اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

3. خرداد 1394 - 23:15   |   کد مطلب: 10820
یکی از مهم ترین دلایل مهاجرت روستانشینان استان به مناطق شهری در حداقل 40 سال گذشته همین کمبود آب برای زراعت مطمئن بوده است!

به گزارش صبح الوند، به گفته مسئولان شرکت آب استان، تنها میزان آب موجود در مهمترین سد استان که 60 درصد آب مصرفی از آن تأمین می‌شود 8.8 میلیون مترمکعب است که برای تأمین نیاز مردم بومی همدان با این مقدار آب هم با مشکل مواجه خواهیم بود چه رسد به میهمانان تابستانی استان!

وزارت نیرو جدیدا اعلام کره است که در نیمه نخست سال آبی جاری همدان در کنار 12 استان دیگر کشور در زمره استان های مواجه با تنش آبی شدید قرار گرفت.

با عنایت به اینکه بخش کشاورزی همدان بیش از 90 درصد آب را مصرف می‌کند و صنعت مهم کشاورزی در کنار گردشگری محور توسعه همدان محسوب می‌شود می‌توان گفت اگر راهکارهای لازم برای مصرف در این بخش تدارک دیده نشود با چالش مهمتری به نام تهدید اقتصاد استان نیز روبه‌رو خواهیم بود.

یکی از مهم ترین دلایل مهاجرت روستانشینان استان به مناطق شهری در حداقل 40 سال گذشته همین کمبود آب برای زراعت مطمئن بوده است!

تمام تدابیری که در چند سال اخیر برای بهبود وضعیت آب همدان اندیشیده شده است، نتیجه مطلوبی را به همراه نداشته؛ چراکه در حال حاضر بحران آب در استان حل نشده كه هیچ، سال به سال بدتر هم خواهد شد.

در تابستان سال گذشته آب آشامیدنی مورد نیاز بیش از 100روستای استان به ویژه در فصل‌های کم‌ آب با تانکر از مناطق دیگر حمل می‌شود.

کاهش 43 درصدی بارش‌ها، افزایش دمای هوا و رعایت نکردن الگوی مصرف، تأمین آب را برای مردم دچار مشکل کرده است.

هر چند مسئولان برای تأمین آب از راه‌های مختلف و تسریع پروژه‌هایی همچون انتقال آب از سد تالوار به همدان در تلاش هستند اما هنوز نتایج این تلاش‌ها نتوانسته لب‌های تشنه دشت‌ها و اراضی همدان را تر کند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان