اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

1. خرداد 1398 - 15:20   |   کد مطلب: 31056
برخی عادت دارند که ”مذاكره“ يا ”جنگ“ را آنطوري كه خودشان دوست دارند بزك كنند.

به گزارش صبح الوند، نوعي”مذاكره“ است كه با لبخند و پياده روي توأم است؛ اين هم يك جور مذاكره است اما سياستمداران نادري از اين شيوه استفاده مي كنند. همين ”برخي“، چنان چهره كريهي از جنگ مي سازند كه علاوه بر اين كه از اداي كلمه آن، ترس بر دل آدمي مي نشيند، شما را تنها به انتخاب يك گزينه ترغيب مي كند و آن هم ”مذاكره“ است! يعني شما را در انتخاب ”جنگ يا مذاكره“ در نقطه تعليق قرار مي دهند!

ترس البته خوب است و در علم روانشناسي از آن به عنوان يكي از ويژگي هاي انسان نام برده مي شود؛ ترس از خدا، ترس از عقوبت در آن دنيا، ترس از نداشتن اعمال نيك در اين دنيا، ترس از خوردن مال يتيم، ترس از فريفتن مردم و ترس از اختلاس و ... از آنجا كه ”ترس“ عامل موثري است، جماعتي هستند كه سعي مي كنند از آن در جهت اهداف خود سوء استفاده كنند.

در شرايط سياسي و نظامي فعلي، جا دارد كه دو واژه ”جنگ و مذاكره“ و ”ترامپ“ را مورد مداقه و کنکاش مختصر قرار دهيم.

در تحليل از واژه ”جنگ و مذاكره“ برخي استدلال مي كنند كه وقتي در «دو راهي جنگ و صلح» قرار داريم حتماً مجاب به انتخاب يكي هستیم. لذا، انتخاب جنگ يا صلح يك جبر است. چيزي كه در اين ميان بحساب نمي آيد ”مقاومت“ است. به قطع يقين مي توان گفت كه فرايند جنگ و صلح، الزاماً رسيدن به صلح نيست.

مقام معظم رهبري ـ از مدتها پيش ـ چقدر صريح و با اطمينان خاطر فرمودند: جنگ نخواهد شد، مذاكره نخواهيم كرد. اكنون مي بينيم كه ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، مایک پومپئو وزیر خارجه، جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، برایان هوک مسئول اتاق ایران هر چند جنگ طلب هستند اما بر این نکته تأکید دارند که آمریکا خواهان جنگ با ایران نیست.

آنهايي كه عامدانه به دوراهي جنگ يا صلح اشاره دارند، شك نكنيد كه پياده نظام دشمن بوده و راهبرد دشمن را دنبال مي كنند؛ يعني مذاكره!

و اما در تحليل از واژه”ترامپ“، چنانچه پروسه موضعگيري هاي ترامپ پس از قدم گذاشتن به كاخ سفيد را بدقت بررسي كنيم خواهيم ديد كه ترامپ اهل سياست نيست، اهل معامله است. آنها كه سياسي هستند وقتي يك حرفي مي زنند از حرف آنان چندين لايه مي شود برداشت كرد اما سخنان ترامپ اينطور نيست. ترامپ، خودش است، تاجري است كه حسب الاتفاق روزگار!، وارد سياست شده است. از همان ابتدا هم مي گفت كه برجام به ضرر امريكا تمام شده، «سرمان كلاه رفته» است؛ اين را با ديد تاجر مسلكي مي گفت.

آمريكايي ها در فرهنگ سياسي خود، مذاكره را ضعف و عقب نشيني طرف مقابل خود مي بينند. اوباما نيز همين هدف را دنبال ميكرد اما نتوانست به هدفش برسد. اوباما، ترامپ نبود، اوباما سازش بدون هزينه اي را نمايندگي مي كرد.

اينكه گفته مي شود ”ترامپ ديوانه است“ آيا درست است؟ خيلي ها ـ چه داخلي ها و چه خارجي ها ـ گفته اند كه ترامپ ديوانه است. اگر به قطع يقين بگوئيم كه برخي با ديوانه خواندن ترامپ، هدفي را دنبال مي كنند شايد در قدم اول در باورمان نگنجند. اما اين يك واقعيت است. استفاده از دوگانه هايي همچون ترامپ ديوانه ـ اوباماي مؤدب، ترامپ چاقوكش ـ اوباماي باهوش، آمريكاي بد ـ اروپاي خوب و ... همه اين ها هدف واحدي را دنبال مي كنند؛ تلويحاً مي گويند كه بابا!، با ترامپ طرف حساب نشو، اون آدم ديوانه ايست، ممكنه جنگي راه بيندازه كه كسي نتونه جمعش كنه، پس با خواسته هايش بايد كنار آمد!

ترامپ ديوانه نيست، اما ديوانه وار از منافع آمريكا حمايت مي كند. اگر تمايلات و مواضع ترامپ را بخواهيم با صراحت و صداقت تمام معنا و تفسير كنيم، در پايان اين تونل بي انتهاي مذاكرات، بهترين و دقيق ترين سلاح نقطه زن ما!، بجاي موشك، فلاخن! و يا منجنيق! خواهد بود. به اين مي گويند مذاكره ذلت. از جمهوري اسلامي دور باد.

و اما سياست راهبردي ترامپ چيست؟

ترامپ و مشاورانش بارها و بارها گفته اند كه آنان خواهان فروپاشي نظام جمهوري اسلامي ايران از درون  مي باشند. ترامپ تلويحاً گفته است كه هدف از تنگ كردن طناب تحريم ها اين است كه مردم به كف خيابان بيايند. ترامپ به دنبال شورش! داخلي است و اين مهم را به منافقين بعنوان رأس سوم مثلث واگذار كرده است. همان رأسي كه رهبر معظم انقلاب پس از اغتشاشات 7 دي 96 در سخنراني خود فرمودند:«ضلع سوم هم پادویی سازمان مجاهدين (منافقين) بود...سازمان مجاهدین خلق از ماه‌ها قبل آماده بوده است که کسانی را در داخل کشور پیدا کند که بیایند به مردم فراخوان بدهند و علیه گرانی شعار بدهند... و بعد خودشان بیایند وسط و مردم را هم دنبال خودشان بکشند».

گزارش ها و اظهارات دستگاههاي امنيتي و اطلاعاتي جمهوري اسلامي نيز حاكي از آن است كه دشمن داخلي فعال بيكار ننشسته است:

•  خبرگزاري فارس: پانزده درصد منافقین در خارج از کشور در فضای مجازی ما فعال هستند ،  مدیرکل اداره اطلاعات آذربایجان شرقي: در سال ۹۷ فعالیت سازمان مجاهدین خلق در ایران بیش از سال‌های گذشته بود.

•  مدیرکل اداره اطلاعات آذربایجان شرقي: تعداد 60 نفردر ارتباط با سرپل‌های سازمان مجاهدین شناسایی و دستگیر شده‌اند.

•  مدیرکل اداره اطلاعات آذربایجان شرقی: سازمان مجاهدین خلق ”در صدد موج سواری بر مشکلات اقتصادی جامعه“ است.

•  سيد محمود علوی وزير محترم اطلاعات: با 114تیم تکفیری و116تیم ارتباطی مجاهدین برخورد كرده ايم.

دشمن در داخل بيكار ننشسته و مترصد فرصت است. اين كانون هاي شورشي مستقيماً از سوي مسعود و مريم رجوي خط دهي مي شوند. مدتي پيش مسعود رجوي در پيامي خطاب به كانون هاي شورشي كه از تلويزيون ماهواره اي منافقين پخش گرديد گفت: «كانون هاي شورشي به عنوان جرقه و آتشزنه قيامها وارد كار مي شوند. اين نوك هرم قيامها و معين عمل سمت دهنده و راهنماست».

مريم رجوي نيز نقش انگيزه رساني به اين كانون هاي شورشي را بر عهده دارد و در تازه ترين پيام خود كه در اوائل ماه مبارك رمضان امسال از تلويزيون ماهواره اي منافقين پخش شد، ضمن روحيه دادن به آنها، برايشان دعا كرد و گفت: « ای خدای دگرگونی و انقلاب و آزادی، کانون‌های شورشی و شوراهای مردمی را که در سراسر ایران در حال تلاش و مبارزه‌اند در پناه حمایت خودت بگیر».

آيا روشن شد كه آمريكا به دنبال جنگ نيست؟ آيا روشن شد كه آمريكا به دنبال چيست؟ آيا روشن شد كه مذاكره با آمريكا يك خط انحرافي است؟ ما براي حفظ عزت و شرف جمهوري اسلامي گزينه ديگري هم در اختيار داريم و آنهم مقاومت است.

 

یادداشت از علی صفاری، کارشناس مسائل سیاسی

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان