اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

11. ارديبهشت 1399 - 10:33   |   کد مطلب: 33045
برای آنکه پازل «شهر هوشمند» تکمیل‌ شود، مصوبه طرح‌ «شهاب» با عنوان «شفافيت شوراي شهر و شهرداري همدان؛ ابزار بهره‌‌وري» مورد تصویب قرار گرفت که کمک می‌کند تا نظارت همگانی در شهر را شاهد باشیم.
شهر هوشمند را برای آیندگان به یادگار خواهیم گذاشت

به گزارش صبح الوند، حمید بادامی نجات عضو شورای شهر بمناسبت روز شورا در یادداشتی نوشت: 

شهر هوشمند را برای آیندگان به یادگار خواهیم گذاشت

 

تمامی امور شهری در دوره پنجم شورای شهر همدان به 3 بخش تقسیم می‌شود؛ بخشی از امور شهری منحصراً و کاملا مبتکرانه، متعلق به شورای پنجم است.

بخش دیگر هم روند امور جاری شهرداری و اجرای پروژ‌ه‌های شهری است که به صورت منظم در حال اجرا هستند.

در این بین مواردی نیز وجود دارند که اگر چه در دوره‌های گذشته مرسوم بوده است و به انجام می‌رسیدند، اما در دوره فعلی شورا بنا به مباحث کارشناسی صورت گرفته و جلوگیری از اتلاف منابع، انجام نشده‌اند که این امر، رویکرد منطقی محسوب می‌شود و می‌تواند از نقاط مثبت شورا باشد.

 

* عملکرد شورای پنجم با رویکرد «انسان‌محوری» و «شهروندمداری»

در این میان توسعه فرهنگ کارآفرینی، فناوری، طرح‌های سما «ساماندهی و مناسب‌سازی اماکن و فضاهای شهری»، فکه «فرهنگسرای کسب‌وکار و کارآفرینی شهر همدان»، بهنام «برند همدانی، نماد افتخار ملی» و شهاب «شفافيت شوراي شهر و شهرداري همدان؛ ابزار بهره‌‌وري»، شوراهای اجتماعی محلات، شهر هوشمند، انتخاب شهروند برگزیده، توسعه متوزان در شهر و حرکت به سمت شهر انسان‌محور از ویژگی‌های منحصربه‌فرد، خلاقانه و مبتکرانه شورای پنجم است که به‌عنوان برند ملی، شناسنامه‌دار هستند و به صورت ویژه مورد پیگیری و بررسی قرار گرفته‌اند.

علاوه بر اقدامات شهری در حوزه‌های مختلف، ریزپروژه‌های زیادی به صورت «محله‌محور» در شهر انجام شده است که به صورت چشمگیری مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند و شاهد ایجاد زیرساخت‌های اساسی در شهر بر اساس منفعت مردم، شهر و شهرداری، هستیم.

در مجموع عملکرد شورای پنجم شهر همدان بر اساس اصل «انسان‌محوری» و «شهروندمداری» دنبال می‌شود تا عوارض شهروندان، برای شهروندان هزینه شود.

 

* تقویت فناوری شهر برای  تحقق «شهر هوشمند»

نمایندگان مردم همدان در پارلمان‌شهری همواره نسبت تقویت حوزه فناوری شهرداری همدان برای  تحقق «شهر هوشمند» تأکید داشته‌اند که در این راستا اتفاقات خوبی رقم خورده است.

تحول حوزه الکترونیکی شدن شهرداری در دوره مدیریت‌شهری جدید نسبت به سال‌های گذشته غیرقابل مقایسه است؛ اما این مهم به‌عنوان اولویت سیاست‌های مدیریت‌شهری با شیب ملایم و آهسته‌ای در تمامی بخش‌های مدیریتی، مالی، اجرایی، نظارتی و... به سمت فناوری و شهر هوشمند حرکت می‌کند.

البته قرارداد ایجاد تمامی زیرساخت‌های فناوری شهرداری همدان منعقد شده و این زیرساخت‌ها، روزبه‌روز در حال تکمیل شدن، است.

شورای شهر همدان همچنان مبحث «شهر هوشمند» را دنبال خواهد کرد و در حال ایجاد پلتفرم این مهم هستیم؛ همچنین در این راستا از ظرفیت تمامی دانشگاه‌ها، بنیاد نخبگان، پارک علم و فناوری، مرکز پژوهش‌های شورا و تمامی دانشجویان و شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها بهره‌مند خواهیم شد.

در این میان، لازم به توضیح است؛ تلاش داشتیم طی 2 سال گذشته از تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و استارتاپ‌ها حمایت کنیم که به‌منظور حمایت از قشر نخبه جامعه، تخفیف 90 درصدی برای عوارض پروانه ساختمان‌های فناوری اعمال شد.

 

* شفافیت مدیریت‌شهری برای نظارت همگانی شهر

اما برای آنکه پازل «شهر هوشمند» تکمیل‌ شود، مصوبه طرح‌ «شهاب» با عنوان «شفافيت شوراي شهر و شهرداري همدان؛ ابزار بهره‌‌وري» مورد تصویب قرار گرفت که کمک می‌کند تا نظارت همگانی در شهر را شاهد باشیم.

«شفافیت» یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت‌شهری است؛ از این رو شورای شهر همدان مبحث فن‌آوری اطلاعات و شهر هوشمند را در راستای شفاف‌سازی جزو اولویت‌های بودجه سامانه لحاظ کرده است.

امروز همدان جزو شهرهایی است که به سرعت به سمت هوشمند شدن در حرکت است؛ انتظار می‌رود مردم، ۱۱ نماینده خود در پارلمان شهری را برای تحقق نظارت همگانی همراهی کنند، زیرا قطعاً اجرای کامل مصوبه طرح شهاب که از ابتدای سال ۹۸ مورد پیگیری قرار گرفت، رویداد بزرگی است که با این زیرساخت شهری، لایه‌های پنهان مدیریت‌شهری در معرض دید عموم قرار گیرد.

 

* هدف اقتصادی برای رسیدن به شهر دوستدار کسب‌وکار

شورای شهر در حال ایجاد اکوسیستمی برای حوزه کسب‌وکار و فناوری است؛ از این‌رو با اجرای طرح «فکه» با عنوان «فرهنگسرای کسب‌وکار و کارآفرینی شهر همدان» به‌منظور توسعه و بهبود فضای کسب‌وکار و کارآفرینی در شهر و توانمندسازی شهروندان همدانی در حوزه کسب‌وکار و کارآفرینی با اولویت اقشار آسیب‌پذیر، اقدام داشته است.

در این چارچوب علاوه بر بحث کالبدی شهر و تغییرات اساسی در حوزه اقتصادی، به ایجاد مدرسه کار و کارآفرینی، تقویت مشاغل خانگی و در مجموع رسیدن به «شهر دوستدار کسب‌وکار» پرداخته است.

 

* طرح اجتماعی برای داشتن شهری ایمن و سالم

طرح سما «ساماندهی و مناسب‌سازی اماکن و فضاهای شهری» نیز از دیگر مباحث شورای پنجم بوده که مورد تأکید نمایندگان مردم در پارلمان‌شهری همدان است.

این طرح اثربخش شهری با هدف داشتن شهری ایمن، سالم و مورد استفاده تمامی اقشار جامعه و به منظور ارتقای کیفیت اماکن و فضاهای شهری و مناسب‌سازی آنها برای افراد کم‌توان مصوب شد.

 

* مشارکت در مدیریت شهری با شورای اجتماعی محله

شوراهای اجتماعی محلات، گامی برای ایجاد تحول اساسی در مدیریت‌شهری محسوب می‌شود.

این طرح اثربخش شهری می‌تواند موجب نگاه ریزبینانه‌تر مدیریت شهری به مشکلات محلات و همچنین برانگیختن حس مشارکت شهروندی و مدیریت بهتر شهر و در نهایت موجب افزایش رضایتمندی مردم همدان شود.

اداره این شورا در دستانِ مردم و معتمدان هر محله خواهد بود که ایفای این نقشِ اجتماعی توسط مردم، اتفاق مبارکی در مدیریت شهری محسوب می‌شود و امیدواریم پیگیری و رفع مشکلات و معضلات محلات را شتاب بخشد.

 

* انتخاب شهروند برگزیده در شهر

«جشنواره شهروندان برگزیده همدان» هم از دیگر مباحث مبتکرانه شورای پنجم است در چهارچوب ایجاد تعاملات اثربخش اجتماعی میان شهروندان عامل به وظایف شهروندی و مدیریت شهری برگزار می‌شود.

ارتقای سطح مشارکت شهروندان در امور شهر به عنوان مهمترین گام در مسیر پیشبرد اهداف مدیریت شهری، محسوب می‌شود که برگزاری جشنواره شهروندان برگزیده یکی از گزینه‌های رسیدن به این هدف، است.

 

* پیگیری مسائل شهر، مدیریت‌شهری و موکلان در شورا

طی گذشت کمتر از 3 سال از عمر شورای پنجم، ریاست مرکز پژوهش‌های شورا را در سال نخست برعهده داشتم؛ مرکز علمی و پژوهشی که از دوره چهارم تشکیل شده بود؛ اما فعالیت‎های آن در دوره پنجم شتاب بیشتری گرفت؛ به‌گونه‌ای که این مرکز علمی و پژوهشی از مراکز نمونه کشور محسوب می‌شود و تمامی شهرها و شورای عالی استان‌ها از این ظرفیت مدیریت‌شهری همدان؛ بهره‌مند می‎شوند.

علاوه بر اینکه به عنوان نماینده استان همدان در شورای عالی استان‌ها، تمام همت خود را برای توسعه استان و شهر همدان به‌کار گرفته‌ام، مسائل و مشکلات شهر، مدیریت‌شهری و موکلان خود را در پارلمان شهری دنبال می‌کنم.

از سوی دیگر ریاست کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری شورای عالی استان‌ها را برعهده گرفته‌ام که در این کمیسیون اقدامات قابل‌توجهی در حوزه آموزش شوراهای سراسر کشور داشته‌ایم.

در این بخش ضمن بهره‌گیری از ظرفیت‎های کشور، در حوزه‌های آموزش، پژوهش و نوآوری برای کشور به‌ویژه استان همدان سعی کردیم، قوانینی که جزو محدودیت‌های شورای شهرها و مدیریت شهرها بوده، اصلاح کنیم و پیشنهادات اصلاح را به مجلس شورای اسلامی و هیأت دولت ارسال داشته‌ایم.

 

* و اما...

در نهایت قصد داریم در فرصت باقیمانده شورای پنجم شهر همدان، تمام همت خود را برای به اتمام رساندن برنامه‌های دوره پنجم شورا به‌کار گیریم؛ از این‌رو زیرساخت شهر هوشمند را برای آیندگان به یادگار گذاشته و در کنار آن حوزه شفافیت را ارتقا دهیم و سامانه جامع شفافیت را به مردم عرضه کنیم.

با عملیاتی شدن این امور اساسی در شهر، برخی از اتفاقات تلخ، تخلفات و رانت‌هایی که در گذشته وجود داشته و وجود دارد، کاسته خواهد شد و از سوی دیگر بهره‌وری در شهرداری و شورای شهر همدان بالاتر می‌رود.

 

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان