اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

13. دى 1399 - 10:15   |   کد مطلب: 34517
بحران نامرئی بر فراز شهرهای ایران؛
داستان بغرنج آلودگی هوا بر مدار ایران می چرخد
همزمان با آنکه روی رشته کوه های الوند سپیدی از برف نشسته اما هاله خاکستری دود، لذت بصری چندانی از این منظره را گرفته و شهر کوهستانی همدان در آستانه آلوده ترین شهر کشور قرار گرفته است.

به گزارش صبح الوند،  چند روزی است که غلظت آلایندگی در برخی کلانشهرها باعث تعطیلی برخی مشاغل و مدارس شده است، این در حالی است که شهر همدان در سال جاری چندین بار بعنوان آلوده ترین شهر در سطح کشور معرفی شد.

در حالی که شهر همدان یک شهر صنعتی نیست، از طرفی جمعیت این شهر با ۵۴۴ هزار نفر در مقایسه با سایر شهرهایی که بیشترین میزان آلودگی را دارند بسیار پایین است و شاید هنوز نام کلانشهر را گرفته باشد اما در آستانه آن است و حداقل شرایط جمعیتی آن را دارا نیست.

آیا شرایط توپوگرافی زمین در این شهر و یا بلند مرتبه سازی ها میتواند در روند تثبیت جریان هوا و عدم تبادل آن با محیط پیرامونی شهر در این تشدید آلودگی هوای شهر تاثیر بگذاره سوالاتی است که باید به آن بپردازیم.

شهر همدان ۵۷ کیلومتر مربع، از مساحت ۲۰۱۷۳ کیلومتر مربعی استان همدان رو تشکیل می دهد و ۵۴۴ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و هفتصد پنجاه هزار نفری استان همدان در این شهر زندگی می کنند.

یعنی ۳۷ درصد از جمعیت استان همدان در کمتر از ۲۸ صدم درصد از پهنه جغرافیایی آن زندگی می کنند.

از طرفی همچنان جمعیت روستاهای استان همدان در حال مهاجرت به مرکز استان و بیرون استان هستند، با این حال مسئولان استان به جای چاره اندیشی برای این معظل، از طریق الحاق روستاهای پیرامونی شهر همدان به فکر گسترش محدوده این شهر و کلانشهر شدن همدان هستند.

این الحاقات و مبحث کلانشهر شدن همدان منجر به تشدید مهاجرت روستاییان به شهر همدان شده است.

دولت و مردم در کلانشهرهای ایران بیشتر درگیر کدام مشکلات محیط زیستی هستند و این مشکلات هزینه هایی را به کشور تحمیل می کند.

عدم تعادل و توازن جمعیتی در پهنه جغرافیایی استان در مبادی مهاجرت ( روستاها) تبعاتی محیط زیستی را به بار می آورد.
[
محمد درویش پژوهشگر و کویر شناس اهل ایران در گفتگو با خبرنگار ما گفت: برای آلایندگی هوا باید شاخص ان در سال گذشته و امسال مقایسه شود که چند روز بالای ۱۰۰ بوده و یا مثلا پاییز سال ۹۹با پاییز ۹۸ تعداد روزهایی که شاخص الودگی از ۱۰۰ بالاتر بوده چند روز است؟

وی با بیان اینکه اراک و اصفهان شاخص آلایندگی آنها از ۲۰۰ هم رد شده گفت: همدان دو ویژگی دارد که باعث می شود بار آلایندگی افزایش پیدا کند یکی کوهستان الوند است که سبب می شود جریان باد متوقف شود و مثل یک مانع طبیعی عمل می کند و همدان در گودال وسط قرار می گیرد و مردم از وسایل گرمایشی بیشتر استفاده می کنند.

وی افزود: همچنین کارخانه ها از مازوت به جای گاز استفاده می کنند و هر روز شاهد افزایش بار آلایندگی خواهیم بود.

درویش با بیان اینکه نیروگاه شهید مفتح از مازوت استفاده می کند گفت: خط مازوت شهید مفتح تا نزدیکی های شهر می آید و همه اینها می تواند مجموعه عواملی باشد که سبب می شود همدان به نسبت برخی از شهرهای صنعتی و جمعیت بیشتری دارند آلوده تر باشد.

وی کوره های اجر پزی را یکی از عوامل الودگی هوا دانست و گفت: در سفر به همدان چند سال پیش کوره های زیادی اطراف ملایر وجود داشت که اعلام کردند بسته می شود اما گویا نه تنها بسته نشده اند بلکه تعداد آنها افزایش یافته که علاوه بر آلودگی ایجاد ذرات میکرو که فشار اسمزی خون را افزایش می دهند و باعث ابتلا به سرطان خون می شود..

وی افزود: بلند مرتبه سازی تاثیر زیادی روی آلودگی ندارد اما برج های بالای ده طبقه مثل بادشکن عمل می کنند و باعث تمرکز آلودگی می شوند.

درویش ادامه داد: هر چقدر جمعیت در یک شهری افزایش پیدا کند در واقع ظرفیت یا برد اکولوژیکی شهر جوابگو نخواهد بود و تبعاتش در قالب فرورفتگی زمین کاهش سطح آبهای زیر زمینی و افزایش آلودگی و پدیده جزیره گرمایی نشان داده می شود.

انتهای پیام/ آ

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان