اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

15. دى 1394 - 19:08   |   کد مطلب: 15687
رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: نسل اول انقلاب ها گرچه خدمات شایسته ای برای انقلاب ها انجام می‌دهند، اما دچار این آفت نیز میشوند که خود را صاحب و متولی انقلاب میدادنند و به همین علت برایشان سخت است خود را مقید به قانون مندی بدانند.
اغلب فتنه‌ها توسط نسل اولی‌های انقلاب شکل می‌گیرد/در خاطرات هاشمی گرایش به منیت به خوبی دیده می‌شود

به گزارش صبح الوند، عباس سلیمی نمین رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در گفتگو با صبح توس در خصوص علت اصلی شکل گیری فتنه ۸۸ اظهار داشت: علت اصلی مسائلی که پس از انتخابات سال ۸۸ رخ داد بحث فزونی طلبی و زیاده خواهی نسل اول انتخاب بود.

وی افزود: یکی از آفاتی که موجب این اتفاقات در انقلاب‌ها می‌شود توسط نسل اول است، نسل اول انقلاب ها گرچه خدمات شایسته ای برای انقلاب ها انجام می‌دهند، اما دچار این آفت نیز میشوند که خود را صاحب و متولی انقلاب میدادنند و به همین علت برایشان سخت است خود را مقید به قانون مندی بدانند.

سلیمی نمین با بیان اینکه این ذهنیت در آنها شکل میگیرد که ما بوجود آورنده انقلاب هستیم و قانون زاییده ذهن ما است، تصریح کرد: آنها این عقیده را دارند که چرا باید خود را مسحور زاییده ذهن خود کنیم در حالی که ذهن ما رشد می‌کند و تفکرات ما تغییر می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: بنابراین یک آفت جدی با چنین تفکری بوجود می‌اید که در خیلی از انقلاب ها همین مساله انقلاب را زمین گیر میکند که یکی از نمونه های آن در الجزایر اتفاق افتاد.

سلیمی نمین با اشاره به اینکه خوشبختانه ما از این مساله در کشورمان عبور کردیم تاکید کرد: این عبور به معنای آن نیست که هزینه برای آن پرداخت نکرده باشیم و این هزینه یک هزینه قابل توجهی بود.

وی متذکر شد: برخی از عوامل فتنه که در شکل گیری انقلاب نقش موثری داشتند امروز خود را در جایگاه اصلاح قوانین میدانند و حتی ابراز پشیمانی از گذشته خود داشته اند.

هاشمی تمایلات فرا قانونی دارد

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با تاکید بر اینکه امام راحل راهکار تثبیت انقلاب را در تثبیت قانون می‌دانست یادآور شد: به طور مثال آقای هاشمی وقتی خاطراتش را بخوانیم خواهیم دید یک گرایش زیادی به منیت خود دارد و به همین جهت برایش سخت بود رهبری او را دعوت کند به اینکه باید در چهارچوب قوانین عمل کند.

وی با اشاره به اینکه هاشمی تمایلات فراقانونی و فراقوه‌ای دارد تصریح کرد: در خاطرات آقای هاشمی میبینیم که در قوه‌های مختلف دخالت دارد و نوع تمایلات وی را میتوان در خاطراتش به خوبی یافت.

سلیمی نمین عنوان کرد: خوشبختانه مقام معظم رهبری این مساله را به خوبی توانسته کنترل کند و تمایلات هاشمی را به نوعی کنترل میکند که منجر به یک تنش نشود و این مساله بسیار اهمیت دارد.

فتنه ۸۸ شورش اشرافیت بر جمهوریت بود

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تاکید کرد: یکی از علل بوجود آمدن فتنه ۸۸ این بود که عوامل فتنه چرخش قدرت را قبول نداشتند اما نمی‌توانستند این را بیان کنند به همین جهت به دنبال بهانه ای بودند تا بازی را برهم بزنند و روند توسعه سیاسی را خراب کنند.

وی فتنه ۸۸ را شورش اشرافیت بر جمهوریت دانست و افزود: بخشی از اشرافیت جامعه در سال ۸۸ علیه جمهوریت شورش کردند اگر چه برخی از این عوامل را جزء اشرافیت ندانیم و شاید این تعبیر یک تعبیر جامع نباشد.

سلیمی نمین بیان کرد: موسوی این را نمی‌دانست که چون سرمایه مالی کافی ندارد افراد سرمایه دار او را مدیریت می‌کنند و مدیریت حلقه های اطراف موسوی با برخی از کارگزاران همچون هاشمی بود.

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در پاسخ به این سوال که چرا برخی از افراد تا مدتی بعد از فتنه ۸۸ سکوت کردند ابراز کرد: پیچیدگی این موضوع علت اصلی تاخیر در نشان دادن واکنش در مقابل این اتفاق بود.

امریکا و اسرائیل سردمداران فتنه هستند

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص برنامه ریزی‌های گسترده دشمن علیه جهوری اسلامی و همچنین نقش آنها در ایجاد فتنه ۸۸ بیان کرد: دشمنان سرمایه گزاری عظیمی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی داشته و دارند.

سلیمی نمین با تاکید بر اینکه برخی از خواص فرصت برای دشمن ایجاد می‌کنند خاطر نشان کرد: فتنه گران اصلی امریکایی‌ها و اسرائیلی ها هستند و اگر این فتنه گران تحلیل درستی داشتند هزینه ها را بالاتر میبردند.

وی امریکا و اسرائیل را سردمدار فتنه دانست و افزود: خواص خودخواه تنها فرصت ساز فتنه هستند و نمیتوان اینها را سردمدار فتنه دانست.

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه توهین به مقدسات از اقدامات دشمنان خارجی بوده است یادآور شد: عوامل داخلی در این خصوص نقشی نداشتند و اگر هم در مقابل این مساله سکوت کردند به دلیل همان خودخواهی که در وجودشان است بوده.

۹ دی نماد قدرت نرم است

وی تنها راه مهار فتنه را بصیرت دانست و عنوان کرد: ۹دی یک اجماع جامعه است در فهم یک مشکل، بدین معنا که وقتی یک جامعه احساس می‌کند یک تهدید جدی برای جامعه ایجاد شده و دستگاه های زیربط نمیتوانند این را مهار کنند و یک تهدید برای دستاوردهای اساسی انقلاب دارد ایجاد میشود در این زمان قدرتی وارد میدان میشود که بسیار متفاوت است.

سلیمی نمین افزود: حماسه ۹ دی نماد قدرت نرم کسانی است که از دستاوردهای سیاسی پاسداری میکنند و این قدرت نرم ناشی از یک فهم است.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان