اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

28. فروردين 1396 - 23:33   |   کد مطلب: 24705
دبیر اجرایی خانه کارگر در همدان با بيان اینکه آمار دقیقی از بیمه‌شدگان و بیکاران به ما داده نمی‌شود و اگر هم باشد منتشر نمي‌كنند، گفت: اینکه در کارگاه‌های استان چند نفر بیکار و چند نفر مشغول به کار هستند مبهم است.

به گزارش صبح الوند به نقل از فارس، چنگیز اصلانی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته کار و کارگر با اشاره به اینکه هر سال بر اساس تکلیف ستاد گرامیداشت هفته کارگر در استان تشکیل و برنامه‌هایی در سراسر استان برگزار می‌شود، اظهار کرد: هفته کارگر از پنجم اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا 11 اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

وی هدف از برگزاری چنین جلساتی را تحقق خواسته‌های به حق کارگران دانست و افزود: در استان همدان 248 هزار کارگر شاغل وجود دارد که 28 هزار کارگری که تا دیروز از هر نظر همت می‌کردند، امروز بازنشسته شده‌اند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان با بیان اینکه در این هفته برای بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی ویژه‌‌برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: پنجم اردیبهشت و نخستین روز از هفته کارگر با عنوان «کارگران در آیین محمدی» ناگذاری شده که تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل از جمله برنامه‌های این روز خواهد بود.

وی روز دوم هفته کارگر را با عنوان «کارگران، سلامت و تامین اجتماعی» خواند و گفت: در این روز مراسم تجلیل از کارگران، حمایت از سلامتی آنها و عیادت از بیماران در برنامه قرار دارد.

اصلانی با تاکید بر اینکه در روز دوم از هفته کارگر تعدادی از کارگران با رهبر انقلاب دیدار خواهند داشت، افزود: برگزاری یازدهمین جشنواره «نشان خدمت به قانون کار» از جمله برنامه‌های جانبی در این روز است.

وی با اشاره به شعار سال از سوی مقام معظم رهبری و تاکید ایشان مبنی بر اشتغال و تولید، گفت: هر میزان که تعداد بیکاران در کشور افزایش داشته باشد امنیت آن کشور در خطر خواهد بود بنابراین باید در زمینه اشتغال فعال‌تر از گذشته باشیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان عنوان روز سوم از این هفته را «کارگران، ایمنی و حوادث» دانست و ادامه داد: دیدار با نمایندگان دولت و مراجع عظام از جمله برنامه‌هاست که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجری این برنامه خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه استان همدان یک استان زرخیز است، یادآور شد: این استان در بخش کشاورزی، معدن و توریسم حرف برای گفتن دارد به همین دلیل باید زمینه داخلی و خارجی را برای این استان فراهم کرد تا در آن سرمایه‌گذاری شود.

اصلانی با بیان اینکه شنیدیم که باید در استان تنگ‌نظری‌ها کنار برود در حالی که اصلاً تنگ نظری وجود ندارد، یادآور شد: اگر کسی تنگ نظر هم وجود داشته باشد این فرد مریض است.

وی با این سوال مبنی بر اینکه آخر تنگ‌نظری به چه چیز؟ افزود: مگر می‌خواهیم کار فسق و فجور و یا کار بدی انجام دهیم! می‌خواهیم سرمایه‌گذاری و کار کنیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر در استان همدان دیدار با استاندار و طرح خواسته کارگران را از جمله برنامه‌ها خواند و افزود: در روز چهارم هفته کارگر، حضور کارگران در نماز جمعه و برنامه پیاده‌روی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه روز پنجم با عنوان «کارگران، توسعه اقتصادی، اجتماعی و زنان کارگر سرپرست خانوار» نامگذاری شده است، یادآور شد: در این روز از زنان سرپرست خانواری که فعال هستند تجلیل به عمل می‌آید.

اصلانی با تاکید بر اینکه در ششمین روز از هفته کارگر به دنبال برگزاری مراسم راهپیمایی هستیم، خاطرنشان کرد: این خواسته قانونی است که هر صنف در یک روز که مختص به آن است خواسته خود را مطرح کند.

وی با اشاره به اینکه احتمال دارد همانند سال گذشته این مهم نادیده گرفته شود، اظهار کرد: دوستان مسئله انتخابات و امنیت پیرامون آن را مد نظر دارند که در این شرایط باز هم درخواست به فرمانداری ارسال شده و منتظر جواب آن هستیم.

* امنیت شغلی مهمترین خواسته کارگران است

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان با اشاره به برنامه‌های آخرین روز از هفته کارگر، گفت: گردهمایی بزرگ کارگران با حضور رئیس جمهور از جمله برنامه‌ها در هفته کارگر خواهد بود؛ ضمن اینکه نشست مشترک تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، میزگرد تخصصی در خبرگزاری‌ها و صدا و سیما و برگزاری محفل انس با قرآن از جمله برنامه‌های جانبی در این روز است.

وی با بیان اینکه حل مشکلات با قانون و مقامات بالادستی امکان‌پذیر است، خاطرنشان کرد: در خانه کارگر فقط مشکلات مطرح و اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد و این در حالی است که دولتی‌ها موظف به اجرای آن هستند.

اصلانی با اشاره به اینکه خانه کارگر یک تشکیلات خودجوش صنفی است، یادآور شد: این تشکل از کارگران تغذیه شده و به وجود آمده است، بنابراین به خود می‌بالم که یک کارگر هستم.

وی با بیان اینکه اگر می‌توانستیم مشکلات جامعه کارگری را خودمان حل کنیم آن زمان کشور تبدیل به گلستان می‌شد، خاطرنشان کرد: تمام برنامه‌هایی که برای این هفته در نظر گرفته شده از مرکز ارسال می‌شود چراکه مجوز خانه‌کارگر همدان از تهران صادر می‌شود.

*مسوولان در مسئله امنیت شغلی یا موضوع را حل نمی‌کنند و یا نصفه رها می‌کنند

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان مسئله مهم و اساسی را برای صنف کارگران امنیت شغلی آنها دانست و تصریح کرد: تا زمانی که کارگر امنیت شغلی و معیشتی داشته باشد نمی‌تواند مسائل دیگر را مطرح و حل کند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در خصوص مسائل امنیت شغلی مسوولان یا مسئله را حل نمی‌کنند و یا آن را نصفه و نیمه رها می‌کنند، افزود: ما حتی برای برخی از برنامه‌ها بودجه نداریم و باید خودمان آن را تامین کنیم.

اصلانی جمع کل کارگران شاغل در بنگاه‌های اقتصادی، خدماتی و تولیدی را 248 هزار نفر خواند و گفت: بیمه این افراد در تامین اجتماعی و شعبه‌های شهرستان همدان صادر شده و کارفرما بر اساس ماده 148 باید آنها را بیمه اجباری کند.

وی با بیان اینکه این افراد باید بر اساس ماده 36 قانون تامین اجتماعی هفت درصد بیمه شوند و 23 درصد را کارفرما به تامین اجتماعی پرداخت کند، یادآور شد: این بهترین آماری است که استاندار در جلسات اشتغال عنوان می‌کند.

*موضوع رعایت حقوق شهروندی هیچگاه رخ نمی‌دهد

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان با اشاره به اینکه آمار دقیقی از بیمه‌شدگان و بیکاران به ما داده نمی‌شود و اگر هم باشد منتشر نمی‌کنند، اظهار کرد: اینکه در کارگاه‌های استان چند نفر بیکار و چند نفر مشغول به کار هستند مبهم است در صورتی که باید بخش صنعت، معدن و تجارت آمار را ارائه دهند که نمی‌دهند.

وی با اشاره هر ساله بر اساس افزایش ناچیز دستمزد ماده 41 قانون کار بر اساس نرخ تورم توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود، گفت: این در حالی است که 14 درصد از آن پرداخت می‌شود.

اصلانی با تاکید بر اینکه از تعداد 248 هزار کارگر در استان همه آنها قراردادی هستند، بیان کرد: بر اساس ماده 10 قانون باید با کارفرما با کارگر قرارداد ببندد و از این قرارداد یک برگ به دست کارگر سپرده شود.

وی با اشاره اینکه متاسفانه این موضوع رعایت حقوق شهروندی هیچ گاه اتفاق نمی‌افتاد، یادآور شد: متاسفانه یک چک سفیدامضا از کارگر در ابتدا گرفته شده و در پرونده کارگر لحاظ می‌کنند و هر زمان کارگر علیه کارفرما شکایت کند چک او را به اداره کار تحویل می‌دهد.

*13 میلیون و 500 هزار نفر کارگر شاغل در کشور وجود دارد

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان با بیان اینکه در کشور 13 میلیون و 500 هزار نفر کارگر شاغل وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد با یک کارگر هم همانند دوران گذشته با او قرارداد بسته نمی‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال 96 حداقل دستمزد روزانه با نرخ یکسان برای تمام کارگران مشمول قانون کار( اعم از قرارداد دائم یا موقت) 309977 ریال است، اظهار کرد: از ابتدای سال سایر سطوح مزدی نیز روزانه 12 درصد مزد ثابت یا به نسبت آخرین مزد سال قبل به اضافه 6768 ریال افزایش پیدا می‌کند.

اصلانی با اشاره به اینکه از هر 10 نفر آموزشی در خانه کارگر هفت نفر از این تعداد را بانوان تشکیل می‌دهند، افزود: این تعداد عمدتا شامل زنان سرپرست‌ خانوار، متاهل و زنان خانه‌دار هستند.

*صدور 2 میلیون و 300 هزار کارت عضویت در کشور

وی با اشاره به اینکه در خانه کارگر همدان برای 45 هزار نفر در سال 95 کارت صادر شده است، گفت: در کشور 2 میلیون و 300 هزار نفر در خانه کارگر ثبت‌نام کرده‌اند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان  در ادامه برگزاری کلاس‌های زبان، خیاطی و آموزش کامپوتر را از جمله کلاس‌های آموزش در خانه کارگر دانست و افزود: 140 نفر دانشجو در دانشگاه علمی و کاربردی داریم که در رشته‌های حسابداری، کامپوتر و مهندسی صنعتی تحصیل می‌کنند.

وی با اشار به اینکه افرادی که در خانه کارگر عضو بوده و در دانشگاه علمی ـ کاربردی تحصیل می‌کنند تا 70 درصد از هزینه را پرداخت می‌کنند، خاطرنشان کرد: زمان برگزاری کلاس‌های این دانشگاه عمدتا چهار بعد از ظهر است که این ساعت برای افراد شاغل بسیار مناسب است.

اصلانی با اشاره به اینکه اکثریت کسانی که در این مرکز فعال هستند یا زمینه کار آنها فراهم شده و یا با همان مدرک مشغول به کار هستند، اظهار کرد: در مدیریت خانه کارگر از توانمندی‌های افراد استفاده می‌کنیم.

وی اشاره‌ای به مسکن کارگری کرد و گفت: در حال حاضر 132 واحد در امیداکباتان در پشت کوی رضا و در قالب مسکن مهر تحویل داده شده که صاحبان املاک دو سال در آن ساکن هستند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان  با بیان اینکه در شهرستان تویسرکان 61 واحد مسکن کارگری مهر ساخته شده که دو سال گذشته 48 واحد آن به صاحبانش تحویل داده شده و مابقی آن در آستانه تحویل است، تصریح کرد: این واحدها به دلیل آنکه در قالب مسکن مهر ساخته شده‌اند باید متقاضیان آنها شرایط تحویل را داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر معیشت و استراحت در برنامه‌های کارگران لحاظ شود می‌توانند نیروی موفقی باشند، یادآور شد: چنین فردی می‌تواند خدمات ارزنده‌ای را به تولید ارائه دهد.

*نباید سر یکدیگر در دادن آمار کلاه بگذاریم

اصلانی با بیان اینکه شاغلان طبق تعریف ساعت بین‌المللی باید هفته‌ای 44 ساعت و ماهیانه 176 ساعت، کار مفید انجام دهد، افزود: ما نباید سر یکدیگر در دادن آمار کلاه بگذاریم.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس آموخته‌هایم کاری که دائم، ادامه‌دار و ارزش اقتصادی و سود دهی برای طرفین داشته باشد از ویژگی‌های کار مفید است، اظهار کرد: نباید تنها یک آمار ارائه شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان با ذکر اینکه باید از خدمات دولت قدردانی کرد اما مشکلات همچنان وجود دارد، یادآور شد: مهمترین مشکل، امنیت شغلی برای سرمایه‌گذاری است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تامین شغلی و معیشت کارگران در شرایط نامناسبی قرار دارد، خاطرنشان کرد: بر اساس رشد تورم امسال باید به کارگران 2 میلیون و 430 هزار تومان پرداخت می‌شد نه 930 هزار تومان که در نهایت با دو اولاد به یک میلیون و 300 هزار تومان برسد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان