اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

14. بهمن 1395 - 11:23   |   کد مطلب: 23740
واژه پرستار همواره در ذهن همگان یاداور ایثار و از خود گذشتگی های افرادی است که بی توقع بر بالین بیمارانی حاضر هستند که به گونه ای میتوان گفت تنها درد و رنج خود را به سوی پرستار اورده و دست یاری به سمت او دراز کرده اند، فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار بهانه ای شد تا پای درد دل این قشر از کارکنان زحمت کش جامعه بنشینیم و از زبان خود آنان جویای سختیهای این حرفه باشیم.
مشکلات پرستاران

به گزارش صبح الوند، با سختی‌های فراوانی که در این حرفه وجود دارد در اغلب موارد می‌بینیم که یک پرستار با دلسوزی و ایثار بر بالین بیمار آرامش‌بخش او خواهد شد.

 

حرفه پرستاری ازجمله حرفه هایی  است که اگر به‌طور انسانی و شرعی به انجام وظایف در آن پرداخته شود همواره موردستایش ویژه دین مبین اسلام است.

 

حال باید به دنبال آن بود تا ببینیم با توجه به خطیر و سخت بودن این حرفه، مسئولین تا چه حد به دنبال رفع مسائل و مشکلات این افراد هستند.

 

در همین خصوص گفت‌وگویی با مشاور سلامت معاون سیاسی امنیتی استاندار و مدیر دفتر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان به شرح زیر انجام داده‌ایم:

 

فاطمه شیرانی در بیان اهمیت حرفه پرستاری در جامعه گفت: به دلیل آنکه سلامت مردم در گرو کارکرد صحیح این قشر از کارکنان دولت است لذا لازم است تا به‌طورکلی جامعه به این قشر توجه ویژه نماید.

 

وی افزود: ما همیشه گفته‌ایم زمانی که برای کادر پرستاری مطالبه گری می‌کنیم درواقع برای سلامت مردم مطالبه گری کرده‌ایم، زیرا کادر پزشکی و پرستاری همانند کادر آموزش‌وپرورش و نیروی انتظامی از جمله حرفی است که برای جامعه بسیار مهم و تأثیرگذار بوده و هرچه میزان آرامش معیشتی یک پرستار بیشتر باشد  میزان خطای وی بر بالین بیمار کمتر خواهد بود.

 

شیرانی بیان داشت:  مدتی هست که یک جوی ایجادشده که کادر پرستاری مدام در حال مطالبه گری است که این موضوع درست نیست، زیرا در حال حاضر این افراد بین 6تا 8 ماه است که کارانه و اضافه‌کار دریافت نکرده‌اند، اما بااین‌حال همچنان باجان و دل به بیماران خدمت‌رسانی می‌کنند.

 

*کمبود 800 نفر نیروی پرستاری در استان همدان

مدیر دفتر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: ما نمی‌خواهیم بگوییم همه‌چیز خوب است چرا که در حال حاضر 800نفر کادر پرستاری نسبت به تخت و مراجعین به بیمارستان کمبود وجود دارد.

 

*عدم تعهد سازمان‌های بیمه‌گر به دانشگاه علوم پزشکی

فاطمه شیرانی بیان داشت: باوجود عدم تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر به دانشگاه علوم پزشکی کماکان کادر پرستاری خدمت‌رسانی خود را به نحو صحیح انجام داده و حتی در استان پرستاران داوطلب انجام کارهای خیریه و اجتماعی نیز شده‌اند.

 

وی ادامه داد: روز جمعه هم‌زمان با میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار هم‌زمان با مراسم افتتاحیه پیاده‌روی بوعلی تمام مغازه‌های این خیابان برای نصب پوستر با مضمون خود مراقبتی و سلامت اختصاص داده خواهد شد.

 

 

*پرستاران همچون آتش‌نشانان ازخودگذشته‌اند

وی پرستاری را مطالبه گر برای سلامت جامعه دانست و گفت: همان‌طور که در حادثه پلاسکو همگان از ایثار و ازخود گذشتگی آتش‌نشانان قدردانی کردند باید گفت که، جامعه پرستاران نیز همان‌گونه ازخودگذشتگی دارد، به‌طوری‌که سال گذشته 30نفر از پرستاران در برخورد با بیماران مبتلا به آنفولانزا شدند و یا موارد مشابه این‌چنین.

 

وی در خصوص طرح تعرفه گذاری خدمات نیز بیان داشت: سال‌ها پیش این طرح در مجلس تصویب‌شده، و از طریق مجلس شورای اسلامی و امسال نیز از طریق سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت و درمان در حال پیگیری است.

 

*لزوم مدیریت حرفه پرستاری به‌منظور جلوگیری از تأثیر سوء بر زندگی فرد

در ادامه فاطمه آزاد مدیر بخش پرستاری بیمارستان بعثت همدان در بیان سختی‌های شغل پرستاری گفت: با توجه به اینکه این شغل یک شغل 24ساعته و سخت است که متأسفانه با درد و رنج مردم سروکار داشته و تأثیر منفی که بر روحیه دارد ، اگر درست مدیریت نشود زندگی یک پرستار دچار اختلال خواهد شد.

 

وی در خصوص دریافت حقوق پرستاران گفت: پرستاری شغلی سخت است و خیلی‌ها از میزان حقوق خود ناراضی هستند،اما حتی باوجودآنکه تعویق دریافت حقوق راهم داریم، هیچ‌یک از همکاران در ارائه خدمات به بیمار کم‌کاری نمایند.

 

*همه کارکنان ما دارای بیمه مسئولیت حرفه‌ای هستند

آزاد در رابطه با آشنایی پرستاران از قوانین مربوط به خود گفت: در تمام بیمارستان‌ها کتابچه قوانین وجود دارد و ما تمام کارکنان را بیمه مسئولیت حرفه‌ای کرده‌ایم اما چون در این حرفه باجان انسان‌ها سروکار داریم اگر طبق شرح وظایف عمل شود مشکلی پیش نخواهد آمد.

 

فاطمه آزاد ابراز کرد: در طرح تحول نظام سلامت وزیر بهداشت برای تجهیز اتاق استراحت پرستاران بودجه تخصیص داده است و این اتاق‌ها مجهز شده است.

 

* بازار کار پرستاری خوب است

آزاد در خصوص بازار کار حرفه پرستاری اظهار کرد: خوشبختانه در بازار کار پرستاری مشکلی نداریم و خیلی کم پیش می‌آید که پرستاری بیکار باشد مگر آنکه خودش نخواسته باشد وارد بازار کار شود، و امسال تعداد زیادی از افراد را به‌صورت شرکتی جذب کرده‌ایم که در دریافت حقوق و مزایا ازجمله دریافت کارانه و مرخصی استعلاجی نسبت به افراد رسمی تفاوت چندانی ندارند.

 

*تلاش نظام پرستاری برای حمایت از پرستاران خوب است

در ادامه داود گمار یکی دیگراز پرستاران در رابطه با حمایت‌های نظام پرستاری گفت: این نظام در رابطه با مشکلاتی که بین پرستار و ارباب‌رجوع و پرستار و پزشک پیش می‌آید در حد توان خود با نهایت تلاش  از پرستار حمایت می‌کند، اما همان‌طور که میدانید وزارت بهداشت اگر بخواهیم به جنبه کمی و کیفی آن نگاه کنیم وزارت پزشکی بوده و پزشک سالاری است و پرستار چندان جایگاهی ندارد و مثل زمان ارباب‌ورعیتی الآن هم در دانشگاه علوم پزشکی مخصوصاً وزارت  بهداشت این اتفاق داد می‌افتد.

 

*خیلی وقت‌ها بجای پزشک رزیدنت تنها بر بالین بیمار است

گمار ادامه داد: مثلاً خیلی وقت‌ها پزشک بر بالین بیمار حاضر نمی‌شود و در عوض دانشجوی رزیدنتی عمل را انجام می‌دهد و پول آن را پزشک دریافت می‌کند درواقع به‌گونه‌ای شده کارخانه پول‌سازی برای پزشک، درصورتی‌که قانون این است که پزشک بر بالین بیمار حاضر باشد و به رزیدنت آموزش دهد تا مشکلی پیش نیاید همان‌طور که در اردیبهشت امسال بود که یک رزیدنت قیچی را در شکم بیمار جا گذاشت که اگر جراح حاذق بود چنین اتفاقی نمی‌افتاد.

 

 

*سختی‌های پرستاری فراوان است

گمار در بیان سختی‌های این حرفه گفت: هر پرستار که بخواهد تنها بیمار مدار زندگی کند زدگی‌اش را از دست خواهد داد، زیرا به دلیل سختی‌ها، شب نخوابی و شیفت شب، فشار روحی و جسمی زیاد همه دست‌به‌دست هم می‌دهند تا یا از تربیت فرزندان غافل شود یا مشکلات خانوادگی برایش پیش بیاید.

 

*حقوق و مزایای شغل پرستاری نرمال اما سختی‌هایش زیاد است

وی در خصوص حقوق و مزایای دریافتی پرستاران ابراز کرد: اگر نسبت به حرفه‌های دیگر بخواهیم بسنجیم نباید بی‌انصافی کنیم زیرا یکی از حرف پول‌ساز است و به‌طور مثال نسبت به یک معلم حقوق یک پرستار خیلی بیشتر است اما اگر بخواهیم مقایسه کنیم تعطیلاتی که یک معلم دارد را هیچ پرستاری ندارد و در تمام ایام تعطیل و غیر تعطیل خوشی و ناخوشی موظف است در محیط کار حاضر باشد پس اگر حقوق و مزایایش بالاست به دلیل سختی کار است، اما چیزی که در دریافت حقوق و مزایا بد جا افتاده این است که در پرستاری همیشه خود را با برخی از پزشکان که تخطی کرده و زیاد حقوق می‌گیرند مقایسه می‌کنند، درحالی‌که حقوق پرستاران نرمال است.

 

گمار ضمن ابراز ناخرسندی از عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات گفت:  این قانون در سال 86 تصویب‌شده است اما متأسفانه به دلیل اینکه میگویند بودجه نداریم تاکنون این قانون اجرانشده است.

 

درنهایت باید گفت که شغل پرستاری یکی از سخت‌ترین و آسیب‌پذیرترین حرف است زیرا سروکار این افراد تنها با درد و رنج مردم است پس باید همواره موردحمایت مسئولین قرار گیرند تا این با آرامش خاطر بتوانند به بیماران خدمات‌رسانی کنند زیرا بیمار در آن حالت باید از پرستار آرامش و امنیت روانی دریافت کند.

 

 لذا از مسئولان خواستاریم تا اهمیت به حرفه و جایگاه پزشکی سبب نشود تا حرفه پرستاری کمرنگ دیده شود زیرا با نبود پرستار کار پزشک نیز بی‌نتیجه خواهد ماند.

 

همچنین امید است با همکاری متولیان امر، طرح تعرفه گذاری خدمات که سال‌هاست در مجلس شورای اسلامی تصویب‌شده، بالاخره از هفت‌خان عبور کرده و به مرحله اجراشدن نائل شود.

گزارش از سمیرا قاسمی

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان