اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

14. آذر 1395 - 19:36   |   کد مطلب: 22424
تشریح ۱۱۰ روز فعالیت شورای عالی انجمن‌های جانبازان:
اصلاحیه جانبازان بر قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به مسئولین ارسال شد
معاونت حقوقی شورای عالی انجمن‌های جانبازان گفت:قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران موادی را اصلاح کرده اما هیچ کدام اجرا نشده است. هفته گذشته بررسی‌ ما برای قانون جامع جمع بندی شد و یک نسخه از آن را برای مسئولین مربوطه ارسال کردیم.

به گزارش صبح الوند به نقل از تسنیم، نخستین نشست خبری گزارش 110 روزه شورای عالی انجمن‌های جانبازان با حضور رئیس شورا، سخنگو و معاون حقوقی شورا برگزار شد. حسین اسرافیلی رئیس شورای عالی انجمن‌های جانبازان با اشاره به ساختار شورا گفت: شورای عالی انجمن‌های جانبازان متشکل از سه انجمن بزرگ کشوری است که اکثریت جانبازان 70 درصد کل کشور را شامل می‌شود. این سه انجمن شامل انجمن خانه نور ایرانیان بصیر(جانبازان نابینا)، انجمن جانبازان نخاعی و انجمن راست قامتان جانباز(جانبازان دوپاقطع و قطع عضو) می‌باشد. هیئت امنای شورای عالی انجمن‌های جانبازن مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره این سه انجمن است. هر انجمن کارهای خود را تاکنون دنبال کرده است و و اکنون نیز به عنوان ان جی اوهای مردم نهاد این فعالیت‌های صنفی را ادامه می‌دهد.  اما از آنجایی که برخی مشکلات جانبازان به صورت کلی نیاز به پیگیری داشته است انجمن‌های جانبازان شورایی تشکیل دادند تا مسائل جنبی را به صورت گروهی پیگیری کنند.

وی افزود: هرچند که ما مدت‌هاست جلساتی به صورت غیررسمی برگزار کرده‌ایم اما جلسات رسمی ما از مردادماه امسال تشکیل و اساس نامه تنظیم شد که سه انجمن فعالیت را آغاز کردند و سایر انجمن‌هایی که ثبت کشوری شده اند می‌توانند برای پیوستن به شورا درخواست بدهند. خواست ما حمایت از حقوق، شأن و کرامت جانبازان است. ساختار هیئت رئیسه شورا نیز متشکل از رئیس، نایب رئیس، بازرس، دبیر شورا و سخنگوی شورا است. از ابتدا تاکنون 27 جلسه تشکیل دادیم و این جلسات با مسئولان مختلف در رابطه با مشکلات عدیده جانبازان است.

رئیس شورای عالی انجمن‌های جانبازان با رئیس کمیسون اصل 90 مجلس در رابطه با برنامه ششم توسعه و قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران جلسه داشته‌ایم و با مشاور ایثارگران وزارت کشور در رابطه با موضوعاتی همچون مناسب سازی فضاهای شهری، جلساتی داشته‌ایم همچنین با معاون حقوقی دادگستری در رابطه با مناسب سازی مراکز قضایی و حمایت‌های قضایی از ایثارگران و حضور نماینده شورا در دادگستری صحبت‌هایی داشتیم که در جلسه با رئیس دیوان عدالت اداری پیرامون موضوعاتی همچون پیش بینی سازوکار لازم برای حمایت قضایی از ایثارگران و ممانعت از تأخیر در اجرای احکام و جلوگیری از سرگردانی ایثارگران در پرونده‌های قضایی صحبت شده است.

اسرافیلی همچنین خاطرنشان کرد: با رئیس بنیاد شهید و نماینده ولی فقیه در بنیاد پیرامون بحث‌های مختلفی از جمله بحث درمان، حقوقی، کمیسیون پزشکی، معیشت، استخدام، ضعیف بودن قوانین اجرایی، اصلاح آمار منتشر شده از طریق بنیاد، واگذاری مرکز تشکل‌ها و انجمن‌ها به صورت انتخابی و غیره صحبت شده است. در جلسه با قائم مقام بنیاد شهید و معاونین آن در رابطه با تشکیل کارگروه کارشناسی و اعزام به استان‌ها و شهرستان‌ها پیگیری مشکلات اشتغال ایثارگران، برنامه ششم توسعه و دقیق شدن اطلاعات و آمار ایثارگران شفافیت در فرآیند کمیسیون‌ها جلوگیری از تشکیل پرونده و کمیسیون و مراجعه چند باره ایثارگران، ارائه بیمه ایثارگران که با مشکلات جدی مواجه شده است و غیره صحبت‌هایی شده است.

در شورا به دنبال آن هستیم که در ارائه خدمات به ایثارگران عدالت، سرعت و سهولت در نظر گرفته شود

وی ادامه داد: برنامه‌های آینده شورای عالی انجمن‌های جانبازان شامل ادامه جلسات کارشناسی با مسئولین کشوری و لشگری است. همچنین برگزاری هم اندیشی ایثارگران و تشکیل دفاتر استانی از سایر برنامه‌های شورا است. کامل شدن کارگروه‌های تخصصی از جمله کارگروه بهداشت و درمان، تربیت بدنی، آموزش، اشتغال و تحصیل، مسکن و مناسب سازی و قوانین و مقررات و امور مجلس از دیگر برنامه‌های ما است.

رئیس شورای عالی انجمن‌های جانبازان با اشاره به قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، گفت: قانونی که بنیاد شهید مدعی شده است که 45 جلسه کارشناسی و حقوقی برای آن برگزار شده است، با اصرار، گفتیم نسخه‌ای در اختیار ما گذاشته شود. ما سه یا چهار جلسه با معاونت حقوقی شورا و سایر اعضا برگزار کردیم و محتوای آن را طی این جلسات کارشناسی بررسی کردیم در محتوا مواد را ریز به ریز با تبصره‌هایی نوشتیم زیرا با توجه به اینکه خود ما ایثارگر هستیم اشراف کاملی در جزئیات مسائل مطرح شده داریم و عنوان کردیم چنانچه این موارد اجرایی شود ما پیگیر خواهیم بود. معاونت‌های مختلف بنیاد را دعوت کردیم و بر روی ریزموارد آن بحث کردیم. برخی معاونت‌ها اصلا نسخه بنیاد را ندیده بودند.

یوسف مجتهد معاونت حقوقی شورای عالی انجمن‌های جانبازان با اشاره به پیگیری مشکلات گروه‌های مختلف ایثارگری در شورا گفت: پیشتر پیگیری‌ها توسط گروه‌های خاص ایثارگری در دستگاه‌های مختلف صورت می‌گرفت که همین امر مشکلات مختلفی را ایجاد می‌کرد و باعث آشفتگی می‌شد. دوستان ایثارگر با توجه به تجارب گذشته دنبال راه حلی بودند که مسائل را سامان ببخشند. ما در شورا به دنبال آن هستیم که در ارائه خدمات به ایثارگران عدالت، سرعت و سهولت در نظر گرفته شود. نمی‌توانیم ببینیم آنهایی که به دستگاه‌های اجرایی نزدیکتر هستند نتیجه‌ بیشتری از پیگیری‌ها می‌بینند و ایثارگران در حل مشکلاتشان درمانده باشند.

متأسفانه زد و بندهای پشت پرده، اعمال سلیقه و حاشیه‌ها کاری می‌کند که قوانین به حاشیه برود

وی تصریح کرد: نمی‌توانیم بپذیریم که درمان در زمان دفاع مقدس سریعتر از امروزه انجام می‌شده است زیرا با توجه به این گستردگی امکانات حوزه درمان پیشرفت زیادی داشته است. حوزه درمان نسبت به قبل برای ایثارگران بسیار جدی‌تر شده است و فناوری جدید اقتضای این را دارد که سرعت و سهولت را در ارائه خدمات به ایثارگران ایجاد کند ولی مسئولین ما نسبت به این موضوعات دچار غفلت و جهل نسبت به قوانین و مقررات هستند. در دنیا کشورهایی داریم که سابقه جنگ‌ها آن‌ها را در رسیدگی به امور جنگ پیشرو قرار داده است. اما ما در الگو گرفتن در دنیا هم پیشرفتی نداشته‌ایم طبیعی است که با این وجود میزان نارضایتی بیشتر شود. مدیریت خوبی بر منابع ارائه نمی‌شود.

معاونت حقوقی شورای عالی انجمن‌های جانبازان افزود: در بحث تشکیل شورای عالی می‌بایست تعاملی دائمی با مجلس و نیروهای مسلح برقرار شود. زیرا در سه حوزه تصویب، اجرا و نظارت بر قوانین مشکل داریم. اما مشکلات در حوزه اجرا جدی‌تر است. مشکلات بخشی برعهده نهادهای متولی است و برخی دستگاه‌های اجرای آن‌ها در برداشت و تفهیم قوانین مشکل دارند و به این دلیل با مشکلات عدیده مواجه شدیم که باعث می‌شود قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در دوره آزمایشی هم در بسیاری از مواد اجرا نشود. حوزه نظارتی به شدت ضعیف است و در حوزه دستگاه قضا مشکل داریم. بعضی قوانین تصویب می‌شود و در اجرا محقق نمی‌شود. متأسفانه زد و بندهای پشت پرده، اعمال سلیقه و حاشیه‌ها کاری می‌کند که قوانین به حاشیه برود. به دنبال آن هستیم که با یک اجماع و تشکل جامع مسئولین را بازخواست کنیم. به دستگاه قضا هم گفته‌ایم که اگر دستگاه و فردی قوانین را به درستی اجرا نکند از او شکایت می‌کنیم. ما باید جدیت بیشتری داشته باشیم.

جامعه ایثارگری اعتمادش را به متولیان دستگاه‌های ایثارگری مثل بنیاد شهید از دست داده

مجتهد تصریح کرد: تشکل‌های رسمی کشوری دارای مجوز به راحتی می‌توانند خود را به شورا متصل کنند تا جامعه وسیع‌تری از ایثارگران تحت پوشش قرار بگیرد. مباحث مهم ما در این شورا قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران است، متأسفانه جامعه ایثارگری اعتمادش را به متولیان دستگاه‌های ایثارگری مثل بنیاد شهید یا از دست داده و یا ضعیف می‌بیند چون فکر می‌کند هیچ برنامه کاملی از این دستگاه بیرون نمی‌آید پس باید خودش دست به کار شود. ما هم دست به کار شدیم و قانون را بررسی کردیم. در جریان قوانین هم هیچ اصلاحی را نمی‌پذیریم مگر براساس مصوبه مجمع و نماینده ایثارگران.

وی اضافه کرد: هیچ دستگاهی حتی مجلس را کارشناس تر از خود ایثارگران نمی‌دانیم. مجلس کاملا در حال تغییرات است و ما مجبوریم در مورد سابقه همه مسائل با آنها سروکله بزنیم و مطالب را منتقل کنیم. گاهی مدیریت ‌های عالی از سطح مجموعه بنیاد هم در این حوزه ضعف دارد و با تزریق بی انگیزگی و بی تفاوتی در مجموعه کارکنان را با این فضا مواجه می‌کند. این موضوع را به خود آنها منتقل کرده‌ایم. در روند اصلاح رویه نیز مشکل داریم. مسئولین مختلف در جلسات مباحثی را می‌پذیرند اما در اجرا هنوز ضعف وجود دارد. در واقع اراده قوی برای اصلاح موضوعات نمی‌بینیم ما به نیروهای مسلح نیز این ایراد را وارد می‌دانیم. در این قضیه کوتاه آمده و ایثارگران را رها کردند. قوانین در این حوزه دقیق اجرا نمی‌شود و این برای ما درد است.

قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اجرا نشده است/این یک ضعف برای دستگاه است که دائم به قانون اصلاحیه بزند

معاونت حقوقی شورای عالی انجمن‌های جانبازان گفت: از بحث مسکن و درمان که شروع کنیم هیچ کدام از قوانین اجرایی نشده است هدف شورا این است که یک انسجامی برای پیگیری ها به وجود بیاورد. می‌خواهیم در این تعامل اول به سمت اصلاح رویه‌ها برویم که مثلا ایثارگر در شفافیت امور درمانی خود در کمیسیون ها متقاعد شود باید بدانند تعیین درصد او برچه مبنایی انجام شده است. متأسفانه این یک ضعف برای دستگاه است که دائم به قانون اصلاحیه بزند. و حالا وضعیت به گونه‌ای شده که وقتی برای رسیدگی‌ها پیش هر دستگاهی می‌رویم به خاطر عدم رسیدگی می‌گویند بروید شکایت کنید. روال شکایت‌ها سالها طول می‌کشد.

وی افزود: قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران موادی را اصلاح کرده اما هیچ کدام اجرا نشده است. اخیرا با توافق بنیاد شهید و نیروهای مسلح بخشی از احکام گروهی از جانبازان به صورت ناقص اجرا شده است. برای اینکه بگوییم درصدهایی که از سوی مسئولین عنوان می‌شود با واقعیت تطابق ندارد، مستندسازی را پیشنهاد می‌دهیم. هفته گذشته بررسی‌های ما برای قانون جامع جمع بندی شد و یک نسخه از آن را برای مسئولین مربوطه در دولت، مجلس و بنیاد شهید ارسال کرده‌ایم.

وجود شورای عالی انجمن‌های جانبازان مقابله با دستگاه‌ها مثل بنیاد شهید نیست

امیر عقیقی سخنگوی شورای عالی انجمن‌های جانبازان با اشاره به اینکه احزاب و ان جی اوها تریبون جامعه ایثارگری هستند، گفت: وجود شورای عالی انجمن های جانبازان مقابله با دستگاه ها مثل بنیاد شهید نیست بلکه حتی می‌خواهند به این دستگاه‌ها کمک کنند ما آمده ایم به دستگاه‌های مختلف کمک کنیم تا بتوانند در راستای اهدافی که قانون برای آنها تعیین کرده خدمات ارائه کنیم. ما دوره آزمون و خطا و تجربه را در گذشته پشت سر گذاشته‌ایم و حالا برای پیش برد بهتر فعالیت‌ها به کمک دستگاه‌هایی همچون بنیاد شهید آمده‌ایم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان