اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

10. مرداد 1396 - 10:22   |   کد مطلب: 26051
رییس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آمریکایی ها یک روز بعد از اجرای برجام تحریمهای جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کردند افزود: براساس فرموده مقام معظم رهبری و هم مصوبه مجلس شورای اسلامی می بایست دولت و هیئت نظارت بر اجرای برجام آن را متوقف می کردند.
رییس سابق کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی:

به گزارش صبح الوند،ابراهیم کارخانه ای در گفتگو با صبح الوند با اشاره به هشدارهایی که مقام معظم رهبری در خصوص رابطه با آمریکا داده بودند افزود: آمریکایی ها همانطور که مقام معظم رهبری از ماه ها قبل از مذاکرات جدید هشدار داده بودند قابل اعتماد و پایبند تعهدات خودشان نیستند و در عرصه بین الملل آمریکا به عنوان یک کشور بدعهد و پیمان شکن می باشد.

 

*امریکایی ها مقرراتی که در چارچوپ مافع خودشان باشد قبول دارند

رییس سابق کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آمریکایی ها مقرراتی را قبول دارند که در چارچوب منافع خودشان باشد و منافع بین المللی را براساس منافع خودشان ارزیابی میکنند .

 

وی افزود: هشدارهای لازم به تیم مذاکره کننده داده شد و سرانجام پس از دوسال در برجام توافق کردند.

 

کارخانه ای  با اشاره به بدعهدی های آمریکایی ها افزود: آمریکایی ها یک روز بعد از اجرای برجام یعنی در 27 تیرماه سال 94 یازده شخصیت حقیقی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کردند.

 

وی ادامه داد: این اتفاق در حالی افتاد که مقام معظم رهبری مجوز مشروط برای اجرای برجام صادر کرده بودند که اگر این شروط اجرا و رعایت بشود اجرای برجام بلامانع است.

 

رئیس سابق کمیته هسته ای مجلس نهم افزود: در بند 2 شروط مقام معظم رهبری عنوان شده بود  اگر طرف مقابل امریکا  به هر دلیلی همچون حقوق بشر، تروریست و.... عهدشکنی کرد برجام میبایست متوقف بشود و براساس ماده 3 قانون اقدام متقابل و متناسب مجلس شورای اسلامی در رابطه با اجرای برجام عمل بشود.

 

*در همان روزهای نخست که بدعهدی امریکا مشاهد شد برجام باید متوقف می شد

وی با اشاره به اینکه آمریکایی ها یک روز بعد از اجرای برجام تحریمهای جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کردند افزود:  براساس فرموده مقام معظم رهبری و هم مصوبه مجلس شورای اسلامی می بایست دولت و هیئت نظارت بر اجرای برجام  آن را متوقف می کردند.

 

کارخانه ای خاطر نشان کرد: اگر همان زمان براساس فرموده مقام معظم رهبری و مصوبه مجلس برجام متوقف می شد آمریکایی ها جرات نمی کردند که به دنبال آن پشت همدیگر تحریم های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال و دارایی های ما را نزد خودشان مصادره کنند.

 

وی افزود: در نهایت کار به جایی برسد که قانون مادر تحریم ها را آمریکایی ها علیه جمهوری اسلامی در مجلس خودشان تصویب و اعمال کردند.

 

عضو سابق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگردر همان روز نخست هیات نظارت بر اجرای برجام که مقام معظم رهبری رصد لحظه به لحظه  اجرای برجام را به این هیات محول کرده بود قاطعانه در مقابل نقض عهد امریکایی ها می ایستادند یقینا ما شاهد این همه تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران نبودیم .

 

وی با بیان اینکه برخی مسئولین در خصوص اقدام متقابل در مقابل امریکا فقط حرف و عملی انجام نداده اند افزود: آمریکا هر موقع که تحریمی علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد همه مسئولین اعلام کردند که نقض برجام شده  و ان را محکوم نمودند  و گفتند که  اقدام متقابل انجام میدهیم اما بعد که یک مدت که گذشت موضوع راکد ماند و موضوع مجدد تکرار شد.

 

کارخانه ای  با بیان اینکه یک سناریویی علیه جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا دارد اعمال می شود افزود: از طرفی آمریکایی ها  برجام را نقض کردند و برعلیه جمهوری اسلامی ایران تحریمهای جدید اعمال می کنند از آن طرف می بینیم ترامپ با جسارت اعلام می کند که اگر جمهوری اسلامی به برجام عدم پایبندی نشان بدهد ما تحریمها سختتری را علیه انها اعمال خواهیم کرد.

 

وی ادامه داد: ما تمام تعهدات خودمان را فراتر از آن چیزی که در برجام بوده است انجام دادیم و از طرفی دیگر آمریکایی ها دائما علیه ما  تحریم اعمال می کنند و بعد محکوم هم میشویم به اینکه اگر بخواهیم نقض عهد کنیم  آنگونه رفتار خواهند کرد.

 

*هیات نظارت برجام در مقابل زورگویی های امریکا بایستد

رئیس سابق کمیته هسته ای مجلس نهم تاکید کرد: هیات نظارت بر اجرای برجام که مسئولیت نظارت بر اجرای برجام را پذیرفته که مدافع حق ملت باشد باید در مقابل زورگویی های آمریکایی ها بایستند.

 

وی با اشاره به قرار کردن نام سپاه پاسداران در لیست تحریمهای  تروریستی آمریکا افزود: ما امروز شاهد هستیم با این مصوبه که دارد اجرا میشود سپاه مورد تحریم قرار گرفته است و آیا تحریمی از این بالاتر است ؟

 

کارخانه ای  ادامه داد: اگر سپاه نباشد کشور نیست چون در خارج کشور این شخص حقیقی و حقوقی نمی تواند با 5 هزار پیمانکار قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا که 70 هزار پرسنل دارد  و کلی اشتغال ایجاد کرده است کار کنند.

 

وی افزود: جالب است که در داخل هم امریکایی ها اعلام کردند اگر در داخل کشور کسانی با اینها معامله کنند آنها هم مورد تحریم قرار میگیرند و این در حالی است که بودجه سپاه از دولت تامین میشود و لذا با این اقدام دولت و تمام دستگاهها همه زیر پوشش تحریم قرار می گیرند.

 

عضو سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یعنی 177 نفر تبدیل به هزاران نفر خواهد شد و به همین دلیل است که به این مصوبه آمریکا مادر تحریمها گفته میشود.

 

وی با بیان اینکه هیات نظارت براجرای برجام باید از حقوق مردم دفاع کند افزود: ریس جمهور می فرماید اگر آمریکایی ها بخواهند تحریمی بر علیه ملت ما ایجاد کنند ملت ما قدرتمندانه در مقابل انها می ایستد خوب باید دولت و هیات نظارت بر اجرای برجام که رییس ان ریس جمهور است  در مقابل قدرت طلبی های امریکا بایستد و ملت دفاع و احیای حقوقشان را به دولت واگذار کردند.

 

کارخانه ای  اظهار کرد: به نظر میرسد بیشتر از این  نوع رفتار با امریکا موجب تضییع حقوق ملت ایران میشود و آمریکایی ها جز زبان زور را نمی فهمند.

 

وی با اشاره به استقامت کره شمالی در مقابل آمریکا افزود: کره شمالی در مقابل آمریکا ایستاد و  برنامه هسته ای خودش را قدرتمندانه پیش برد و  و عنوان کرد که اگر بخواهید شلیک کنید شلیک میکنیم و امریکایی ها در مقابل کره شمالی عقب نشینی کردند.

 

رئیس سابق کمیته هسته ای مجلس نهم عنوان کرد: امریکایی ها مصالح سیاسی خودشان را براساس منافع خودشان تنظیم می کنند و اگر بدانند که منافعشان در خطر قرار میگیرد عقب نشینی میکنند  ولی اگر بدانند که با زور و قدرت و سلطه منافعشان بیشتر تامین می شود بر شدت تحریمهای خودشان خواهند افزود.

 

وی با بیان اینکه تمام مذاکرات ما بخاطر برنامه هسته ای بود افزود: الان برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران به کمترین حد خودش رسیده  ولی چرا باز تحریمها را تشدید می کنند؟

 

*هدف امریکایی ها از مذاکرات مسائل هسته ای نبود

کارخانه ای  افزود: این اقدامات آمریکا نشان دهنده این است که هدف آنها از مذاکرت در رابطه با مسائل هسته ای نبوده و اهداف دیگری را از قبل ترسیم کرده بودندو مساله هسته ای را بهانه قراردادند .

 

وی با تاکید مجدد بر اینکه دولت باید  در جهت احقاق حق ملت موضع گیری قاطعانه داشته باشد افزود: آمریکایی ها علیه ما دائما در میدان عمل تحریم های شدیدتری اعمال کنند و ما فقط با حرف جواب انها را می دهیم

 

عضو سابق مجلس شورای اسلامی  در پایان گفت: هم اکنون آمریکایی ها جمهوری اسلامی و اقتصاد ما را به شدت تحت فشار قراردادند و در مقابل انها در میدان عمل باید پاسخ داد نه در صحنه حرف و عباراتی که ارزش عملیاتی ندارد.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان