اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

31. تير 1397 - 9:16   |   کد مطلب: 29621
با دستور صریح استاندار همدان؛
مجوز معدن در منطقه حفاظت شده ابطال شد
با دستور صریح استاندار همدان در جلسه شورای معادن استان، مجوز معدن سنگ آهن در منطقه حفاظت شده آلموبلاغ اسدآباد ابطال شد.

به گزارش صبح الوند، استاندار همدان در دومین جلسه شورای معادن استان در سالن شهرداری استانداری همدان تصریح کرد: حفاظت بی قید وشرط از مناطق حفاظت شده الزامی است.

 

محمدناصر نیکبخت بیان کرد: حفظ و حراست مناطق حفاظت شده بر انجام عملیات معدن کاری اولویت دارد و مجوزهای معدنی که بدون مجوز در مناطق حفاظت شده استان صادر شده است می بایست لغو گردد.

 

استاندار با تاکید بر ابطال مجوز معدن سنگ آهن در منطقه آلموبلاغ افزود: حفاظت از مناطق حفاظت شده حیات وحش با توجه به تهدید انقراض گونه های جانوری و گیاهی در این مناطق امروی ضروری است.

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان همدان در این جلسه اظهار کرد: درخواست مبنی بر عملیات اکتشافی و احداث معدن در منطقه حفاظت شده آلموبلاغ در سال 1388 به دلیل وجود حساسیت های بالای زیستگاهی و وجود زیستگاه های حیات وحش در معرض خطر با مخالفت اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان مواجه و به درخواست کننده اعلام گردید.

 

عادل عربی افزود: با ارتقای منطقه آلموبلاغ از شکار ممنوع به حفاظت شده در سال 1389 به دلیل وجود قابلیت ها و حساسیت های بالای اکولوژیکی و تنوع زیستی ارزشمند، مطابق قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع، قوانین حاکم بر مناطق چهارگانه که قابل واگذاری به غیر نمی باشند نیز به دستگاه متولی اعلام گردید، لیکن پروانه اکتشافی ماده معدنی بدون استعلام از محیط زیست در سال 1390 از سوی سازمان متولی صادر گردید.

 

وی ادامه داد: با شروع عملیات اکتشافی در منطقه آلموبلاغ، یگان حفاظت محیط زیست با توجه به تخریب منطقه از طریق ایجاد راه دسترسی و عملیات اکتشافی از ادامه اجرای عملیات ممانعت کردند.

 

وی خاطرنشان کرد: اگرچه احداث معــادن و بهره بــرداری از آنها، از جمله فعالیتهای اقتصادی به شمار میرود که میتواند در توسعه و ایجاد اشتغال در هر منطقه نقش مهمی داشته باشد اما با توجه به اینکه تنها 3/2 درصد از استان همدان به مناطق حفاظت شده اختصاص یافته است، گفت: اگر اجازه فعالیت معدنی در این اراضی هم داده شود، چیزی از ذخایر ژنتیکی استان باقی نمی‌ماند.

 

عربی گفت: بسیاری از معادن کشور با وجود درآمدهای اقتصادی، ملاحظات زیست محیطی و شرایط اعلام شده بر روی کاغذ در زمان واگذاری را رعایت نمی کنند که این موضوع، موجب ایجاد خسارت هایی در بخش محیط زیست و منابع طبیعی شده است.

 

وی تصریح کرد: این گونه معادن جدا از اینکه تخریب پوشش گیاهی و زیستگاه های جانوری را سبب شده اند به علت ایجاد تاسیسات و فعالیت های شبانه روزی و ایجاد گرد و غبار در مسیر آلودگی هوا، می توانند به عنوان عامل تشدید ورود ذرات معلق به هوا در سطح استان، خودشان را نشان دهند و موجب آلودگی هوا شوند.

 

وی با اشاره به اینکه نوع بهره برداری بخشی از معادن استان می تواند خسارت های دیگری در بخش خاک استان ایجاد کند، عنوان کرد: به علت رعایت نشدن اصول حفاظت از خاک ها در اطراف معادن شاهد این هستیم که خاک ها در هنگام بارندگی حرکت می کنند و در پایین دست از جمله پشت سدها به شکل رسوب خودشان را نشان داده و نرخ رسوب گذاری افزایش می یابد.

 

عربی بیان کرد: این استان به لحاظ ظرفیت ها و جاذبه ها گردشگری متنوع می تواند به یکی از قطب های گردشگری کشور تبدیل شود و بسیاری از معادن استان به علت جانمایی نامناسب موجب آلودگی بصری در مناطق طبیعی شده اند.

 

گفتنی است منطقه حفاظت شده آلموبلاغ با سیمای کوهستانی وتپه ماهوری در شمال شهرستان اسدآباد و از زیستگاه‌های با اهمیت قوچ ومیش ارمنی در استان است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان