اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

22. مرداد 1397 - 8:26   |   کد مطلب: 29705
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان:
«همدان 2018» بدون رهاورد مفهمومی ندارد
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان گفت: با توجه به اینکه آموزش شهروندی در هر حوزه‌ای باید پیامدی به دنبال داشته باشد؛ بنابراین رویداد بزرگی چون «همدان 2018» هم بدون پیامد و رهاورد برای این استان، مفهمومی نخواهد داشت.

به گزارش صبح الوند، حسین قراباغی در جمع فعالان گردشگری همدان، اظهار کرد: جامعه ما را با محوریت دغدغه‌ انسان‌ها، حرکت می‌دهد؛ هرچند جریان فرآیندها باید برمبنای سیستماتیک و استانداردسازی باشد.

 

وی با انتقاد از اینکه متأسفانه مدیریت شهری را در رویدادهای بین‌المللی و گردشگری«همدان 2018» وارد بازی نکرده‌اند، بیان کرد: هیچگونه برنامه استراتژی و راهبردی در این رویداد بزرگ دیده نشده است و کسی هم پاسخگو نیست.

 

قراباغی تأکید کرد: دولت باید به این شکل پیش می‌رفت که در اجرا و جریان‌سازی رویداد بین المللی «همدان 2018» می‌بایست ناظر گروه‌های داوطلب باشد.

 

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان ادامه داد: تاکنون هرگونه تبلیغات و اطلاع‌رسانی در سطح شهر که قابل مشاهده است، با هزینه شهرداری بوده است.

 

به گفته قراباغی، شهرداری همدان در حد توان اقتصادی خود زیرساختهای گردشگری را مهیا کرده است، همچنین با در نظر گرفتن معافیت‌های ویژه و ارزان‌قیمت، بر حمایت گردشگری تأکید دارد.

 

وی همچنین گفت: به شهرداری همدان توصیه شده است تا کمپین‌های قابل استفاده برای اقامت مسافران و گردشگران آماده‌سازی کنند که این اقدام در پارک ملل واقع در فرودگاه همدان در حال پیگیری است.

 

قراباغی ادامه داد: با ایجاد اقامتگاه‌های مناسب، سیمای منظر شهری احیا می‌شود و  مردم بومی هم از ظرفیتهای شهر بهره‌مند شوند.

 

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه تمامی دغدغه‌های فعالان گردشگری بر مبنای تجربه و علم است؛ بنابراین می‌بایست کمک دهید.

 

قراباغی با بیان اینکه تاکنون بر اساس آموخته‌هایمان پیش رفته‌ایم، افزود: در حال حاضر نیازمند جمع‌بندی نظرات متخصصان و دغدغه‌مندان حوزه های مختلف هستیم.

 

وی بر ضرورت ایجاد اتاق فکر تأکید کرد و افزود: بستر ایجاد اتاق فکر با حضور فعالان و دغدغه‌مندان حوزه های مختلف آماده است تا شاید حرکت مثبتی پیش برود و در مسیر مشخص و روشنی، مطالبه‌گری صورت گیرد.

 

قراباغی معتقد است: فعالان گردشگری باید ورود جدی پیدا کنند تا یک جریان مطالبه‌گر شکل بگیرد و از شهرداری، شورای شهر، میراث فرهنگی و... مطالبه گری کنند و ما هم کمک می‌دهیم تا حرکت رو به جلو را پیش بگیریم و خروجی جلسات هم جریان‌سازی مطالبات فعالان مدنی باشد.

 

وی با تأکید بر اینکه باید نقد منصفانه را در دستور کار قرار دهیم، معتقد است: همه مباحث برگرفته از نبود آموزش مناسب است؛ بنابراین باید چاره‌اندیشی شود.

 

* باید تمامی فرصتها را جذب کنیم

 

یکی از فعالان گردشگری استان و استاد دانشگاه در این نشست گفت: کارهای بر زمین مانده ای ‌در حوزه گردشگری همدان مشهود است که باید تعیین تکلیف شوند.

 

ساره پورجهان افزود: تمام تلاش ها صورت میگیرد تا میزبان یک رویداد بین المللی باشیم، اما در این بازه کوتاه مدت و طلایی، همچنان محوریت گردشگری را جدی نمی گیرند.

 

وی برگزاری رویدادهای بین المللی و گردشگری «همدان 2018» را فرصت بزرگی برای توسعه استان دانست و اظهار کرد: باید در حد توان تمامی فرصتها و سرمایه ها را جذب کنیم و بهره برداری داشته باشیم.

 

پورجهان ادامه داد: متأسفانه ظاهر امر این گونه نشان میدهد که مسئولان امر بر روی ماندگاری اثر این رویداد گردشگری نمی اندیشند؛ در حالی که میتواند به عنوان پله ترقی، مقصد را چند درجه توسعه دهد.

 

وی گفت: در همه نقاط دنیا  قاعده بر این است که مقصدهای گردشگری تلاش می کنند که بتوانند میزبانی رویدادهای بزرگ به ویژه بین المللی را به دست آورند، زیرا در طول میزبانی این رویداد، گرچه اغلب زمان محدود است، اما تبلیغات گسترده ای با هزینه های به شدت اندک و رضایتبخش برای یک مقصد گردشگری صورت می پذیرد.

 

این فعال گردشگری استان افزود: از سوی دیگر تلاشهای گسترده سازمانهای متولی و ارگانهای ذیربط برای برگزاری هرچه بهتر رویدادها، موجب توسعه بخش هایی از ساختار اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه می‌شود؛ بنابراین اثر میزبانی و برگزاری یک رویداد به‌ویژه در سطح بین‌المللی، آنقدر مهم و تأثیرگذار است که می تواند روند توسعه جامعه و مقصد گردشگری را چندین مرحله جلوتر ببرد.

 

به گفته پورجهان، آنچه مهم است برون‌داد و اثرات برگزاری و میزبانی این رویداد است که چنانچه به صورت علمی و قاعده‌مند پیش برود، می‌بایست اثرات مثبت آن را در بطن جامعه مشاهده کرد.

 

وی معتقد است: اگر می‌خواهیم شهر را توسعه دهیم، ابتدای امر باید گردشگری بومی را توسعه دهیم که اگر با کیفیت و رضایت‌بخش باشد آن‌وقت در سطح بین المللی هم موفق خواهیم بود.

 

این فعال گردشگری ادامه داد: همچنان منظر شهری ما دچار آلودگی های بصری است؛ در حالی که پایتخت گردشگری آسیایی هستیم.

 

پورجهان با اشاره به پیشنهاداتی در حوزه گردشگری که به طور قطع هر یک برای خروجی مناسب تر نیازمند طرح‌های بلندمدت با حضور فعالان گردشگری هستند، افزود: ایجاد اقامتگاه های ارزان قیمت و حذف چادرزنی در شهر، توجه ویژه نسبت به شناخت ظرفیت تحمل مناطق گردشگری شهر، آموزش و مهارت آموزی افرادی که بیشتر از همه با گردشگران سروکار دارند (به طور مثال رانندگان و فروشندگان به ویژه در حوزه صنایع دستی برای برخورد مناسب با گردشگران) و همچنین انعقاد تفاهم نامه های همکاری با شهرداری و سازمان فنی و حرفه ای در قالب ارائه طرح های مطالعاتی و عملیاتی توسط فعالان و دغدغه مندان گردشگری از جمله پیشنهادات قابل طرح است.

 

وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه از نیمه دهه 80، تمامی دانشگاه های استان به آموزش دانشجویان گردشگری پرداخته‌اند، بنابراین در حال حاضر زمانِ بهره گیری از این نیروهای تحصیلکرده بومی است.

 

وی بر فرهنگسازی مباحث گردشگری تأکید کرد و گفت: باید استانداردهای آموزش تعریف شود تا از مشکلات پیشرو بکاهیم.

 

یکی دیگر از فعالان گردشگری استان همدان هم با اشاره به ضعف های گردشگری در استان، گفت: ما باید برای آموزش نیروهای انسانی فعال در بخشهای دولتی و غیردولتی ورود جدی پیدا کنیم.

 

مهرداد ضیایی‌مهر با تأکید بر آموزش در این حوزه اثرگذار، ادامه داد: در ایجاد زیرساختها بحث صرفا بر روی بنا نیست، بلکه باید بّعد نیروی انسانی و آمادگی آنها بر مبنای علمی و عملی هم دیده شود.

انتهای پیام/

 

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان