اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

6. دى 1395 - 9:25   |   کد مطلب: 23085
اقشار مختلفی در اگاه سازی مردم نسبت به فتنه سال 88 و حماسه سازی نه دی موثر بودند که از جمله انها خبرنگاران، این افسران جنگ نرم بودند که در تقابل با رسانه های خارجی با آگاه سازی صحیح و تبیین حق از باطل نقش موثری در بصیرت افزایی مردم داشتند.

به گزارش صبح الوند، انقلاب اسلامی ایران از بدو امر دستخوش فراز و نشیب های متعددی بوده که به فضل الهی و پشتوانه مردمی آنها را پشت سر گذاشته است هریک از این فراز و نشیب ها و اتفاقاتی مثل آشوبهایی که منافقین در ابتدای انقلاب نوپای اسلامی، ایجاد میکردند  یا 8سال جنگ تحمیلی و یا توطئه هایی همچون فتنه 78 یا 88 به تنهایی برای برچیدن یک نظام در کشور کفایت می کرد اما لطف خداوند، هوشمندی و درایت معمار کبیر انقلاب و پس از ایشان امام خامنه ای با بصیرت و هوشمندی مردم باعث شد تا هیچ یک از این توطئه ها و اتفاقات نتواند به هدف واقعی خود که برهم زدن جمهوری اسلامی در کشور بوده برسند.

 

در این میان در واقع حماسه نه دی ،  حماسه ای بود به وسعت تاریخ، تاریخی از ابتدای انقلاب تا همین امروز بود و نقش بسیار موثری در فروپاشی فتنه های دشمنان انقلاب اسلامی داشت ، که از نقش رسانه ها هم در خلق این حماسه نمی توان غافل بود.

 

بدون شک رسانه ها در هر جریان سیاسی حکم تیغ دو دم را دارد که هم می تواند نقش فتنه را در فتنه گری بازی کند و هم می تواند پرچمدار بصیرت و حقیقت باشد از این رو فتنه برای رسانه ها نیز نوعی آزمایش و سنگ محک است چراکه رسانه هایی که به دنبال آتش افروزی هستند و یا ناآگاهانه مورد سوء استفاده قرار می گیرند با رسانه هایی که به رسالت اصلی خود یعنی روشنگری می پردازند تفاوت دارند.

 

خبرنگار فارس: حماسه 9 دیماه  یادآور اتفاقات تلخ و شیرینی است که در سال 88 رخ داد

از این رو بر آن شدیم تا با برخی از خبرنگاران رسانه های مختلف همدان باب گفتگو را در خصوص حماسه 9 دیماه باز کنیم ،علی فردوسی خبرنگار فارس با اشاره به  نقش مطبوعات در آگاه سازی و اطلاع رسانی حماسه 9 دی ماه گفت:  حماسه 9 دیماه همیشه یادآور اتفاقات تلخ و شیرینی است که در سال 88 رخ داد اتفاقاتی که شیرینی هایش را مردم و تلخی هایش را استکبار جهانی، مسوولان منافق و بی بصیرت رقم زدند که متاسفانه هنوز هم  در حال جبران ضررهای این فتنه سبز هستیم.

 

فردوسی ادامه داد: روشنگری و بیان حقیقت همیشه راهگشا بوده و توانسته در اتفاقات و رخ دادهای تاریخی به خوبی راه درست را نشان دهد چراکه از دیرباز روشنگری ها سینه به سینه انجام می شد و مردم شخصا یک رسانه بودند و امروز نیز هستند اما به مرور زمان رسانه های سرد و گرم، مکتوب و تصویری، مجازی و صوتی به خوبی در اطلاع رسانی ورود پیدا کردند و این روزها عهده دار اطلاع رسانی در جوامع بشری هستند.

 

با چرخیدن قلم یک مسئول عزل یا نصب می شود

این خبرنگار جوان در خصوص اهمیت رسالت رسانه خاطرنشان کرد: امروزه با چرخیدن قلمی یک وزیر، مدیر و مسئولی عزل می شود و یا شخصی به مقامی می رسد که این اهمیت رسانه و تاثیرگذاری آن رانشان می دهد.

 

فردوسی با بیان اینکه یک رسانه باید پلی مطمئن و مستحکم میان مردم و نیازهای آنها باشد بیان کرد: در حال حاضر شاهد این هستیم که استحکام پل رسانه ای منوط به تعداد اسکناس های دریافتی از ارگان ها و جناح هاست که این حرکت یک رسانه را در روشنگری و مطالبه گری کج دار و مریض و در مواقعی کاملا برعکس می کند.

 

اخلاق حرف اول و آخر را در رسانه ها می زند

وی با اشاره به اینکه اخلاق حرف اول و آخر را در رسانه ها می زند اضافه کرد: همواره رسانه های اخلاقی چشم از حقیقت نپوشانده اند و به خوبی در روشنگری ورود پیدا کرده اند. فتنه های اجتماعی سیاسی و... یکی از اتفاقات بحرنجی است که می تواند در یک جامعه رخ دهد چراکه همیشه فتنه را عوامل داخلی می چرخانند و گونه ای قلب یک ملت و جامعه به دنبال متلاشی کردن جامعه خود است که باید گفت این اتفاقات خطرناک ترین حوادثی است که می تواند برای یک جامعه رخ دهد.

 

خبرنگار روزنامه هگمتانه: خبرنگاران در پوشش حماسه 9 دی ماه سنگ تمام گذاشتند

زهرا ذوالفقاری، خبرنگار روزنامه هگمتانه در خصوص حماسه 9 دی ماه اظهار کرد: خبرنگاران به عنوان چشم بیدار جامعه همواره در آگاهی بخشی افکار عمومی نقش بسزا و موثری داشته و دارند و در واقع خبرنگاران و به دنبال آن رسانه های دیداری و نوشتاری در بین مردم از جایگاه ارزشمندی برخوردار هستند و از همین رو می توانند در آگاهی بخشی اجتماعی، فرهنگی سیاسی و اقتصادی نقش داشته باشند.

 

ذوالفقاری با بیان اینکه حماسه 9 دی ماه 88 نیز یکی از مواردی بود که نقش خبرنگاران را به مانند اقشار دیگر جامعه اطلاع رسانی پررنگ تر کرده بود افزود: خبرنگاران با آگاهی بخشی نسبت به فتنه 88 توانستند در تنویر افکار عمومی نقش مهمی ایفا کنند و خود نیز پابه پای مردم کشور در برابر این جریان ایستادند و با آگاهی بخشی به جامعه در حماسه 9 دی شریک شدند. البته آنها علاوه بر این کارها در پوشش حماسه 9 دیماه توسط مردم سنگ تمام گذاشتند و با قلم خود این حماسه بی نظیر را به گوش جهانیان رساندند تا دشمنان بدانند ملت همیشه بیدار ایران با تمام قدرت در برابر دشمن و استکبار جهانی می ایستد.

 

 

رسانه ها در سازماندهی و یا غبارآلود کردن فضای اجتماعی نقش موثری دارند

یکی دیگر از خبرنگاران جوان همدان در خصوص نقش رسانه ها در حماسه 9 دی ماه گفت: رسانه هم در سازماندهی، تحریک و غبارآلود کردن فضای اجتماعی می تواند نقش آفرینی کند و از سوی دیگر زمینه را برای بیان حق و حقیقت فراهم می کند.

 

آنچه در فتنه 88 مشخص شد پخش توهین به ساحت مقدس امام حسین ع و خدشه دار کردن چهره و مسیر جریان فتنه را به ملت ایران نشان داد و خروشی همچون 7، 8 و در نهایت 9 دیماه را در پی داشت.

 

رسانه ها با بیان حقیقت انتخاب را برای مردم آسان کنند

وی با بیان اینکه الزام کار رسانه و مطبوعات هوشمندی و بصیرت است و نه لزوما اینکه چطور خبر نوشته شود تاکید کرد: رسانه ها با انعکاس حقیقت انتخاب را برای عموم مردم آسان می کنند تا حق و باطل از هم مورد تشخیص باشد البته حقیقتی که مبنی بر اخلاق باشد نه اینکه کار به جناح بندی و سیاسی بازی برسد.

 

این خبرنگار با اشاره به اینکه امروز در کشور ما جبهه انقلاب و گفتمان امام خمینی (ره) و امام خامنه ای نشانگر مسیر صحیح است یادآور شد: حرکت رسانه های انقلابی در این مسیر راهگشا و روشنگر است چراکه در حال حاضر می بینیم چندین رسانه انقلابی با تحقیق و بررسی جناح های مختلف و وضعیت های متفاوت روشنگری های لازم را انجام می دهند.

 

خبرنگار روزنامه سپهر غرب: نقش مهم عنصر بصیرت در فروپاشی دشمنان انقلاب

خبرنگار روزنامه سپهر غرب، زهرا بیگدلو  با اشاره به نقش مهم رهبری و بصیرت مردم در فروپاشی قتنه های دشمنان انقلاب اظهار کرد:  فتنه 88 از جمله اتفاقاتی بود که با برنامه ریزی هدفمند دشمن و ساده انگاری برخی خواص در داخل کشور همراه شد و انقلاب را بر موج مخاطرات سوار کرد اما ناخدای کشتی انقلاب با درایت و صبوری و حلم، در این طوفان مواج و سهمگین و فضای غبارآلودی که تشخیص حق از باطل را برای بسیاری سخت کرده بود کشتی انقلاب را به ساحل امن و سلامت رساند و این مهم البته با پشتیبانی و بصیرت مردم انقلابی و ولایتمدار نظام اسلامی محقق شد.

 

زهرا بیگدلو تاکید کرد: نکته درخور توجه چه در جریان فتنه و چه اتفاقات پس از آن، عنصر بصیرت بود که در برملاشدن انگیزه های  پنهان و عیان دشمنان خارجی و فتنه گران داخلی نقش موثری داشت و این درست نقطه عطفی بود که خبرنگاران و رسانه ها در آن تأثیر بسزایی داشته و دارند.

 

وی با اشاره به نقش مهم رسانه ها درآگاهی سازی مردم نسبت به فتنه ها گفت: رسانه ها در افشای پشت پرده های فتنه، تبیین اعماق و اهداف آن و بطن و حاشیه این جریان نقش موثری داشتند و تداوم این روند قطعاً برای ممانعت از بروز فتنه های آتی و مقابله با آنها نیز موثر خواهد بود چرا که دشمن دست از دشمنی خود برنداشته و نظام مقدس جمهوری اسلامی هم بر مواضع خود مصمم و پابرجاست بنابراین همواره احتمال بروز فتنه های نو وجود دارد.

 

نقش مهم خبرنگاران در تشخیص حق از باطل

بیگدلو تصریح کرد: رسالت خبرنگاران در چنین مسائلی تعریفی روشن و معین دارد و آن شفاف سازی اذهان عمومی در جهت تشخیص حق از باطل آن هم درست در زمانی است که فضای تشخیص حق از باطل به شدت غبارآلود است.

 

وی با اشاره نقش موثر خبرنگاران همدانی در بصیرت و آگاه سازی مردم در فتنه 88 گفت: قطعاً خبرنگاران همدانی در جریان روشنگری در زمان فتنه 88 و جریانات پس از آن مانند دیگر خبرنگاران کشور با ادای بهنگام و بجای رسالت خود موجب افزایش و تعمیق بصیرت در مردم شده و در خلق حماسه 9 دی نقش ایفا کردند و این رویه در مقابله با فتنه های آتی و جلوگیری از بروز آنها موثر خواهد بود چرا که یکی از اهداف حرفه خبرنگاری و شاید مهمترین رسالت آن، روشنگری و آگاهی بخشی در جامعه است که قطعاً تعالی و رشد جامعه را در پی دارد.

 

خبرنگار روزنامه هگمتانه: رسانه ها سبب معرفی عناصر ریزشی نظام به مردم و خلق حماسه 9 دی شدند

یکی دیگر از خبرنگاران روزنامه هگمتانه  در تشریح نقش رسانه ها در جریان مذکور گفت: به واقع در حماسه نه دی، رسانه های داخلی در تقابل با تبلیغات سوء رسانه های خارجی  به منظور باطل نشان دادن انتخابات در ایران، وارد عمل شدند و در این خصوص سعی شد، عامه مردم  از بصیرت نافذ برخوردار شوند که البته نمی توان از نقش برخی دیگر از رسانه های داخلی در آلوده ساختن فضای به وجود آمده غافل شد.

 

سمیه قاسمی با اذعان به اینکه، فتنه 88 نشان داد که دشمن هنوز هم از نقش عناصر داخلی در سست نمودن پایه های انقلاب اسلامی ایران،غافل نشده است، اظهار کرد: عمده رسانه های داخلی در شرایط به وجود آمده سعی در مهار فتنه و آشکار سازی ابعاد آن  نمودند که این نوع اقدامات سبب شد تا عامه مردم، عناصر ریزشی نظام را بیش از پیش شناخته و بصیرت آنان حماسه خودجوش نه دی را رقم بزند.

 

 

خبرنگار روزنامه هگمتانه  با بیان اینکه، بصیرت عامه مردم در سال 88 پیوندهای ضد انقلابی  چهرهای سیاسی خودباخته داخلی با دولت های غربی را از هم گسست، عنوان کرد: اگرچه بصیرت نافذ، باید در میان همه افراد یک جامعه به وجود آید اما ضروری است خواص یک جامعه در بصیرت افزایی بیش از عامه تلاش نمایند.

 

در پایان باید گفت از آنجایی که مردم نیز خود به عنوان رسانه هستند چراکه این مردم هستند که انتخاب می کنند رسانه ها نقش مهمی در تبیین جبهه حق و باطل دارند و به خوبی می توانند جامعه را کمک کنند مسوولان نیز به عنوان یک رسانه می توانند در تبیین ابعاد مختلف هر اتفاقی تاثیرگذار باشند اما امروز می بینیم پس از 7 سال از فتنه 88 برخی از خواص بی بصیرت همچنان سکوت اختیار کرده اند و موضعی از خود نشان نداده اند که لازم و ضروری است با توجه به فرارسیدن هفتمین سالگرد حماسه نهم دی آنها هم همچون سایر مردم مواضع خود را نسبت به این فتنه شفاف سازند.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان