اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

15. دى 1394 - 9:45   |   کد مطلب: 15676
آزمون علمی داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری امروز در استان قم برگزار شد و نامزدهای خبرگان با یکدیگر به رقابت پرداختند.
جنسیت اعضای خبرگان رهبری در هاله‌ای از ابهام/ زنان غیرمجتهده به مصاف مردان رفتند

به گزارش صبح الوند، براساس اعلام شورای نگهبان در سراسر کشور 801 نفر برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده اند که از 500 داوطلب برای شرکت در آزمون علمی به منظور احراز اجتهاد آن ها دعوت شده، اما باید دید که از این تعداد، چند نفر در آزمون علمی شرکت کرده اند.

براساس اطلاعیه قبلی شورای نگهبان، همه ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری به جز موارد زیر باید در آزمون شرکت کنند:

اعضای فعلی مجلس خبرگان، کسانی که در گذشته در آزمون خبرگان تأیید شده‌اند، کسانی که در آزمون 15 شهریور 1394 شرکت کرده‌اند اعم از اینکه تأیید شده‌اند یا خیر و کسانی که فاقد تحصیلات حوزوی بوده و ثبت‌نام کرده‌اند؛ جز مواردی هستند که نمی‌توانند در آزمون شرکت کنند.

این درحالیست که تعداد داوطلبان خبرگان رهبری در این دوره نسبت به دوره های پیش، افزایش چشمگیری یافته است.

نکته حائز اهمیت تر اینکه امسال در اتفاقی نادر، زنان نیز پای به عرصه رقابت گذاشته و برای حضور در مجلس خبرگان رهبری داوطلب شدند؛ موضوعی که تا پیش از این در کشور سابقه نداشته است.

ثبت نام 16 زن در ساعات پایانی تعیین شده برای داوطلبان، اتفاق مهمی است که به سادگی از کنار آن نمی توان گذشت به طوریکه مورد انتقاد بسیاری از مسئولان کشور قرار گرفته است.

برخی معتقدند که این موضوع، "فتنه‌گری جدید" است که صرفا دنبال زیر سوال بردن "نوع تایید صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان" است تا بعد با توجه به تعداد تایید شده ها، فریاد اعتراض بلند کنند که که چرا از بین 800 ثبت نام شده، تعداد کمی توسط شورای نگهبان تایید شده اند.

 

زنان منع قانونی برای حضور در خبرگان دارند

عضو مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حضور زنان در مجلس خبرگان را محل اشکال دانست و گفت:"اصلا همچین چیزی امکان ندارد و به لحاظ قانونی زنان نمی توانند در مجلس خبرگان حضور داشته باشند."

آیت الله حسن ممدوحی افزود: خبره باید مجتهد باشد، آیا واقعا در بین زنان کسی را داریم که به مرحله اجتهاد رسیده باشد؟

وی با تأکید دوباره بر اینکه زنان نباید وارد مجلس خبرگان رهبری شوند، خاطرنشان کرد: در امور مهم کشوری مانند روسای سه قوه یا نخست وزیری باید از رجال سیاسی با خاصیت های خاص استفاده شود و خانم ها حق ندارند که در این مناصب حضور داشته باشند. خانم ها که جز رجال تعریف نمی شوند.

آیت الله ممدوحی تاکید کرد: کسانی که بحث "ورود زنان به مجلس خبرگان رهبری" را مطرح می کنند برای خودشان این اعتقاد را دارند ولی قانون این را نمی گوید.

 

جنسیت اعضای خبرگان در قانون ساکت است

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات در استان همدان نیز گفت: کاندیداتوری زنان برای مجلس خبرگان برای نخستین بار اتفاق افتاده و ظاهرا بانوان برای ورود به این عرصه علاقه دارند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد جوادی افزود: البته داشتن تحصیلات حوزوی از شرط های اصلی است که داوطلبان باید دارا باشند.

وی با بیان اینکه در قانون شرط مرد یا زن بودن اعضای خبرگان در قانون به صراحت قید نشده و ساکت است، تصریح کرد: در همدان نیز از 13 داوطلب، یک زن به چشم می خورد.

 

زنانی که مجتهده نیستند

از قانونی بودن یا نبودن حضور زنان در خبرگان که بگذریم باید دید آیا این افراد واقعا تسلط به مباحث فقهی و دینی دارند یا خیر؟

یکی از بانوان همدانی نیز در عین کهولت سن، نامزد خبرگان شده و قرار است در آزمونی بزرگ توان علمی خود را اثبات کند.

یکی از مدرسان حوزه علمیه الزهرا(س) همدان نیز گفت: این بانو به ما مراجعه کرده و با بیان اینکه آزمون دارد از ما درباره مباحث فقهی راهنمایی خواست.

وی تصریح کرد: این خانم که خدمت به نظام را دلیل کاندیداتوری خود اعلام کرد؛ گفت: مدعی بود که یک سال در حوزه تحصیل کرده و مطالعاتی نیز برای آزمون داشته است.

این کاندیدا، امروز به همراه 15 زن دیگر در آزمونی سخت توان علمی خود را به بوته آزمایش می گذارد تا مشخص شود که زنان نیز تنها با داشتن سطوح یا پایه هایی و نه داشتن درجه اجتهاد می توانند در جرگه خبرگان رهبری قرار گیرند یا خیر.

سمیه مظاهری

منبع: نافع

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان