اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

15. مهر 1394 - 17:46   |   کد مطلب: 14205
جولان موش‌ های بزرگ و خطرناک در میدان امام خمینی (ره) که میدان مرکزی پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین است صدای مردم شهر همدان را درآورده است.
میدان مرکزی کلان شهر همدان در تصرف موش ها+عکس

به گزارش صبح الوند، میدان امام خمینی (ره) در خیلی از شهرهای ایران اسلامی، یادگار خاطره است. یادگار میدانی متفاوت، یادآور جایی که همه به هم پیوند می‌خورند. رابطه انسان‌هایی که دوشادوش یکدیگر فارغ از نسبت خانوادگی یا پست سازمانی‌شان با یکدیگر قدم می‌زنند، خرید می‌کنند و البته در خیلی از شهرهای ایران، میدان امام جایی است که مسیرهای مختلف و خیابان‌های مختلف به افراد حق انتخاب می‌دهد.

میدان امام (ره) همدان نیز میدان خاطره‌هاست. بنایی نزدیک به صد سال از عمر آن می گذرد و هنوز مرکز شهر است.

هنوز خیلی از خیابان‌ها از آن منشعب می‌شود. جنب و جوش دارد، میدان امام همدان؛ حتی اگر شب یلدا باشد و باد سردی از بلندای الوند بوزد و تا پوست و استخوان نفوذ ‌کند، باز هم این میدان پابرجاست و پر از شور و پر از همدانی‌هایی است که زمستان را سوغات می‌برند.

طرح و نقشه این میدان توسط مهندس معمار آلمانی کارل فریش تهیه و اجرا شده‌است. با وجود قدمت تقریبا یک قرن هنوز این میدان موقعیت ارتباطی خود را با خیابان‌ها و بازار همدان حفظ کرده‌است. طراحی و اصول خیابان‌کشی یا انشعاب خیابان‌ها از این میدان دایره شکل، به نحوی است که هر چه شهر گسترده‌تر می‌شود، باز غیر مستقیم زیر نفوذ همین میدان مرکزی شهر است.

اطراف میدان امام همدان، دیدنی کم نیست. از آنجا همه جا نزدیک است؛ اما بیشتر از هر چیز خودش دیدنی است؛ جایی که می‌توانی مردم شهر را بشناسی از فقیر و غنی. از کسی که بی‌محابا می‌تواند خریدهای چند ده‌ هزار تومانی کند در این میدان پیدا می‌شود تا مردمی که برای خرید باید اندکی با دقت‌تر به جیب‌شان توجه کنند.

اما حال و روز این شب های این میدان تاریخی اصلا خوب نیست.

اینجا میدان تاریخی کلان شهر همدان است؛ خانه موش‌ها. همان موش‌هایی که ناقل 30 تا 40 نوع بیماری‌اند. دیدن آنها سخت نیست. بعد از تاریکی هوا کمی دقت و حوصله می‌خواهد.

موش این حیوان موزی به نماد این شب های میدان مرکزی همدان تبدیل شده است.

این میهمانان ناخوانده به معضلی بزرگ تبدیل شده اند که حتی ظاهرا از دست گربه‌ های شهر نیز کاری ساخته نیست.

این شب ها اگر سری به میدان امام همدان بزنید با غروب خورشید موش هایی از نژاد رت که جسه ایی بسیار بزرگ و دمی به ضخامت کابل برق دارند و در حال جست و خیز و گردش در میان چمن ها هستند را مشاهده خواهید کرد که با تاریکی هوا مرتب بر تعدادشان افزوده می شود.

یکی از همشهریان همدانی که خود شاهد حضور این موش ها بوده است به خبرنگار ما گفت: نمی دانم متولی این میدان کیست؟ اما از تمامی فعالان عرصه خبر خواهش میکنم و می خواهم تا با اطلاع رسانی از مردم بخواهند که در میان چمن های میدان امام ننشینند، زیرا ادرار و فضولات این موشها بسیار بیماری زا است.

علی صدیق اظهار کرد: اگر این موش ها انسان را گاز بگیرند حتی استخوان را هم می توانند خورد کنند.

وی افزود: این موش ها وقتی گرسنه شوند حتی هم نوعان خود را هم می خورند.

صدیق خطاب به مسئولان همدانی گفت: لطفا برای سلامت همشهریان خود شب به میدان امام (ره) بیایید تا بدانید مشکلات شهر چیست.

وی اظهار داشت: مشکلات مردم و شهر را سوار بر اتومبیل نمی توان مشاهده کرد و باید در شهر قدم هم زد.

این همشهری دلسوز افزود: به کارگر شهرداری همدان  که چمن های میدان را آب می داد وقتی گفتم شماهم این موش ها را می بینید گفت: آری خیلی وقت است اما کسی رسیدگی نمی کند و اینجا شده است شهر موش ها...

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان