اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

22. اسفند 1397 - 22:17   |   کد مطلب: 30767
حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی متولد سال ۱۳۵۶ در همدان، دارای مدرک اجتهاد و تحصیل در رشته فقه و اصول، حقوق و قضا و سابقه تدریس در حوزه و دانشگاه، جایگزین آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی، نماینده سابق‌ ولی فقیه در همدان شد.

به گزارش صبح الوند، حجت‌الاسلام مصطفی سلیمانیان، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایسنا منطقه همدان، اظهار کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی موثقی در سال ۱۳۵۶ در شهرستان بهار به دنیا آمد .
وی افزود: در سال ۱۳۷۵ وارد حوزه علمیه همدان شد و با تلمذ در محضر اساتید بزرگ توانست سطح ۱ حوزه را با سطح عالی به پایان برساند، در سال ۱۳۸۰ برای ادامه تحصیل در سطوح ۲ وارد حوزه علمیه قم شد و در همانجا توانست سطوح ۳ و ۴ را نیز به پایان رسانده و مدرک اجتهاد خود را دریافت کند .
سلیمانیان اشاره‌ای به سوابق تحصیلی امام جمعه جوان همدان داشت و ادامه داد: تحصیل در رشته «عمومی حوزوی ـ فقه و اصول» که با اتمام سطح ۴ حوزه، قبولی در آزمون اجتهاد مجلس خبرگان پنجم و سابقه ۱۲ سال تحصیل در درس خارج (فقه، اصول و فلسفه) همراه بود .
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه وی همواره در طول تحصیل جزء طلاب برتر بودند، تصریح کرد: تحصیل در رشته «تخصصی ـ حقوق و قضا» با اتمام سطح ۳ و حقوق خصوصی در این رشته از دیگر سوابق تحصیلی حجت‌الاسلام شعبانی است .
وی از سابقه بیش از ۱۰ سال تدریس نماینده جدید ولی فقیه در استان در سطوح عالی حوزه علمیه قم با تدریس کتب کفایةالاصول در مدرسه آیت‌الله بروجردی(خان) و مدرسه لنگرودی و مدرسه امام کاظم(ع)، تدریس المکاسب و رسائل در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و مدرسه آیت‌الله بروجردی و حلقه ثالثه شهید صدر در مدرسه آیت‌الله بروجردی خبر داد .
 
جایگاه علمی حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی‌
سلیمانیان ادامه داد: تدریس کتب‌المنطق، مکاسب، فلسفه اسلامی، آموزش عقاید و تاریخ عمومی ادیان درموسسه عالی جامعه المصطفی (ص) قم و تدریس ادبیات عرب و تدریس در مراکز دانشگاهی از دیگر سوابق علمی شعبانی است .
وی عنوان کرد: وی تدریس کتب آموزش فلسفه، تفیسر قرآن(مجمع البیان و المیزان)، المکاسب، اصول فقه(حلقه ثالثه شهید صدرره)، اسلام و حقوق بین الملل، مقدمه علم حقوق، فقه اسلامی –دروس تمهیدیه و لمعه در موسسه آموزش عالی حوزوی تهران، شهرری را نیز در کارنامه علمی خود دارند .
این مدرس حوزه ادامه داد: بررسی فقهی، حقوقی سپرده‌های بانکی(پایان نامه دفاع شده سطح ۳) ، مبانی قانون گرایی در اسلام (پایان نامه دفاع شده سطح ۴)( مرتبط با مساله ولایت فقیه) و شرح فارسی بر کتب فقهی و اصولی (کفایه الاصول ،مکاسب و رسایل شیخ انصاری و حلقه ثالثه ) از جمله سوابق پژوهشی وی است .
وی با بیان اینکه حجت‌الاسلام شعبانی مقالات بسیاری در کارنامه علمی خود دارد، گفت: نگارش مقالات مختلف با عناوین مبانی قانون گرایی در اسلام (مقاله برگزیده همایش فقه حکومتی)، مقاله ولایت فقیه و قانونگرایی مقاله فقه و سبک زندگی، مقاله ماهیت گزاره‌های اخلاقی، مقاله روش تحقیق در علم اصول، و مقاله بررسی فقهی جوایز بانکی از دیگر سوابق پژوهشی ایشان است .
سلیمانیان گفت: شعبانی استاد مشاور و راهنما چندین پایان نامه سطح ۳ حوزه برادران و خواهران با عناوین مبانی احکام ثانویه در فقه اسلامی، هرمونتیک و رابطه ان با تفسیر به رای، مبانی فقهی اخلاق نقد در فقه امامیه، بررسی حقوق زنان در کنوانسیون‌های بین‌المللی و فقه اسلامی و مبانی فقهی و قانونی مقابله با فرقه انحرافی عرفان کیهانی بودند .
وی ادامه داد: تحلیل قضایای حقیقه و خارجیه و تاثیر آن در علم اصول، تاثیر بدعت‌های ادبی در تفسیرقرآن، تاثیر اختلاف ادبی در تفسیر آیات کلامی با محوریت آیات ولایی، کامیابی و رستگاری از دیدگاه آیات و روایات، بررسی تطبیقی تحریم موبد در مذاهب خمسه و حقوق مدنی ایران، اصل اولی در شبهات بدوی و تحلیل سنت از منظر کلام و اصول از دیگر عناوین پایان نامه‌هایی است که ایشان مشاوره و هدایت آنها را برعهده داشته‌اند .
 
جایگاه فرهنگی و اجتماعی امام جمعه جدید همدان
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه حجت‌الاسلام شعبانی از سال ۸۵ فعالیت‌های تبلیغی خود را آغاز نموده است، گفت: جوان منتخب فعال در عرصه تبلیغی در سال ۸۷ جزء سوابق تبلیغی ایشان است .
سلیمانیان با بیان اینکه شعبانی در مباحث علمی به ویژه در مباحث اقتصادی، حقوق و فقیه و اصول صاحب نظر است، گفت: حجت‌الاسلام شعبانی در طول تحصیل به دلیل برخورداری از نبوغ بالای علم و آگاهی همواره مورد توجه اساتید برتر حوزه علیمه قم بودند .
این مدرس حوزه اظهار کرد: برگزاری گروه‌های مختلف علمی در قم و همدان به صورت بحث و تبادل نظر با حضور اساتید برجسته دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه با موضوعات مختلف از دیگر سوابق کاری وی است .
وی ابراز کرد: برگزاری کلاس و کارگاه‌های مختلف با موضوعات دینی، فرهنگی و علمی در سطح دانشگاه‌های استان توسط «موسسه فرهنگی و علمی کلامی احیاء» به ریاست حجت‌الاسلام شعبانی، برگزاری و مشارکت در برنامه‌های صدا سیما و دوره‌های ضمن خدمت ویژه فرهنگیان آموزش و پرورش و ارتباط با گروه‌های سیاسی و احزاب مختلف استان از دیگر مواردی است که می‌توان در کارنامه کاری ایشان مشاهده نمود .
سلیمانیان با بیان اینکه ایشان به معنای واقعی نام خویش دوستار پروردگار هستند، گفت: ایشان همواره از ۲۰ سال پیش همزمان با آغازین سال‌های طلبگی خود، جایگاه ویژه‌ای از نظر معنویت در نزد، اساتید و طلاب و علما داشته و دارند .
 
مراسم تودیع و معارفه نماینده جدید ولی فقیه در همدان
وی با بیان اینکه حکم حجت‌الاسلام شعبانی به عنوان نماینده جدید ولی فقیه در استان بیش از ۶ روزی است که توسط مقام معظم رهبری امضاء شده است، گفت: ایشان ساعت ۸ صبح روز جمعه ۲۴ اسفند ماه در استانداری به صورت رسمی حکم خود را دریافت می‌کنند .
این مدرس حوزه اضافه کرد: در همان روز پس از پایان مراسم اداری استانداری ایشان در آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) با مردم دیدار داشته و پس از آن به حسینه امام(ره) جهت اقامه نماز جمعه حرکت خواهند کرد .
سلیمانیان با بیان اینکه حجت الاسلام شعبانی چند روز اخیر با آیت الله نوری همدانی و آیت‌الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور دیدار داشتند اظهار کرد: در این دیدار، آیت الله نوری همدانی، امام جمعه جوان شهر همدان را به مردم داری، ارتباط ویژه با علما و مراکز فرهنگی و دینی سفارش کردند .
وی گفت: دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور نیز از انتخاب شایسته حجت الاسلام شعبانی به عنوان نماینده ولی فقیه استان همدان پس از بیانات مقام معظم رهبری با عنوان بیانیه گام دوم انقلاب ابراز خرسندی نموده و این انتخاب را به فال نیک گرفت .
این مدرس حوزه ضمن قدردانی از زحمات چندساله آیت‌الله طه محمدی امام جمعه سابق شهر همدان گفت: آیت‌الله طه محمدی قبل انقلاب در صحنه جهاد و مبارزه حضور داشتند و در زمان دفاع مقدس نیز حمایت‌های زیادی از جبهه به عمل آورند،سردار شهید همدانی نیز از دوستداران واقعی ایشان بودند .
سلیمانیان ادامه داد: طه‌محمدی از نظر علمی مورد توجه ویژه آیت‌الله جوادی آملی و علامه حسن زاده آملی بودند، آیت‌الله محمدی ضمن ارتباط هفتگی با مدارس، حدود ۱۵ سال امامت جمعه مدارس آموزش و پروش را برعهده داشتند .
وی ابراز کرد: تدریس فقه و فلسفه و عرفان آیت‌الله محمدی در قم و همدان همواره کانون توجه اساتید و فضلای حوزه بوده است، نقش محوری ایشان در ایجاد وحدت بین مسولان استان و حل معضلات نیز مثال زدنی بود، وی به سراسر استان و به طور ویژه به روستاها و مناطق محروم توجه ویژه داشته و خود را در مرکز استان محصور نکردند.

انتهای پیام

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان