اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

10. بهمن 1396 - 10:15   |   کد مطلب: 28426
عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه سفارت خانه های ما باید دیپلماسی اقتصادی فعال باشدخاطر نشان کرد: سفارت خانه ها نباید دست به سینه بشینند و فقط نظاره گر این وضعیت نا به سامان تجارت خارجی باشند بلکه بایستی بتوانند بازاریابی کنند وبرای تولیدات داخلی مشتری جذب کنند

عبدالمجید شیخی، اقتصاددان و نویسنده کتاب اقتصاد و برنامه‌ریزی در گفتگو با صبح الوند، با تاکید بر اینکه در خصوص اقتصاد مقاومتی باید چند راهکار کلیدی ارائه شود بیان کرد: در این راستا باید فعالیت های بانکی مشابه ربا را تعطیل کرده و از صفر شروع کنیم.

 

*تمام منابع بانکی باید به سمت تولید سوق داده شود

استاد اقتصاد دانشگاه‌ تهران با بیان اینکه در راستای ارتقاء اقتصاد مقاومتی باید تمام منابع بانکی را به سمت تولید سوق دهیم خاطر نشان کرد: اگر تولید فعال شود هیچ دغدغه و بن بستی برای ایجاد اشتغال و ارتقاء اقتصاد وجود نخواهد داشت.

 

وی با تاکید بر اینکه تولید داخلی باید فعال شود و همچنین از واردات غیر ضروری نیز جلوگیری شود اظهار کرد: در این راستا بایستی ستادهای ایجاد اشتغال و خلق تشکل های اقتصادی در درون معاونت های تخصصی وزارتخانه ها تشکیل و صندوق حمایت از اشتغال نیز فعال شود.

 

*الگوی مصرف مردم باید به سمت کالاهای داخلی سوق داده شود

شیخی در ادامه با بیان اینکه باید الگوی مصرف مردم را به سمت مصرف کالاهای داخلی سوق داد و فرهنگسازی کرد افزود:  بایستی اجتماعی در بین رسانه ها صورت گیرد تا الگوی مصرف صحیح را در میان مردم ترویج کنند.

 

 *مسئولین در مصرف کالاهای داخلی پیش قدم شوند

وی  با تاکید بر اینکه در مصرف کالاهای داخلی مسولین باید خود الگو و پیش قدم شوند اظهار کرد: قدم بعدی در رشد اقتصاد مقاومتی این است که دولت خود را متولی عملی تنظیم بازار بداند.

 

استاد اقتصاد دانشگاه‌ تهران با بیان اینکه تنظیم بازار یک امر فراگیر است و تنظیم بازار نیز در بازار کالاهای ضروری بسیار جدی تلقی شود خاطر نشان کرد: تا تنظیم بازار نباشد نظام عرضه و تقاضا مرتب نمی شود و عملا تولید نمی تواند قوام بگیرد.

 

*تنطیم بازار جز فعالت های عام المنفعه است

شیخی با تاکید بر اینکه قوام تولید به تنطیم بازاراست و یکی از راه های پیاده کردن اقتصاد مقاومتی نیز در کنار کارهای کلیدی حذف سلطه ی دلار و یورو  از سبد ارزی تنطیم بازار است ابراز کرد: دولت در این راستا باید خود را موظف کند به این دلیل که  تنطیم بازار جزو فعالیت های عام المنفعه است و نمی شود آن را به بخش خصوصی سپرد و یک فعالیت عمومی است.

 

*نهاد های بالا دستی امر تنظیم بازار را برعهده بگیرند

وی با بیان اینکه در اقتصاد بخش عمومی جز کالاهای عمومی است  و بخش خصوصی تنها به دنبال منافع خود است گفت: امر تنطیم بازار می طلبد که نهادهای  بالادستی که به دنبال منافع عمومی هستندآن را برعهده بگیرند که این نقش نیز متعلق به دولت است.

 

استاد اقتصاد دانشگاه‌ تهران با تاکید بر اینکه دولت بایستی در کنار امر تنطیم بازار سیاست های تجاری خود را نیزمتناسب با  تقویت تولید داخلی تنظیم کند بیان کرد:سیاست های ولنگاری که دولت روحانی بر اقتصاد حاکم کرده باعث رکورد عمیق در اقتصاد شده است که برای تقویت تولید داخلی باید انواع حمایت ها از تشکل های اقتصادی صورت گیرد به گونه ای که این  حمایت ها می تواند تامین منابع مالی، پولی و همچنین حمایت های بازار یابی برای ایجاد بازار در داخل و خارج از کشور برای فروش محصولات ایرانی باشد.

 

*کمک به شرکت های دانش بنیان و نوظهور مرجعی برای جذب جوانان با استعداد کشور

عضو هیئت علمی دانشگاه یکی دیگر از اقدامات اساسی در  پیاده سازی اقتصاد مقاومتی را کمک به استارت آپ ها و یا شرکت های نوظهور کار آفرین دانش بنیان دانست و تاکید کرد: این مهم می توانند مرجعی برای جذب جوانان با استعداد کشورمان باشد که تماما جویای کار هستند.

 

وی با اشاره به اینکه بخش عده ای ازجوانان با استعداد که جز نیروهای فعال کشور نیز هستند بیکار هستند افزود:  این جوانان را بایستی در این شرکت ها جذب کرد و فن بازاری به وجود آورد.

 

شیخی ارتباط بین صنعت و دانشگاه را تقویت هر چه بهتر استارت اپ های کار آفرین و تقویت ارتباط بین صنایع و شرکت های دانش بنیان توسط دولت دانست و گفت:در این راستا نیزاصلاح نظام تولید و فن آوری برای صنعت فراهم می کنند.

 

*لزوم فعال بودن دیپلماسی اقتصادی در سفارتخانه ها

عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه سفارت خانه های ما باید دیپلماسی اقتصادی فعال باشدخاطر نشان کرد: سفارت خانه ها نباید دست به سینه بشینند و فقط نظاره گر این وضعیت نا به سامان تجارت خارجی باشند بلکه بایستی بتوانند بازاریابی کنند وبرای تولیدات داخلی مشتری جذب کنند وهمچنین در بازاریابی و شناسایی منابع وارداتی و صادراتی به شرکت های کمک رسان باشند

 

شیخی  در پایان با اعلام اینکه سفارتخانه ها باید در جهت هم راستا سازی  سیاست های کشور های طرف معامله کمک های شایان توجهی به کشور داشته باشند افزود: متاسفانه وزارت امور خارجه در این زمینه صفر عمل کرده و تا کنون هیچ عملکرد مناسبی ارائه نکرده است.

 

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان