اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

24. مرداد 1395 - 21:48   |   کد مطلب: 19475
با وجود آنکه بانک مرکزی و دستگاه های نظارتی به دنبال آن هستند که نقش دلالان را در بازار آزاد ارز کمرنگ کنند، اما یک صراف در این بازار بر این عقیده است که دلالان نقش پررنگی در بازار ندارند و تنها در مجموع حدود 30 میلیارد تومان از سرمایه بازار را در اختیار دارند.

به گزارش صبح الوند به نقل از میزان، برخلاف روزهای گذشته که میزان جنب و جوش دلالان در بازار ارز قابل توجه بود، در طی روز جاری میزان داد و ستد و انرژی دلالان برای خرید و فروش به کمترین میزان خود رسیده است.

این گفته را می توان در نبود تعداد قابل توجه دلالان جستجو کرد و این در حالی است که تعداد بسیار کمی از افراد برای خرید و فروش ارز به بازار ورود کرده اند که دلیل این امر را می توان به برخی اخبار مبنی بر آزادسازی خرید و فروش ارز توسط بانک ها از سوی بانک مرکزی نام برد.

در کنار موضوع ورود بانک‌ها به بازار آزاد ارز، موضوع تک نرخی شدن هم بر روند بازار آزاد تاثیر گذار است که پیش بینی بر آن است که تک نرخی شدن ارز قیمت را کاهش ندهد و تنها قیمت بازار مبادلاتی ارز به نرخ بازار آزاد برسد.

در این رابطه یک صراف بازار آزاد ارز که در منطقه فردوسی مشغول به فعالیت است، به میزان گفت: امکان ندارد با توجه به رویه بازار ارز و اجرای برخی تصمیمات ارزی از سوی بانک مرکزی تک نرخی شدن ارز در بازار آزاد به این زودی ها انجام شود.

وی ادامه داد: با تک نرخی شدن ارز در اقتصاد ایران، امید چندانی به ثبات روند بلندمدت تک نرخی در بازار ارز نیست.

این صراف بازار ارز، نقش دلالان را در بازار ارز بسیار کمرنگ دانست و بیان کرد: دلالان نقشی در تعیین نرخ ارز ندارند و در مجموع سرمایه تمام این افراد شاید در بهترین حالت به 30 میلیارد تومان برسد.

با یک حساب سر انگشتی می توان گفت میزان سرمایه دلالان به دلار حدود 8 میلیون و 500 هزار دلار است.

در بازار آزاد ارز که تعداد دلالان آن بسیار کاهش پیدا کرده است، یک دلال در مواجه با فروش هزار لیر ترکیه، حاضر به پرداخت 1200 تومان برای هر لیر ترکیه بود که البته پیشنهاد معاوضه هزار لیر ترکیه با 300 دلار آمریکا هم بود. که یک حساب سرانگشتی نشان می دهد این دلال هر دلار آمریکا را در تبدیل لیر به دلار 4000 هزار تومان در نظر گرفته است، که اگر فروشنده کمی سادگی کند کلاه بزرگی به سر آن رفته است.

انتظار می رفت در بازار روز جاری به واسطه کاهش سفر به ترکیه در پی ناآرامی های چند وقت اخیر، میزان عرضه لیر ترکیه در بازار نسبت به میزان تقاضا افزایش یابد اما دلالان علاقه بسیاری برای جمع کردن لیر از بازار دارند که این موضوع هم در دل صرافی ها قابل مشاهده است، زیرا یک صراف در واکنش به درخواست خرید لیر ترکیه، اعلام کرد، در صرافی لیر وجود ندارد و اگر فردی لیر خود را به صرافی عرضه کند، بنده آن را در اختیار شما قرار خواهم داد.

یک دلال که قبل از میدان سکه منوچهری زیر سایه‌ای نشسته است، به میزان، در رابطه با سرمایه گذاری در بازار ارز، گفت: بازار ارز تا حدودی متاثر از روزهای تقویم است و به طور مثال در نزدیکی به ایام محرم و صفر به خصوص اربعین باید دینار عراق خریداری و سرمایه گذاری کرد.

وی افزود: بهترین شیوه سرمایه گذاری در بازار ارز خرید دلار است زیرا میزان نوسان آن نسبت به دیگر انواع ارز به ویژه یورو کمتر است.

بزرگترین سوال در زمینه میزان خرید و فروش ارز مسافرتی در بازار آزاد ارز بر آن است که با توجه به ناآرامی های ترکیه سفرهای توریستی به کدام کشور انجام می شود، یک صراف در میدان فردوسی، به میزان گفت: اکثر افراد برای سفر کشور آذربایجان، ارمنستان و تاجیکستان را انتخاب می کنند که حجم خرید منات در این چند روز افزایش یافته است، که البته خرید دلار برای سفر بیشتر از دیگر انواع ارز توصیه می شود.

وی همچنین در رابطه با ارزهای تجاری خاطرنشان کرد: در چند وقت اخیر به واسطه واردات کالا از کشور امارات با وجود آنکه گرمای هوا بر تقاضای درهم امارات تاثیرگذار بوده است اما نوسانات درهم امارات بر نرخ دلار در بازار آمریکا تاثیرگذار بوده است، که البته در کنار درهم و دلار، بازار یوان چین هم گرم است.

گزارش از سپیده پوردشت

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان