اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

18. خرداد 1395 - 10:36   |   کد مطلب: 18397
این روزها یافتن خانه ای مناسب در همدان کار دشواری است چرا که به دلیل عدم نظارت مسئولان نرخ ثابتی در این زمینه وجود ندارد و صاحبان املاک براساس سلایق شخصی قیمت ها را تعیین می کنند.

به گزارش صبح الوند، با وجود خانه های خالی زیادی که در همدان وجود دارد یافتن خانه‌ای برای خرید یا اجاره  با قیمت مناسب سخت ترین کار ممکن در همدان است چرا که به دلیل عدم نظارت مسئولان در حال حاضر صاحب خانه ها قیمت های نجومی را برای اجاره دادن و فروش خانه های کوچک و بزرگ تعیین می کنند.

 

این افزایش قیمت ها نشان می دهد که افزایش ساخت و سازها در همدان نقشی در کاهش قیمت مسکن و اجاره بها  نداشته است براین شدم تا به بنگاه های املاک همدان مراجعه کنم و نظر آنان را راجع به این موضوع جویا شوم.

 

یک مشار املاکی در شهرستان همدان با اشاره به اعمال سلیقه‌ای نرخ  مسکن و اجاره‌بها افزود:  باوجود اینکه بازار اجاره‌بها در سال جاری بازار پرتلاطمی نیست اما هم‌اکنون برخی مالکین و مستاجرین نرخ اجاره‌بها را براساس میزان نیاز خود تعیین می کنند و متاسفانه هیچ نظارت  مستقیمی در این امر وجود ندارد.

 

اشکانی  افزود: به همین دلیل نرخ دقیقی در تعیین اجاره بها وجود ندارد اما شواهد نشاندهنده این است که میزان اجاره بها نسبت به سال گذشته افزایش چندانی نداشته است.

 

وی به عومل موثر در قیمت اجاره بها اشاره کرد و گفت: نرخ اجاره به براساس منطقه، سال ساخت ، موقعیت اجتماعی و فرهنگی مکان تغییر می کند.

 

این مشاور املاکی گفت: افرادی هستند که قیمت اجاره خانه 50 متری خود را 600 هزار تومان تعیین می کنند در حالی که قیمت واقعی اجاره چنین خانه ای 300 تومان بیشتر نیست.

 

 

اشکان با بیان اینکه  مسکن مهر نقش موثری در تعیین نرخ اجاره بها نداشت گفت: متاسفانه استقبال چندانی از این طرح صورت نگرفت که در این زمینه لازم است خود دولت مستقیما وارد عمل شود و اگر دولت به وعده‌های خود در قبال تحقق مسکن مهر و تحویل به موقع این واحدها عمل کند به یقین برخی از مستأجران در این مکان ها استقرار پیدا می کنند.

 

در این حین خانواده ای 3 نفره نظر من را به خود جلب کردند که از اعمال سلیقه ای نرخ اجاره بها گله داشتند و برخلاف گفته مشاور املاک شاکی از افزایش نرخ اجاره بها بودند و گفتند: صاحبخانه مکانی که سال گذشته در آن زندگی می کردند نرخ اجاره بها را نسبت به سال قبل افزایش داده است و به همین دلیل تقاضای یک مکان ارزان تر را داشتند.

 

خانم دیگری وارد بنگاه شد و جویای وضعیت مشتری برای مسکن خود شد و گفت: حدود یک سال است که مسکن خود را برای فروش سپرده ام ولی متاسفانه نبود مشتری و رکود بازار مسکن مانع از فروش خانه ام شده است

 

در گزارشی میدانی از وضعیت مسکن در شهر همدان آنچه مسلم است این است که هم اکنون یک واحد آپارتمان نوساز 100 متری در محوطه کلپا با قیمت متری 2 میلیون تومان به فروش و به مبلغ 30 میلیون تومان رهن داده می شود  و یک آپارتمان  100 متری در منطقه خواجه رشید که فاصله چندانی با این منطقه ندارد متری 1 میلیون و 800 به فروش و با مبلغ 10 میلیون تومان رهن داده می شود. که در نهایت می توان نتیجه گرفت افزایش نرخ اجازه بها نرخ ثابتی ندارد و بسته به سلیقه و نیاز صاحبخانه این نرخ ها متغیر است.

 

واضح است که افزایش خود سرانه و بی‌حساب و کتاب اجاره بهای مسکن تنها به دلیل عدم نظارت و جدی نگرفتن قوانین رخ می دهد و در این راستا هیچ یک از دستگاه‌های ذیربط برای ورود به این مسئله خود را مسئول قلمداد نمی کند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان