اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

28. خرداد 1397 - 8:24   |   کد مطلب: 29367
رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان همدان خبر داد:
بیش از ۴۵درصدجرائم فضای مجازی را حوزه خانواده به خود اختصاص داده/دو برابر شدن جرائم مجازی
رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان همدان با بیان اینکه بیش از ۴۵درصد جرائم فضای مجازی را حوزه ی خانواده به خود اختصاص داده است گفت: افراد برای ورود به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی باید دارای علم در خصوص این شبکه باشند.

به گزارش صبح الوند، همزمان با افزایش شبکه های اجتماعی علی الخصوص تلگرام ما شاهد وارد شدن صدمات روحی و اجتماعی فراوانی بر افراد می باشیم، به طوری که بسیاری از اسیب های ناشی از این شبکه ها غیر قابل بازگشت می باشد، جهت بررسی این موضوع مصاحبه ای با سرهنگ فیروز خوش نهاد ، رییس پلیس فتا استان همدان صورت گرفت.

 

*پلیس هیچ گونه مشکلی با پیشرفت تکنولوژی ندارد

سرهنگ فیروز سرخوش نهاد در گفت و گو با صبح الوند، با تاکید بر اینکه پلیس هیچ گونه مشکلی با پیشرفت تکنولوژی ندارد خاطر نشان کرد: پلیس فتا با محصولاتی که در برابر قانون قرار گرفته و قانون نیز برای آن ها مجازات در نظر گرفته است مشکل دارد و برخورد خواهد کرد.

 

وی همچنین در ادامه با تاکید بر اینکه پلیس فتا با رفتار و هنجارشکنی های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برخورد می کند تصریح کرد: هیچ گونه مشکلی بین پلیس فتا و استفاده درست از شبکه های اجتماعی وجود ندارد.

 

وی با بیان اینکه اگر به خوبی های شبکه های اجتماعی اشاره نمی کنیم ملاک بد جلوه دادن این فضاها نیست اظهار کرد:این در حالی است که کارشناسان حوزه ارتباطات فضای مجازی و سواد رسانه ای خوبی هایی برای اینگونه شبکه های اجتماعی تعریف کرده اند.

 

 

رییس پلیس فتا استان با تاکید بر اینکه هر فرد قبل از ورود به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی باید یک پیش نیاز را مد نظر قرار دهد افزود: این مهم نیازمند سنجش توسط خود فرد است که تشخیص دهد آیا نیاز به ورود این شبکه های اجتماعی دارد یا خیر.

 

*ورود به شبکه های اجتماعی نیازمند سواد دیجیتالی است

سرهنگ سرخوش همچنین مرحله دوم برای ورود به شبکه های اجتماعی نیازمند سواد دیجیتالی و نحوه استفاده از دستگاه دانست و گفت: با این وجود فرد باید دارای اطلاعات کافی از دستگاه باشد و بتواند موارد امنیت اینترنتی گوشی را رعایت کند.

 

وی قدم بعدی در راستای ورود به شبکه های مجازی را سواد اینترنتی بالا دانست و ابراز کرد: افراد برای استفاده درست باید مرورگر، آنتی ویروس و موارد دیگر که در استفاده دنیای اینترنت مورد نیاز است را به خوبی بشناسند.

 

*دنیای مجازی از دنیای واقعی بزرگتر شده است

رییس پلیس فتا در ادامه با اشاره به اینکه دنیای مجازی از دنیای واقعی بزرگتر شده است یادآور شد: فردی که وارد فضای مجازی می شود باید توانایی تشخیص و نقد پیام ها را داشته باشد و بداند که این فضاهای مجازی خواه و ناخواه در برخی از موارد تاثیر منفی و مثبت می گذارد.

 

وی با بیان اینکه ممکن است استفاده از این شبکه ها در آموزش افراد تاثیر مثبت گذاشته باشد خاطر نشان کرد: کسانی که می خواهند به این شبکه ورود پیدا کنند باید بدانند که اکنون حوزه ی روابط انسانی تحت تاثیر شبکه های اجتماعی است.

 

*شبکه های مجازی آسیب های بسیاری به روابط خانواده ها وارد کرده است

وی با اعلام اینکه شبکه های مجازی آسیب های بسیاری به روابط خانواده ها وارد کرده است افزود: امروزه بیش از ۴۵درصد از پرونده ها و جرائم ورودی به پلیس فتا در حوزه ی فضای مجازی به خانواده اختصاص یافته است.

 

 

*در گذشته برداشت های اینترنتی غیر مجاز و کلاهبرداری های اینترنتی جزء اولین جرائم بوده

وی در ادامه با بیان اینکه انتشار تصاویر خصوصی، مزاحمت های اینترنتی و ... رفتارهایی است که از نظر اخلاقی به خانواده ها آسیب می رساند گفت: این مهم در حالی است که در گذشته برداشت های اینترنتی غیر مجاز و کلاهبرداری های اینترنتی جزء اولین جرائم بوده است به گونه ای که اکنون حوزه جرائم خانواده بصورت تصاعدی  پیش روی کرده و به عنوان جرم اول در شبکه های مجازی شناخته شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه در راستای استفاده از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی باید روابط انسانی مد نظر قرار داده شود تصریح کرد: شبکه های اجتماعی تاثیر بسزایی بر روابط انسانی دارد که این‌ مهم نیازمند مطالعات دقیق است

 

*فضای مجازی باعث اختلاف بسیاری از زوجین شده است

رییس پلیس فتا استان در ادامه گفتگو  با اعلام اینکه در حوزه ی روابط انسانی سواد رسانه ای بالا می تواند این مهم را مدیریت کند اظهار کرد: استفاده از فضای مجازی تا کنون باعث ایجاد اختلاف در بین بسیاری از زوجین شده است.

 

وی در ادامه یاد آور شد: طبق شنیده هایی از متصدیان و مشاوره های نیروی انتظامی به زوجین اگر در گذشته اعتیاد در میان خانواده و زوجین مشکل ساز بوده است اکنون فضای مجازی در راستای اختلافات میان زوج ها حرف اول را می زند.

 

 

*دو برابر شدن جرائم مجازی

سرهنگ سرخوش از دو برابر شدن جرائم و در مقابل آن نیز دو چندان شدن افزایش دستگیری ها خبر داد و بیان کرد: تمام پرونده های ارجاع داده شده به پلیس فتا از دادستانی است که تماما شاکی خصوصی دارند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه  فضای مجازی از دو تهدید آشکار و پنهان برخوردار است ادامه داد: تهدید های آشکار شامل تولید و انتشار تخصصی محتوا خواهد بود بطوری که متاسفانه در فضای مجازی  محتوایی که منتشر می شود رفرنس ندارد و طبق آمار غیر رسمی بیش از ۹۲درصد حجم مطالب شبکه های اجتماعی منتشر شده در فضای مجازیcopy وpaste است و تنها ۸درصد آن تولید محتوا است که این ۸ درصد را هم بطور قطعی نمی توان گفت که صحت دارد یا خیر.

 

*رواج شایعه از دیگر تهدیدات فضای مجازی

 وی رواج شایعه را از جمله دیگرتهدیدات در این حوزه برشمرد و یاد آور شد: این مهم به گونه ای است که اکنون شاهد رواج شایعات زیادی در فضای مجازی هستیم که برخی از آن ها هدفمند و برخی نیز غیر هدفمند هستند.

 

وی با تاکید بر اینکه در راستای تهدیدات شبکه های اجتماعی و فضای مجازی باید بر روی کالای قاچاق نیز مانور داد  اعلام کرد: در برخی از شبکه های مجازی کالا هایی  با قیمت های مناسب عرضه می شود که پس از بررسی شاهد پایین بودن سطح کیفیت اجناس و یا غیر قابل استفاده بودن آن خواهیم بود و از طرف دیگر متوجه می شویم که آن محصول ساخت داخل کشور نیست و بصورت قاچاق وارد شده است.

 

*از بین رفتن حقوق مولفین از آسیب ها و تهدیدهای فضای مجازی

وی در ادامه از بین رفتن حقوق مولفین را دیگر آسیب ها و تهدیدهای فضای مجازی دانست و اظهار کرد: پلیس فتا با این مسئله بسیار درگیر است به طوریکه شاکیان بسیاری از پرونده های در دست بررسی، توسط هنرمندان و اهل علم هستند.

 

سرهنگ سرخوش هتک حیثیت افراد را از جمله تهدید های آشکار عنوان کرد و افزود: بسیاری از افراد با شوخی انگاری جرم هتک حیثیت می کنند و به راحتی عکس مردم و یا مطالبی را منتشر می کنند که نهایتا با شکایت افراد روبه رو شده و پلیس مجبور به دخالت خواهد شد.

 

 

وی رواج سفینه گری فکری را از جمله تهدیدات ریشه ای فضاهای مجازی برشمرد و تصریح کرد: در شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی آنقدر حجم اطلاعات و موضوعات زیاد است که قدرت حلاجی فرد را گرفته و فرد نمی تواند مطالب را تجزیه و تحلیل کند و یا با آن ها بصورت منطقی رفتار کند این مهم در حالی است که فرد به راحتی از قضیه گذشته و به صورت سطحی آن را می پذیرد و این اطلاعات در فرد انباشته شده و هیچ گونه اطلاعات عمیقی را درفرد  بوجود نمی آورد به طوریکه فرد به راحتی بازیچه شده و تفکرات را قبول می کند بدون آنکه در مورد آن مطلب عمیق فکر کرده باشد.

 

وی در پایان یکی از مهمترین تهدیدات ریشه ای در فضای مجازی را تئوری مارپیچ سکوت دانست و خاطر نشان کرد: این یک موضوع مهم است که باید ایزوله سازی تفکرات مخالف بر اساس تئوری مارپیچ سکوت را یک تهدید جدی فرض کرده و به صورت ویژه به آن پرداخته شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان