اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

9. آبان 1395 - 20:07   |   کد مطلب: 21288
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی از تجمع در روز هفتم آبان بر سر مزار کوروش به شدت انتقاد کرد.

به گزارش صبح الوند به نقل از شفقنا در قم، این مرجع تقلید امروز در دیدار کارکنان وزارت دفاع، با بیان اینکه موضوع انسان ۱۲ بار در قرآن آمده است، اظهار داشت: انسان باید از این آیات درس خداشناسی گرفته و وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

او با بیان این که مسئله هدایت در قرآن مسئله مهمی است، گفت: اصل خلقت در قرآن کریم بسیار مهم است؛ یکی از موضوعات مهم این است که انسان استاد فرزانه ای انتخاب کند و از وجود او بهره بگیرد.

آیت الله نوری همدانی در ادامه سخنان خود، برکت علم را در احترام به استاد دانست و یادآور شد: هر اندازه احترام به استاد بیشتر باشد، برکت علم هم بیشتر می‌شود.

او با اشاره به آفرینش زیبای انسان از خاک و مراحل به وجود آمدن آن گفت: ما از خلقت انسان می‌توانیم به خداشناسی پی ببریم،  کار انبیا و اولیای الهی انسان سازی است و کار انبیا این بوده است که انسان را بسازند؛ چند نفر معصوم بودند که خداوند آنها را از ابتدا کامل آفریده است، در حالی که بقیه انسان‌ها نیاز به خودشناسی و خداشناسی دارند تا کامل شوند و این دنیا مدرسه ای است که انسان باید در آن به تکامل برسد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در ۸۰ جای قرآن کریم از علم تمجید شده است، بیان داشت: علم اولین اصل در مبارزه انبیا با طاغوت است و امام علی (ع) فرموده است:« قیمت هر انسانی به علم اوست»

او دومین اصل انبیا را عقل عنوان کرد و ابراز داشت: انسان علاوه بر این که باید عالم باشد، باید عاقل هم باشد، علم به معنای دانستن و عقل به معنای بصیرت است، یعنی انسان باید بتواند حق را از باطل تشخیص دهد.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) بیان کرد: امام صادق (ع) می‌فرماید:«عقل را بشناسید و لشکریان عقل را بشناسید، در مقابل جهل و لشکریان جهل را بشناسید؛ خداوند عقل را که آفرید، ۷۵ لشکر را معرفی کرد، جهل را هم با ۷۵ لشکر آفرید؛ در وجود هر کسی که عقل خیمه کند، ۷۵ لشکر هم خیمه می‌کند».

او اظهار کرد: آزمایشی که بتواند معین کند که انسان‌ها در چه رتبه ای از عقل هستند، وجود ندارد؛ در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها آزمون‌های مختلفی برگزار می‌شود و می‌توان علم افراد را مشخص کرد، اما عقل انسان‌ها قابل اندازه گیری نیست.

این مرجع تقلید با اشاره به  تجمع روز جمعه عده ای بر سر مزار کوروش گفت: امروز هم افرادی بر سر مزار کوروش می‌روند و طواف می‌کنند، در حالی که انقلاب اسلامی ایران بود که مردم را از استکبار جهانی و استبداد داخلی نجات داد و اسلام را زنده کرد.

او تصریح کرد: امروز با بودن بسیج، سپاه و وزارت دفاع در مملکت چرا باید عده ای بر مزار مقبره کوروش جمع شوند؛ آنها شعارهایی که ما برای رهبر انقلاب اسلامی می‌گوییم، برای کوروش گفتند اما باید بدانند که امروز مملکت ایران یک مملکت اسلامی و انقلابی و دنباله انقلاب پیامبران و ائمه علیهم اسلام است.

آیت الله نوری همدانی، ایمان تعبد و تقوا را اصول دیگر انسان سازی معرفی کرد و گفت: ما باید اصول انسان سازی را در نظر گرفته و به اندازه ای قوی باشیم که کسی جرات تعرض به این انقلاب و نظام را نکند.

انتهای پیام

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان