای اهمیت ویژه برای مسافران است سیما و منظر شهری و چهره شهر است که خوشبختانه همدان به عنوان شهر سبز پایدار یکی از شهرهای دارای چشم انداز طبیعی است.

وی ادامه داد: شهرداری با اقدامات چندسال اخیر در راستای عمران و شهر سازی که در حوزه فضای سبز داشته است وبا ایجاد پل های رو گذر و زیر گذر باعث شده تا شهر همدان از نظر طرفیت های گردشگری ارتقا یابد.

مدیر گردشگری شهرداری همدان، با تاکید بر اینکه هدف شهرداری کمک به توسعه گردشگری است یادآور شد: شهرداری با اعمال تخفیف و بخشودگی های لازم به جهت جذب سرمایه گذار و ایجاد زیر ساخت های گردشگری مخصوصا هتل ها طی چندماه اخیر اقدامات خوبی داشته و همین باعث احداث چندین هتل خوب و با کیفیت در همدان شده است.

 

*همدان باید در راستای افزایش شاخص های اسکان قدم بردارد

شیری، در پاسخ به این که در حوزه اسکان مسافرین در مطلوب ترین وضعیت هستیم یا خیر گفت: به نظر من اگر بگوییم در این حوزه درحال حاضر از مطلوبیت خوبی برخورداریم اشتباه است چرا که همدان ظرفیت بالاتری دارد تا در راستای افزایش شاخص های اسکان قدم برداریم و امکان ارتقا بیشتر وجود دارد.

وی در ادامه ضمن اشاره بر افرادی که کارتن به دست در وردی شهر ها هستند و مسافرین را جذب میکنند افزود: این افراد اخیرا توسط میراث فرهنگی به جهت ساماندهی مورد نظر قرار گرفته شدند وبا توجه به مجوزی که برای یک موسسه جهت اسکان این خانه مسافرها صادر شده بخشی از این افراد مورد پذیرش قرار گرفته و در واقع از شاخص های قانونی برخوردار شدند اما اکثر آن ها فاقد مجوز بوده و ساماندهی نشدند که یکی از اهداف مهم شهرداری ساماندهی این خانه مسافرها است.

مدیر گردشگری شهرداری همدان، رویداد همدان 2018 را بهانه ای به جهت بیشتر شناخته شدن همدان دانست و عنوان کرد: ما نمیخواهیم همدان فقط در سال 2018 شاخص گردشگری باشد بلکه همدان خودش ظرفیت گردشگری جهانی را دارد و  با تشکیل دو اجلاس آسیایی در همدان ظرفیت ها افزایش خواهد یافت.

شیری، با بیان اینکه اقدامات تبلیغاتی شهرداری همدان در رابطه با رویداد همدان 2018 گسترده بوده است افزود: برنامه تبلیغاتی در خارج از استان انجام شده که مترو تهران و تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر تهران از جمله این برنامه ها است .

وی، با اشاره بر اینکه یکی از اهداف مهم شهرداری ساخت شهری خوب برای شهروندان و مسافرین گرامی است تصریح کرد: در راستای توسعه فیزیکی شهر، ایجاد زیرساخت های گردشگری،ایجاد تفرج گاه ها و پارک های شهری، احداث اسکان مسافرین و همچنین ساماندهی تابلوهای شهری اقداماتی موثر صورت گرفته است.

مدیر گردشگری شهرداری همدان، از طرح جامع گردشگری در شهر همدان خبر داد و افزود: بحث تورهای گردشگری شهری، جشنواره های متعدد سنتی و آئینی و جشنواره های مذهبی شامل این طرح جامع گردشگری میشوند.

شیری، در پایان تاکید کرد: اگر میخواهیم در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی پیشرفت داشته باشیم باید به نحو احسن از شرایط پیش رو استفاده کنیم و به گردشگری توجه لازم را داشته باشیم.

 

نتیجه گیری

در این که استان همدان ظرفیت های بالایی در حوزه گردشگری دارد شکی نیست و خوشبختانه مسئولین نیز بر روی این موضوع مهم تاکید دارند اما نکته ای که در اینجا قابل بررسی است این است که آیا همه ی ظرفیت های استان به خوبی شناسایی شدند و آیا مسئولین برای بهره بری از این ظرفیت های بالا برنامه ریزی دارند یا خیر؟

خوشبختانه شهرداری اقدامات نسبتا خوبی در حوزه خدمات شهری انجام داده و تا حدی با دیگر ارگان ها هماهنگ است اما از نظر بسیاری از شهروندان اختلافات طبقاتی بین بالای شهر و پایین شهر وجود دارد که این نیز جای بررسی بیشتری دارد.

یکی دیگر از نکات قابل توجه، جدول کشی و آسفالت کردن خیابان ها است که شاهد آنیم بیشتر در تابستان ها و حتی در ایامی که مسافران در شهرحضور دارند صورت میگیرد در حالی که این اقدامات می تواند به زمانی که مسافران نیستند و تردد کمتری در شهر است موکول شود هرچند مسئول زیربط علت را نامه نگاری های اداری و هماهنگی بین اداره های مرتبط دانست و گفت: هر اقدامی به مدت زمان طولانی نیاز دارد تا به نتیجه برسد! البته در این جا باید گفت اگر برنامه ریزی صحیح وجود داشته باشد میتوان بسیاری از این اقدامات را به زمان مناسبی موکول کرد تا وقتی مسافران در شهر حضور دارند شاهد ترافیک به جهت آسفالت ریزی خیابان ها نباشند.

امید است بتوانیم شاهد حضور مسافران زیادی در استان باشیم و البته میزان رضایتمندی مسافران و گردشگران را نیز در نظر بگیریم چراکه اگر گردشگران از خدمات شهرداری و سایر ارگان های استان رضایت داشته باشند میتوان امیدوار بود تا دوباره استان را برای تفریح و سفر انتخاب کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان