اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

27. بهمن 1394 - 13:33   |   کد مطلب: 16514
مدیر حوزه علمیه همدان گفت: حمله به شورای نگهبان مخالفت با اندیشه‌های امام(ره) است.
به کسانی که مرز خود را با فتنه‌گران مشخص نکرده‌اند رای ندهیم/ فقهای شورای نگهبان گل سرسبد نظامند

به گزارش صبح الوند به نقل از نافع، آیت ا... سید مصطفی موسوی اصفهانی در نشستی خبری در پایگاه خبری نافع، درباره بحث مهم شورایی کردن رهبری، حمله به شورای نگهبان و مسئله نفوذ غرب پاسخ داد:

 

نافع: یکی از مهمترین دغدغه های رهبر معظم انقلاب نفوذ سیاسی و فرهنگی دشمنان و مهمتر از آن نفوذ در افکار و اندیشه های مسئولان است؛ این موضوع در آستانه انتخابات چه اهمیتی دارد؟

آیت ا... موسوی: نفوذ از مسائل خطرناکی است که مقام معظم رهبری هم هشدار داده است که مواظب باشید نفوذی ها در مجلس خبرگان و شورای اسلامی رسوخ پیدا نکنند چرا که اگر افرادی ناصالح وارد مجلس شوند مثل موریانه ریشه های انقلاب را می جوند که یا انقلاب را تضعیف کرده و یا اگر بتوانند نظام را از بین می برند.

یکی از موارد بسیار مهم در انتخابات آینده چه در مجلس خبرگان و چه در مجلس شورای اسلامی که باید دقیقا رصد کنیم عدم نفوذ افرادی که یا تفکر غربی دارند و خدای ناکرده غیر مستقیم از طرف آنان سخن می گویند و یکی از معیارهای بسیار اصلی این است که اگر اینها که در مجلس خبرگان و شورای اسلامی  کاندید شده اند هنوز فتنه 88 را محکوم نکرده اند یا اگر در فتنه بودند یا اگر در خود فتنه نبودند هنوز حاضر نیستند این فتنه را به صورت علنی محکوم کنند. این یکی از معیارها به نظر بنده است.

نه محکومیت در مجالس خصوصی که بگویند قبول نداریم چون ممکن است خدای ناکرده در مجلس خصوصی چیزی بگویند ولی در فکر ، قلب و عمل چیز دیگری داشته باشند.

یکی از راه ها این است که افرادی که می خواهیم برای مجلس خبرگان انتخاب کنیم و بخواهیم جلوی نفوذ گرفته شود این است که در مجالس عمومی در اطلاعیه ها در فضای مجازی عمومی خودشان را جدا کنند و  آنها را محکوم کنند و سکوت در مساله فتنه را بشکنند چرا که مساله فتنه برای براندازی نظام از مسائل بسیار مهم بوده و هنوز هم افرادی هستند یا ساکت اند یا اگر در فتنه بودند هنوز کنار کشیده نشده اند.

راه دوم تشخیص، طرز تفکر این آقا یا خانم هست که می خواهد وارد مجلس شود. در سخنرانی، در مقالات  ودر موضع گیری سیاسی از مقامات معظم رهبری عملا پیروی می کند یا از آنهایی که برخلاف مقام معظم رهبری صحبت می کنند پیروی می کند و اگر دیدیم شخصی است که لفظا می گوید مقام معظم رهبری را قبول دارد، اما در مواضع سیاسی از آن راهی که مقام معظم رهبری گفتند  فاصله می گیرند و همان حرف دشمنان را می زند و دشمنان و رادیو bbc هماهنگ کننده آنان هستند و در مورد مواضع مقام معظم رهبری هماهنگ نیستند و سکوت و مخالفت می کنند می توان از این معیار هم استفاده کرد.

در جریان تایید صلاحیت‌ها شورای نگهبان و آیت‌ا... جنتی بارها مورد حمله قرار گرفت، چرا باید یک نهاد تا این اندازه مورد انتقاد قرار گیرد؟

آیت‌ا... موسوی: در مورد شورای نگهبان عموما و آیت‌ا... جنتی خصوصا باید گفت که  در زمان حیات حضرت امام (ره) هم نیز مورد تهاجم قرار گرفته است.

شورای نگهبان فقهای عادلی هستند که امام راحل با آن همه دقتی که درباره مسائل اسلامی داشتند این عزیزان را برای تشخیص قوانین و مطابقت قانون با اسلام انتخاب کردند که قوانینی که در مجلس شورای اسلامی تصویب می شود آیا اسلامی هست یا نیست و یا مطابق موازین شرع هست یا نیست؛ تشخیص این مسئله به عهده فقهای شورای نگهبان است واینکه مطابق قانون اساسی هست یا نیست به عهده قانون دانان شورای نگهبان هست.

امام (ره) یک گروه پنج نفره ای را به عنوان فقهای شورای نگهبان تایید می کنند؛ اینها گل های سرسبد فقهای شناخته شده هستند که هم در علمیت و اجتهاد هم عدالت و 100 در صد عادل بودن و هم روشن بودن به مسائل روز و تتبین کردن قوانین مجلس شورای اسلامی با قوانین قرآن و روایات مورد توجه امام بودند و در زمان مقام معظم رهبری مورد قبول این بزگوار هم هستند.

این افراد در شورای نگهبان وظیفه ای دارند که باید صلاحیت افراد را در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان تایید کنند عده ای را تایید کنند عده ای را صلاحیتشان را احراز نمی کنند  و عده ای را هم عدم صلاحیت آنها را احراز نمی کنند اعلام می کنندکه یعنی برای ما مسلم نیست یعنی هرچه دقت کردیم نتوانستیم به نتیجه برسیم. این ها می آیند بر ضد شورای نگهبان جوسازی می کنند؛ چون آنها را رد کرده است.

در حالیکه به قول مقام معظم رهبری اگر یکی از ارکان قانونی که شورای نگهبان است را رد کنید خوب کسان دیگر هم شما را رد می کنند مثلا دولت و دولتمردان نباید طوری موضع بگیرند نسبت به خبرگان که از آن برداشت مخالفت شود.

پس فردا یک عده ای بر علیه خود دولت و دولتمردان موضع می گیرند ما باید از مواضع قانونی خودمان دفاع کنیم همه باید دفاع کنند مخصوصا مسئولین در یک قسمت بگوید این قسمت از قوانین احسن ولی آن قسمت قانون چون به ضرر من هست درست نیست که این عقلایی نیست این باعث تضعیف نظام است.

بنابراین عزیزان شورای نگهبان که منتخب امام راحل و مقام معظم رهبری بودند که عده ای از آن عزیزان از جمله آیت الله جنتی و آیت الله یزدی خیلی از اعضای شورای نگهبان هم در زمان امام (ره) بودند و هم اکنون هم هستند  و اینها  گل های سرسبدی هستند که امام(ره) می گویند: عادل، مجتهد و بی غرض هستند چون بنده طلبه و اقای کاندیدا را رد صلاحیت کردند ما باید خودمان و گروهمان آنطور رفتار  کنیم.

آیت الله جنتی مثل کوه محکم در مواضع اسلامی عدالتی خودشان پا برجا هستند و ما وظیفه داریم شورای نگهبان را تایید کنیم.

شورای نگهبان به قدری اهمیت دارد که وقتی مشروطه تاسیس شد مرحوم شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری گفت: ما مشروطه  مشروعه می خواهیم یعنی مطابق شرع مقدس اسلام باشد.

برخی ها گفتند تو برخلاف آزادی صحبت می کنی ما مشروطه می خواهیم که بنشینند اکثریت هر چه تصویب کردند همان اجرا شود و قبول شود.

و او گفت: ما مسلمانیم متشرع هستیم و قوانین دین باید در مملکت پیاده شود ما مشروطه مشروعه می خواهیم یعنی همان شورای نگهبان بالای سر آن باشد و بالای دار رفت  و حاضر نشد مسئله شورای نگهبان را بگوید نباشد به خاطر عقایدش؛ بنابراین پس از انقلاب به همت امام(ره) و علمایی که قانون اساسی را تصویب کرند و خبرگان اول که قانون اساسی را تصویب کردند؛ شورای نگهبان تصویب شد.

نظارت در شورای نگهبان، استصوابی است(یعنی باید تشخیص بدهند صلاحیت  این نماینده را برای مجلس شورای اسلامی و خبرگان) و باید به دقت بررسی کنند و این در جاهای دیگر هم هست و ممالک دیگر هم هست نه به اسم شورای نگهبان و هر کشوری برای کشور خودش یک سری مواضع و کانالهایی دارد.

نافع: اخیرا صحبت‌هایی مبنی بر شورایی کردن رهبری مطرح شده به عقیده شما طرح این موضوع چه دلیلی دارد؟

آیت ا... موسوی: مجلس خبرگان رهبری یکی از مهم ترین ارکان نظام مقدس  جمهوری اسلامی است و ما باید حداکثر دقت را داشته باشیم و از خداوند متعال  بخواهیم که کمک کند که این  مجلس خبرگان یک مجلس مورد توجه امام زمان(عج)، مورد توجه مقام معظم رهبری و دلسوزان نظام باشد.

در مورد شورایی کردن مسئله ولایت فقیه  در قانون اساسی قبل چنین مسئله ای بود، اما بعد از بازنگری قانون اساسی که در اواخر عمر امام(ره) بود؛ یکی از مواردی که در آن تجدید نظر کردند همین مسئله بود که  مسئله شورایی شدن خبرگان رهبری را حذف کردند و رهبر انقلاب فقط باید از طرف خبرگان رهبری انتخاب شود.

یکی از علت ها هم این بود که در حدود ده سالی که از اول قانون اساسی اول تا تجدید نظر  بود یعنی تمام زمان امام  خمینی(ره)، مسئله قضاوت بود به طور شورایی اداره می شود.

شورای عالی قضایی داشتیم و به بن بست هایی رسیدند در شورایی بودن مسئله قوه و لذا دیددند شورایی شدن مشکلاتی دارد در یک قوه  و به این نتیجه رسیدند در بحث رهبری که بسیار مشکل است.

شورای رهبری بخواهد مملکت را اداره کند؛ بنابراین حذف کردند  ما هم 100 درصد معتقدیم که باید یک رهبر انتخاب شود و شورای رهبری موجب تضعیف مسئله ولایت فقیه می شود.

تصمیم گیری در موارد خاص نیاز به یک شخص قانع، مدیر، شجاع و مدبر و کامل و جامع دارد و علاوه بر این موارد دیگر را نگاه کنید؛ آنها هم تصمیم نهایی را اخرامر با یک نفر می گذارند.

در آیه 152 اسوره ال عمران م وَ لَئِنْ قُتِلْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَحْمَةٌ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ" ظاهرا مراد از" مِمَّا ... فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ  هم به این امر تاکید شده است  در زمان پیامبر اکرم(ص) هم مشورت می کردند اما  تصمیم نهایی با رسول اکرم(ص) بود و زمان حکومت امیر مومنان(ع) هم یک نفر زمامدار بوده است.

در زمان بعد از امیر مومنان امام حسن(ع) امام حسین(ع) هر دو بودند، اما با وجود امام حسن (ع)، امام حسین(ع, هیچ دخالتی در تصمیمات نهایی نداشتند مگر در حدی که مشاوره بدهند؛ یعنی تصمیم نهایی با یک نفر بود با آنکه امام حسین(ع) هم از نظر شرایط سن، علم و تقوا کامل بودند، اما یک نفر رهبری را به عهده داشت.

و در زمان هر امام، امام بعدی هم که حضور داشت؛ حتی اگر به سن بالاهم رسیده بود، نقش مشاور داشت و تصمیم نهایی با یک امام بود.

ما معتقدیم مسئله رهبری با همین  صلابت، شجاعت و همین خصوصیات که الحمدالله  36 سال تجربه کردیم چه قبل و چه بعد از ارتحال امام(ره) در موارد متعددی که نیاز بوده است رهبر دخالت کند؛ شخصا دخالت کرده اند البته مشاورینی دارند که  باید داشته باشند.

مسئله مجلس تشخیص مصلحت نظام قطعا بازوی مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی و نهادهای دیگر، به آقا مشورت می دهند ولیکن در تصمیم نهایی باید یک رهبر باشد تا انسجام و اتحاد برادری باقی بماند.

مخصوصا اگر مرجعیت هم لحاظ شده باشد که هم در امام راحل بود و هم در مقام معظم رهبری، خود شخص مقام معظم رهبری و امام بسیار  برای انسجام اتحاد و در جهت وحدت لازم است. نه بهتر است لازم است شرط صد در صد لزوم رهبری، وحدت است.

نافع: انتخابات مجلس خبرگان رهبری در پیش است و ملاک انتخاب اصلح چیست؟

آیت‌ا... موسوی: در مورد مجلس خبرگان اولا نظر ما این است که کسانی شرکت کنند که اولا بین خود و خدا احساس وظیفه شرعی کنند یعنی احساس کنند اگر ما در انتخابات شرکت نکنیم شرعا پیش خدای متعال مسئولیم چون یک قسمت حساسی است که اگر افراد واجد شرایط کنار بکشند  و بگویند افراد دیگر هستند و خدای ناکرده افراد غیر واجد شرایط وارد مجلس خبرگان شوند پیش خدا بخاطر کنار کشیدنشان مسئولند.

بنابراین اولین صحبت ما این است که خود کاندیداها آن ها که واجد شرایط هستند؛ احساس وظیفه شرعی بکنند و به عنوان ادای تکلیف الهی وارد شوند مسئه دوم این است که در انتخابات در تبلیغات خودشان در ستادهای خودشان همه باید مسائل شرعی را رعایت کنند چه آنهایی که برای مجلس شورای اسلامی وارد شوند چه عزیزانی که در مجلس خبرگان رهبری وارد می شوند، همه باید رعایت کنند.

رعایت مسائل شرعی  نسبت به کاندیداهای مجلس خبرگان اولویت دارد چرا اولویت دارد چون ما به عنوان روحانیون مجتهد یا متجزی یعنی قسمتی به اجتهاد رسیده و به عنوان منتخبانی که می خواهد در آینده که البته خدا آن روز را نیاورد و از خداوند می خواهیم مقام معظم رهبری تا زمان ظهور امام زمان باشند، اما اگر خدای ناکرده پیشامدی برای رهبر پیش آمد؛ مجلس خبرگان رهبری وظیفه اش تعیین رهبر بعدی است.

خوب در نظام جمهوری اسلامی که با خون 250 هزار شهید این نظام برپا شده هست ما باید دستمان بلرزد و قلبمان به تپش بیاید که چنین تکلیف شرعی را چطور بپذیریم؛ بنابراین باید موازین شرعی کسی که در این مجلس ورود پیدا می کند هم خودش رعایت کند و هم به اطرافیان صد در صد سفارش کند که موازین شرعی را در انتخابات رعایت کنند و نگویند ما خودمان رعایت می کنیم چه کنیم بعضی ها از دست ما بیرون هستند ما باید به اطرافیان سفارش کنیم که موازین شرعی دقیق رعایت شود. موازین شرعی چه هست یعنی تهمت، غیبت و توهین نسبت به کاندیدای دیگر انجام نشود.

شکستن شخصیت، پاره کردن پوستر افراد، تحقیر افراد اینها همه جز خلاف شرعی است که نه باید خودمان انجام دهیم و نه اجازه دهیم اطرافیان ما انجام دهند.

همه عزیزان حتی کسانی هم که می خواهند وارد مجلس شورای اسلامی شوند باید رعایت موازین شرعی را رعایت کنند.

 اسراف و تبذیر در اسلام حرام هست ما باید در انتخابات اسراف نکنیم. اجازه ندهیم این کار انجام شود ریخت و پاش نداشته باشیم و اجازه هم ندهیم دیگران انجام دهند. ما به عنوان یک وظیفه شرعی برای تعیین رهبری، برای نگه داشتن این نعمت الهی، انشاء ا... خدا خودش حافظ است، اما ما می خواهیم در این مسیر قدم برداریم و خلاصه هدف وسیله را توجیه نکند برای اینکه به هر قیمتی رای بیاوریم. وظیفه ما انجام و ظیفه و ورود و رعایت موازین شرعی و موازین قانونی است.

حتی باید عزیزانی که در خبرگان وارد شده اند در ستادها در  سخنرانی هایشان در تبلیغات تبلیغات و کیفیت ورود و خروج آنها باید برای بقیه عزیزان که در مجلس شورای اسلامی می خواهند تبلیغ کنند اسوه باشند و سرمشق بدهند و ما درصدد باشیم یک انتخابات اسلامی، الهی و امام زمانی راه بیندازیم.

نافع: کاندیداهای انتخاباتی چه نکاتی را باید رعایت کنند و چرا تاکید بر حضور حداکثری هست؟

آیت‌ا... موسوی: اینکه من رای آوردم یا نیاوردم؛ رفیقم رای آورد یا نه هدف ما نباشد. هدف ما پیروزی اسلام باشد. پس اول رعایت دقیق مسائل شرعی دوم قوانینی که برای مجلس خبرگان و برای انتخابات هست رعایت شود.

همچنین  قدم به قدم  ببینیم بیانات و رهنمودهای  مقام معظم رهبری چه هست، که  اول خود ما وفادار باشیم نه لفظا بگوییم چشم، اما عملا رهنمودهای مقام معظم رهبری را زیر پا بگذاریم.

اگر مقام معظم رهبری فرمودند:" مجلس خبرگان و رهبری حداکثر مردم باید شرکت کنند ما هم عملا وفادار باشیم و در تبلیغاتمان هم گوشزد کنیم.

باید رهنمودهای مقام معظم رهبری را در انتخابات رعایت کنیم انتخابات امانت هست حق الناس هست. چه خود کاندیداها چه ستادها  چه هیئت نظارت چه شورای نگهبان همه این را حق الناس بدانند برای خود نگوییم  حق الناس برای دیگران نادیده بگیریم. همه افراد در مسئله انتخابات مطیع مقام معظم رهبری باشند.

 بنابراین نکته اول: رعایت مسائل شرعی و اسراف که کار حرامی انجام ندهند. نکته دوم: رعایت همه قوانین و خود ما اول رعایت کنیم به ستادها به افرادی که می خواهند کمکی کنند و  نکته سوم: تا روز انتخابات رهنمودهای مقام معظم رهبری و رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره) را رصد کنیم.

 حضرت امام(ره) در وصیت نامه اش می فرماید: وصیت من به همه این است که در همه انتخابات شرکت فعال داشته باشند.

اگر من مشکلی از نظام  دارم اگر در دادگاهی محکوم شدند اگر بچه بیکار دارم که البته باید مسئولان برای مشکلات مردم همت کنند، اما نباید به عنوان یک مسئله شخصی از انتخابات، از رهبری از مجلس شورای اسلامی چشم بپوشم و باید رهنمودهای مقام معظم رهبری و امام(ره) را رعایت کنم.

چهارمین نکته ای  که باید رعایت کنیم:  همان نکته ای است که مقام معظم رهبری فرمودند که آنهایی هم که نظام را قبول ندارند باید شرکت کنند. اگر می خواهند این استقلال باقی بماند و ناموسشان مورد تعدی داعش، آمریکا و صهیونیست ها قرار نگیرد؛ هرچند نظام را قبول نداشته باشند،  اما اگر بخواهند این ملیت و امنیت از نعمت های بزرگ هست داشته باشیم و حفظ استقلال ادامه داشته باشد؛ برای حفظ این دستاوردها باید در انتخابات شرکت کنند.

وقتی پاسداران ما  تفنگذاران آمریکایی  که زمانی مستعمره آمریکا بود را گرفتیم موجب افتخار ما است. جمهوری اسلامی که زمانی  40 هزار مستشار آمریکایی در ایران داشتند حالا طوری شده که اگر بخواهند چپ نگاه کنند پاسدار ما نه رهبر ما اینطوری عمل می کند و آنها را با رافت اسلامی رها می کنند.

ما یاید این صلابت را نگاه داریم چطور نگاه داریم. با ارکان نظام با مجلس خبرگان قوی و شورای اسلامی قوی و با رای بالا ان شاء ا... نظام مقدس جمهوری اسلامی را حفظ کنیم.

نافع: از حضور شما و بازدید از این رسانه خبری که تلاش می کند برای تحقق ارزش های انقلاب گام بردارد، سپاسگزاریم.

 

جهت مشاهد فیلم میزگرد/ مدیر حوزه علمیه همدان در دفتر سایت "نافع"اینجا کلیک نمایید

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان