اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

9. ارديبهشت 1395 - 13:40   |   کد مطلب: 17811
استاندار همدان در ديدار با مدير پروژه تصحيح نسخ الهيات شفا در ايتاليا مطرح کرد:
بوعلي سينا هويت فرهنگي ايرانيان است
استاندار همدان گفت: شيخ الرئيس بوعلي سينا هويت فرهنگي و علمي ايرانيان است و مردم همدان به وجود آرامگاه ابن سينا در اين شهر افتخار مي‌کنند.

به گزارش صبح الوند، محمد ناصر نيکبخت شامگاه چهارشنبه 8 ارديبهشت در ديدار با مدير پروژه تصحيح نسخ الهيات شفا در ايتاليا با تشکر از حضور استاد دانشگاه اسکولا نرماله سوپريوره ( پيزا-ايتاليا) دکتر آموس برتولاچي در همدان، اظهار کرد: از اينکه کار مهم معرفي و تصحيح آثار نابغه هزاره‌ها و مرد بزرگ، بوعلي سينا را به عهده داريد، خوشحال هستم.

وي شيخ الرئيس بوعلي سينا را هويت فرهنگي و علمي ايرانيان دانست و تصريح کرد: انجام پروژه معرفي حکيم هزاره‌ها و ترجمه قسمتي از آثار ابن سينا موجب خوشحالي ما است.

استاندار همدان افزود: دو کشور ايران و ايتاليا داراي تمدن‌هاي بلند و تاريخ بلند هستند که ارتباطات فرهنگي و علمي و اخيرأ ارتباطات تجاري و بازرگاني خوبي بين دو کشور ايجاد شده که اميدواريم فضاي ارتباطات گسترده بعد از سفر رياست جمهوري ايران به ايتاليا و نخست وزير ايتاليا به ايران، بيشتر فراهم  شود.

وي وجود آرامگاه بوعلي در همدان را موجبات افتخار مردم همدان و ايران برشمرد و بيان کرد: در تقويم ايران يکم شهريور به عنوان روز پزشک نامگذاري شده که در اين روز در آرامگاه بوعلي مراسم باشکوهي براي گراميداشت مقام شيخ الرئيس برگزار مي‌شود.

نيکبخت اضافه کرد: در روز پزشک و گراميداشت حکيم هزاره‌ها، فارغ التحصيلان پزشکي در جوار آرامگاه ابن سينا جشن فارغ التحصيلي را برگزار مي‌کنند و من از پرفسور برتولاچي براي شرکت در مراسم سال جاري دعوت مي‌کنم که به همدان تشريف بياورند.

وي در ادامه ، ساختمان آرامگاه بوعلي سينا را جزو ابنيه بسيار ارزشمند و فاخر ايران و همدان دانست و تأکيد کرد: بنياد بوعلي سينا تنها بنياد رسمي است که دولت مجوز داده در استان همدان فعاليت علمي و پژوهشي داشته باشد.

استاندار همدان عنوان کرد:  در بنياد علمي و فرهنگي بوعلي سينا از همه بزرگان علمي در زمينه‌هاي فرهنگي، فلسفه و پزشکي که داراي تبحر هستند از جمله دکتر نجفقلي حبيبي استفاده مي‌شود و اين  بزرگان علمي  از بنياد  حمايت مي‌کنند و دکتر حبيبي از افتخارات علمي ايران محسوب مي‌شوند.

وي افزود: امسال هزارمين سال ورود شيخ الرئيس به همدان است و اين مرد بزرگ دو کتاب قانون  و شفا را در همدان به رشته تحرير درآورده است.

نيکبخت در  بخش ديگري از سخنانش با بيان اينکه از اتحاديه اروپا که براي مطالعه آثار بوعلي همت گماشته تشکر مي‌کنم و گفت: قطعأ بهترين فرد که دکتر برتولاچي است براي  اين مطالعات انتخاب شده است.

وي در ادامه با اشاره به آيت الله محمدي رئيس بنياد بوعلي سينا، اضافه کرد: آيت الله محمدي به بوعلي سينا علاقمندي زيادي دارد و از سوي ديگر بزرگاني چون دکتر حبيبي عاشقانه براي معرفي هر چه بيشتر و بهتر شيخ الرئيس تلاش و اهتمام مي‌کنند.

استاندار همدان بيان کرد: استانداري و استان همدان هر همراهي و همکاري لازم براي توفيق دکتر برتولاچي در مطالعه آثار ابن  سينا لازم باشد، انجام  خواهند  داد.

وي در بخش پاياني سخنانش با اشاره به اينکه بوعلي سينا در تمام افکار و تصميمات خود  بزرگ بود، تصريح کرد: قطعأ هوش سرشار بوعلي ايشان را به همدان هدايت کرد چراکه همدان در طول تاريخ مهد حضور بزرگان علمي بوده و شيخ الرئيس اتفاقي به همدان نيامد بلکه با مطالعه وارد همدان شده است.

* ايجاد ارتباط علمي ايتاليا با بنياد بوعلي در دستور کار قرار گرفت

مدير پروژه تصحيح نسخ الهيات شفا در ايتاليا با بيان اينکه از استقبال و مهمان نوازي گرم همدان، بسيار تشکر مي‌کنم، گفت: از دعوت استاندار براي سفر دوباره به همدان در روز بزرگداشت ابن سينا بسيار خوشحال هستم چراکه دوست دارم با دانشجويان ايراني ارتباط بيشتري داشته باشم.

دکتر آموس برتولاچي افزود: در اين سفر گام مهمي براي همکاري علمي بين ايتاليا و ايران برداشته شده است.

استاد دانشگاه اسکولا نرماله سوپريوره ( پيزا-ايتاليا) اضافه کرد: در اين سفر که به دعوت دکتر ولايتي انجام شده اقداماتي براي ايجاد ارتباطات علمي با مؤسسات علمي و پژوهشي ايران و ايتاليا از جمله بنياد بوعلي سينا صورت گرفت.

انتهای پیام/ج

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان