اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

15. بهمن 1394 - 22:26   |   کد مطلب: 16236
یکی از فعالین اقتصادی شهر بهار تاکید کرد؛
نیروگاه سی اچ پی قدمی در جهت اقتصاد پویا و انرژی پاک
سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت اقتصاد مقاومتی نشان از اهمیت کارآفرینی در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور دارد. بر این اساس بر آن شدیم به سراغ کارآفرینان برتر شهرستان رفته و اهمیت شهرستان به مقوله اقتصاد مقاومتی را محک بزنیم.
نیروگاه سی اچ پی قدمی در جهت اقتصاد پویا و انرژی پاک

به گزارش صبح الوند به نقل از بهارانه؛ واژه اقتصاد مقاومتی اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح گردید. در همین دیدار، مقام معظم رهبری  اقتصاد مقاومتی  را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برای جهش» را معرفی نمودند.

این سخنان خود نشان از اهمیت کارآفرینی در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور دارد. بر این اساس بر آن شدیم به سراغ کارآفرینان برتر شهرستان رفته و اهمیت شهرستان به مقوله اقتصاد مقاومتی را محک بزنیم.

احمد پیرهانی متولد 1339  یکی از فعالین اقتصادی شهرستان بهار است که اقدام به ساخت نیروگاه سی اچ پی برای تولید برق، حرارت ، برودت و CO2  در صالح آباد و سه راهی کریم آباد کرده است.

اما سی.اچ.پی چیست؟

با افزایش نگرانی‌ها از گرمایش جهانی، فشار زیادی به صنایع وارد شد تا از میزان انتشار کربن در جریان تولید خود بکاهند و به انرژی‌های تجدیدپذیر روی آورند.
یک راه حل عملی برای این صنایع را می‌توان در نیرو و گرمای ترکیبی، سی.اچ.پی با کیفیت بالا یافت؛ چیزی که زمانی راه حلی ناخوشایند بود و اکنون به عنوان جایگزینی مناسب برای منابع انرژی تجدیدپذیر علاقه‌مندان زیادی را در این بازار یافته است.

نیرو و گرمای ترکیبی (سی.اچ.پی) به تولید همزمان برق و گرمای قابل استفاده در یک فرایند تولید گفته می‌شود.

در هر جایی می‌توان از سی.اچ.پی استفاده کرد. برای یک مصرف‌کننده صنعتی بزرگ ، داشتن یک ژنراتور سی.اچ.پی در کارخانه می‌تواند راندمان انرژی را تا حد خیلی زیادی بالا ببرد و از سویی میزان انتشار کربن را نیز کم کند، و از سوی دیگر می توان با بازفروش برق اضافی به شبکه سراسری برق از این محل به سود آوری نیز رسید. با وضعیت نامتعادل قیمت حامل‌های انرژی، با داشتن سی.اچ.پی تاثیر این نوسانات بر هزینه تمام شده کمتر می‌شود. و این چیزی نیست که در دنیای رقابتی اقتصاد جهانی بتوان به سادگی از آن گذشت.

در گفتگویی که با این فعال اقتصادی داشتیم ، گفت: 30 سال در بخش صنعت و تولید بودم و در سال 76 به عنوان کارآفرین برتر صنایع ایران در شهرک صنعتی بوعلی انتخاب شدم.

پیرهانی با اشاره به سیاست های ابلاغی دولت بر عدم خام فروشی گفت: در کل سیستم ها نیازمند انرژی هستند و ما در این نیروگاه می توانیم گاز را به 4 محصول گرما، برودت، برق و CO2 تبدیل کنیم تا بتوان استفاده بهینه ای از آن کرد.

پیرهانی میزان کل سرمایه گذاری در این نیروگاه را 20 میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: تاکنون حدود 5 میلیارد تومان در این بخش هزینه کرده ایم و در مساحتی حدود 5/3 هکتار این نیروگاه تاسیس شده و حدود 10 هکتار نیز برای توسعه آن در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: این نیروگاه تاکنون 80 درصد پیشرفت داشته و هم اکنون منتظر ورود دستگاه ها به داخل کشور هستیم که به دلیل وجود تحریم ها این مسئله به تعویق افتاده است.

پیرهانی اشتغالزایی این نیروگاه را در فاز اول 30 نفر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 7 نفر مشغول به کار شده اند و با شروع به کار نیروگاه سوددهی خوبی ایجاد خواهد شد و در حال حاضر تولید گیاهی مثل قارچ و خیار داریم تا پس از ورود دستگاه های لازم کار اصلی نیروگاه را آغاز کنیم.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان