اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

25. آذر 1399 - 8:36   |   کد مطلب: 34445
آجیل و میوه مهمان های غایب شب یلدا؛
تنوع میوه ها و کاهش قدرت خرید مردم قصه بلند یلداها
شب یلدا یکی از کهن ترین آیین مردمان ایران زمین است که سعی می کنند با گرمای خانواده سردی این شب طولانی را کم رنگ کنند.
تنوع میوه ها و کاهش قدرت خرید مردم قصه بلند یلداها

به گزارش صبح الوند، ایرانیان در آستانه بلندترین شب سال هستند تا پاییز لباس هزار رنگش را عوض کند و جامه سفید برفی زمستان را به تن کند اما یلدای امسال به دلیل شیوع کرونا این مهمان ناخوانده بصورت دروهمی برگزار نمی شود و سعی شده به صورت مجازی باشد تا هر چه زودتر کرونا را ریشه کن کنیم.

هر سال خانواده های ایرانی در تکاپو برای خرید مایحتاج شب یلدا از میوه ها تا تنقلات هستند اما امسال به حدی تورم و افزایش را داریم که آجیل به کل از سبد خانواده ها حذف شده و میوه ها در آستانه شب یلدا افزایش دو برابری را داشتند.

افزایش قیمت ها را در حالی داریم که اکثر خانواده ها و کسب و کارها بازار کسادی دارند و حتی در هزینه های روزمره خانواده های خود مانده اند.

تنوع میوه ها در بازار بی نظیر است و کمتر محصولی است که در بازار وجود نداشته باشد اما از آن طرف قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و فقط در حد توان و تعداد افراد خانواده می توانند خرید کنند.

یکی از شهروندان همدانی به خبرنگار ما گفت: هفته پیش بهترین انار را ۱۰هزار تومان در بازار خرید کردم و امروز برای همان انار باید ۲۰ هزار تومان بپردازم.

مغازه دار همدانی با اشاره به گرانی برخی میوه ها گفت: قدرت مردم نسبت به سال های قبل خیلی کاهش یافته است و خیلی از خانواده ها را می بینیم که دست خالی از بازار می روند اما ما هم چاره ای نداریم چرا که بار را به قیمت بالا می خریم.

وی افزود: با افرادی مواجه هستیم که زمان پایان کار مغازه ها و بازار به دنبال میوه های خراب مغازه ها می ایند تا برای خانواده خود میوه ای ببرند و دیدن این صحنه ها دردناک است و مناسب جامعه ما نیست.

این شهروند همدانی گفت: سالهاست آجیل از سفره برخی خانواده ها برچیده شده است چرا که مغز برخی خشکبار به کیلویی تا ۳۰۰ هزار تومان می رسد و بهترین مغز گردوی مرغوب در بازار ۳۰۰ هزار تومان است در صورتی که استان همدان منبع این محصول غنی است ولی خیلی از خانواده ها قدرت خرید آن را ندارند.

رضا البرزی، رییس میوه و تره بار همدان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: امسال در قیمت هندوانه کاهش قیمت داشتیم و هر کیلو هندوانه حدود ۴ هزار تومان است که نسبت به پارسال نصف قیمت است.

وی افزود: در توزیع انار هیچ گونه کمبودی در سطح بازار نداریم و قیمت ها چون در میدان بار افزایش یافته و به طبع در بازار همدان افزایش یافته است.

البرزی ادامه داد: مغازه دارانی که تحت پوشش ما هستند مجازند ۱۵ تا ۳۵ درصد بر روی کالاهای خریداری شده سود اعمال کنند که بازرسان در بازار حضور دارند و رصد می کنند که طبق آن فاکتورها باید درصدهای سود رعایت شود و اگر خلاف آن باشد پرونده تشکیل و به مراجع معرفی می شوند.

رییس اتحادیه میوه و تره بار گفت: تعیین کننده قیمت اتحادیه نیست و میدان بار قیمت تعیین می کند و آن هم نسبت به عرضه و تقاضا بالا و پایین می شود و اتحادیه بار فروشان باید پاسخگو باشد.

پروفسور علی کرمی، منتقد سرسخت واردات میوه های لاکچری در گفتگو با خبرنگار صبح الوند گفت: با روستاهایی در سطح کشور مواجه هستم که کابل تلفن روستا را به مدت دو ماه است به سرقت بردند و دولت نمی تواند برای این روستا یک کابل تولید کند که این مردم محرومی بتوانند ارتباط داشته باشند.

وی افزود: تورم در جامعه بیداد می کند و امروز مسولین ما بین مردم زندگی نمی کنند که ببینند برخی مردم در بازار روزها تا ساعت های پایانی می ایستند تا بازار خلوت شود تا بتوانند میوه های خراب را جمع آوری کنند.

کرمی تاکید کرد: به عنوان یک استاد دانشگاه که حدود ۴۰ سال است در این کشور خدمت کنم توان خرید برخی اقلام را ندارم چه برسد به افرادی که شغال مناسبی ندارند و از آن طرف کاخ هایی را در کشور می بینیم که کاخ شاه مقابل آن هیچ است.

وی با اشاره به اینکه این انقلاب به روی پای این قهرمانان جوان و زنان دلاوری که چند جوان دادند بنا شده است و حالا همان خانواده ها دچار مشکل هستند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: تفکر تجمل گرایی و لاکچری زندگی کردن باید از جامعه ایرانی رخت ببندد تا شاهد صحنه های وحشتناکی در جامعه نباشیم.

وی با اشاره به اینکه نزدیک دو سال است که آجیل از سفره مردم برداشته شده گفت: مردم توان خرید کشمش و گردو و بادام را ندارند چرا که گردوی با پوست که در سال های قبل کیلویی ۲۰ هزارتومان بود امسال به ۱۳۵ هزار تومان به فروش می رسد.

کرمی تاکید کرد: در طول دو هفته گذشته قیمت اجناس ۴۰ درصد افزایش یافته است و تورم بالای ۲۰۰ درصد است.

این استاد دانشگاه گفت: اعضای ستاد اقتصادی و ستاد کرونای کشور باید عوض شود چرا که اینها تفکرات درستی ندارند و چشمشان همه به آن طرف مرزهاست.

وی افزود: خیلی از مردم توان خرید اقلام اصلی و ضروری زندگی را ندارند و بارها شاهد تبعیض بین مردم در تمام اقشار هستیم و دولتمردان باید صدای مردم را بشنوند.

انتهای پیام/ آ

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان